Loikkaa: valikkoon, hakuun

Kanta Potilastiedon arkisto

Versio hetkellä 27. helmikuuta 2018 kello 14.23 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset) (Potilaskertomuspohjat)

Potilastiedon arkiston käyttöönotto Ajas Asiakashallinta Touch - selainsovelluksen käyttöliittymästä. Tämä ohje koskee organisaatioita ja itsenäisiä ammatinharjoittajia, joilla on jo suunniteltu käyttöönottopäivä sovittuna Kanta-palvelujen käsikirjan mukaisesti.

Kirjautuminen

Kirjaudu kantaan.jpg

Liitä toimikortti ja kortinlukija tietokoneeseen. Klikkaa tämän jälkeen sivun oikeassa yläreunassa olevan nimesi alta käyttäjävalikko auki.
1) Valitse Kirjaudu Kantaan (testi), jos haluat harjoitella käyttöä testiympäristössä.
2) Kirjaudu Kantaan (tuotanto) kirjautumista voi käyttää vasta sitten, kun käyttöönottokoe on suoritettu.
3) Kirjaudu ulos Kannasta -toiminto lopettaa Kanta-kirjautumisen. Tämä kannattaa muistaa tehdä aina Kanta-istunnon jälkeen
4) Pakota Kanta-istunnon lopetus -toimintoa voi käyttää erityistilanteissa, jos istunto näyttää jääneen päälle, eikä uutta kirjautumista siksi voi suorittaa.

Kirjautuminen eRA.jpg
Kun "Kirjaudu Kantaan (testi)" tai "Kirjaudu Kantaan (tuotanto)" on valittu, selain avaa uudella sivulla eRA-järjestelmän kirjautumissivun. Syötä toimikorttisi PIN 1 eRASmartCard -kirjautumiskenttään. Jätä eRA-välilehti taustalle ja palaa saman tien takaisin Ajas Touch -ohjelmaan.

Kirjaudu jatka.jpg
Klikkaa Ajas Touchissa "Jatka" -painiketta.

Kirjauduttu kantaan.jpg
Onnistuneen kirjautumisen jälkeen Kanta-logo näkyy Ajas Touch -sivun oikeassa yläreunassa.

Asiakkaan potilaskortin avaaminen Kannassa

Potilaskortti.jpg
Asiakkaan potilaskortti avataan Kannassa Asiakas -lomakkeelta.

1) Asiakkaan henkilötunnus pitää löytyä asiakaskortilta, jotta asiakas voidaan avata Kannassa.
2) Potilas avataan Kannassa klikkaamalla "Avaa potilaskortti Kannassa" -painiketta.

Potilaskortti avattu kannassa.jpg

1) "Potilaskortti avattu Kannassa" -ilmoitus vilahtaa näkyvissä onnistuneen avaamisen merkiksi.
2) Avauspainike on nyt muuttunut olemaan "Sulje potilaskortti Kannassa". Potilas suljetaan tästä painikkeesta kirjausten tekemisen jälkeen.

Informoinnit, Suostumukset ja Haku potilastiedon arkistosta

Potilaan suostumukset nok.jpg

1) Potilaan suostumukset -välilehdeltä avautuu uusi näkymä, jossa voi tarkistaa ja hallinnoida potilaan informointia ja suostumusta.
1a) Vahvista informointi -painike tarkoittaa, että potilasta ei ole informoitu Potilastiedon arkistosta. Informointi suoritetaan, ja ennen vahvistamista valitaan myös miten informointi on annettu: suullisesti vai kirjallisesti, potilaalle vai alaikäisen potilaan huoltajalle. Klikkaa Vahvista informointi -painiketta, jotta tieto informoinnista tallentuu potilastietojärjestelmään. Ei tulostettavia dokumentteja.
1b) Vahvista suostumus -painike tarkoittaa, että potilas ei ole antanut Potilastiedon arkistoa koskevaa suostumusta. Suostumus tarkoittaa, että Potilastiedon arkistoon tallennetut tiedot potilaasta ovat käytettävissä hoitoa varten terveydenhuollon eri palvelunantajien välillä. Suostumus vahvistetaan ja tieto suostumuksesta tallennetaan potilastietojärjestelmään klikkaamalla Vahvista suostumus -painiketta. Lisäksi järjestelmä avaa suostumusta koskevan pdf-lomakkeen selaimessa. Lomake tulostetaan ja allekirjoitetaan kahtena kappaleena.
Huom: Tulostettava lomake avautuu vain, jos selaimen asetuksissa ponnahdusikkunat ovat sallittuja.

Suostumus ponnahdusikkuna.jpg



Potilaan suostumukset ok.jpg

1c) Peruuta informointi -painike tarkoittaa, että potilasta on informoitu Potilastiedon järjestelmästä. Jos tarve vaatii, esimerkiksi painiketta on painettu vahingossa, informoinnin voi peruuttaa tästä.
1d) Peruuta suostumus -painike tarkoittaa, että potilas on antanut Potilastiedon arkistoa koskevan suostumuksen. Potilas voi halutessaan perua suostumuksen, ja peruutuksen voi tehdä klikkaamalla Peruuta suostumus -painiketta ja tulostamalla ja allekirjoittamalla suostumuksen peruutusta koskevan pdf-dokumentin kahtena kappaleena.

Arkiston haku.jpg


2) Haku Potilastiedon arkistosta

Potilaan tietojen hakeminen Potilastiedon arkistosta tapahtuu:
2a) Valitsemalla aikavälin kalenterista ja
2b) Klikkaamalla Hae palvelutapahtumia -painiketta.
2c) Arkiston palauttamat palvelutapahtumat ilmestyvät pudotusvalikkoon

Huom: Ohjelman kautta voi tällä hetkellä hakea tietoja vain omista / oman organisaation rekisteristä.

Potilaskertomuspohjat

Potilaskertomuspohjat avaa.jpg

Arkiston käyttö kannattaa aloittaa tekemällä oman potilaskertomuspohjan. Palvelutapahtumien merkinnöissä käytettäviä pohjia voi samassa järjestelmässä olla useita erilaisia.

  • Avaa päävalikosta Muut -> Potilaskertomuspohjat

Potilaskertomuspohjat lista.jpg

Potilaskertomuspohjat nakyma.jpg

Potilaskertomuspohjat vaihe.jpg

Potilaskertomuspohjat otsikko.jpg

Palvelutapahtuma, Merkintä ja Sisältö

Tiedosto:Potilastiedon arkisto2.jpg

3a) Lisää uusi palvelutapahtuma klikkaamalla vihreää + -merkkiä. Uusi ikkuna avautuu.

Tiedosto:Palvelutapahtuma alku.jpg
Valitse päivämäärä ja kellonaika palvelutapahtuman aloitushetkeksi ja klikkaa Jatka.
Jos olet tekemässä kirjauksia jälkikäteen, huomaa, että aloitushetken täytyy tulla ennen lopetushetkeä.

Tiedosto:Palvelutapahtuma.jpg
Palvelutapahtuma on nyt avattu, ja se on käynnissä, eli sitä ei olla vielä suljettu.
4) Lisää avattuun palvelutapahtumaan merkintä klikkaamalla vihreää + -merkkiä Merkintä -lohkon vieressä.

Tiedosto:Merkinta alku.jpg
Valitse merkinnän päivämäärä ja kellonaika ja klikkaa Jatka.


Tiedosto:Nakyma.jpg
Valitse näkymä, jonka alle kirjaus tehdään ja klikkaa Jatka.


Tiedosto:Merkinta.jpg
Merkinnän otsikko näkyy nyt Sisältö -kentässä.
5) Lisää sisältöä merkintään klikkaamalla Lisää sisältö -painiketta.

Tiedosto:Lisaa sisalto.jpg
Aloita kirjauksen tekeminen käyttäen omalle erikoisalalle tyypillisiä kertomusrakenteita.

Tiedosto:Kirjoita sisalto.jpg
Kirjoita potilasta koskeva sisältö hoitovaihetta kuvaavan rakenteellisen otsikon alle ja Tallenna.

Tiedosto:Sisalto tallenna.jpg
Voit lisätä uuden sisällön samaan merkintään, klikkaamalla uudelleen Lisää sisältö.
6) Kun merkintä on valmis, klikkaa lopuksi Tallenna Kantaan -painiketta. Tämä toiminto tallentaa tekemäsi merkinnän suoraan Kantaan. Ajas -ohjelman työpöytäversiossa ei ole merkinnän Luonnos-tilaa.

Tiedosto:Uusi merkinta.jpg
Voit lisätä uuden merkinnän saman palvelutapahtuman alle.
3b) Kun olet valmis, voit lopettaa palvelutapahtuman klikkaamalla Palvelutapahtuma -laatikon vieressä olevaa punaista x -nerkkiä: Merkitse valittu palvelutapahtuma päättyneeksi.


Tiedosto:Palvelutapahtuma lopetus.jpg
Valitse päivämäärä ja kellonaika palvelutapahtuman lopetushetkeksi ja klikkaa Jatka.


Tiedosto:Palvelutapahtumia.jpg
Palvelutapahtuma on nyt päätetty.

7) Klikkaa lopuksi Sulje -painiketta sulkeaksesi potilaan potilaskortin Kannassa.

Potilaskortin sulkeminen ja Kirjautuminen ulos

Kantaa käytettäessä kannattaa kiinnittää huomiota hallittuun lopetukseen.
Potilaskortti suljetaan Kannassa klikkaamalla Sulje -painiketta.

Kun olet tehnyt kaikki merkinnät, jotka haluat tehdä, Kanta-yhteys kannattaa sulkea hallitusti. Avaa kirjautumis-ikkuna uudelleen Kanta-logosta:

Modern teema: Kannan a-merkki

Tiedosto:Kirjauduttu modern.jpg

Classic teema: Kanta-merkki

Tiedosto:Kirjauduttu classic.jpg

Klikkaa tämän jälkeen Kirjaudu ulos -painiketta. Ei kirjautumista -tila tulee näkyviin.
Tiedosto:Kirjauduttu sisaan.jpg


eRA käyttöliittymä

Kun Kantaan kirjaudutaan Ajas -ohjelman kautta, toimikortin PIN-tunnus käydään syöttämässä eRA-käyttöliittymän kirjautumissivulla. eRA jää auki taustalle, mutta toistaiseksi siitä ei pääse jatkamaan eteenpäin, eli potilasta ei voi avata Kannassa tästä kirjautumisesta. Jos potilas halutaan avata Kannassa eRA-käyttöliittymän kautta, käytetään suoraa eRA-kirjautumista kuten olemme tehneet ja opetelleet jo käyttöönottokokeessa.

Toiminnot, jotka toistaiseksi vielä tehdään eRA -käyttöliittymän kautta:

  1. Arkiston haku kaikista rekistereistä
  2. Arkiston kiellot