Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Kela-suorakorvaukset” versioiden välillä

(Luo lasku suorakorvaushakemuksesta)
(KU 206 -suorakorvaushakemus)
 
(82 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
 
==SV 132 -suorakorvaushakemus==
 
==SV 132 -suorakorvaushakemus==
  
<span style="color:#ff0000"><strong>Huom:</strong></span> '''Uusia toimintoja helmikuussa 2022 julkaistussa Ajas Touch -esijulkaisuversiossa.'''<br>
+
<span style="color:#ff0000"><strong>Huom:</strong></span> '''Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin versiosta 27 alkaen,  6/2025.'''<br>
Ohjetta päivitetään parhaillaan vastaamaan uusia toimintoja. Pahoittelemme häiriötä.<br><br>  
+
<br>
  
 
[[Tiedosto:Sv132-uusi.jpg|800px]] <br>
 
[[Tiedosto:Sv132-uusi.jpg|800px]] <br>
Rivi 10: Rivi 10:
 
'''1)''' Uusi suorakorvaushakemus aloitetaan klikkaamalla "Lisää uusi SV 132".<br>
 
'''1)''' Uusi suorakorvaushakemus aloitetaan klikkaamalla "Lisää uusi SV 132".<br>
 
'''2)''' Avaa: Vanhoja suorakorvaushakemuksia voi tarkastella ja muokata avaamalla lomakkeen.<br>
 
'''2)''' Avaa: Vanhoja suorakorvaushakemuksia voi tarkastella ja muokata avaamalla lomakkeen.<br>
'''3)''' Tulosta: Vanhan suorakorvaushakemuksen voi tulostaa PDF-lomakkeena tästä. Pikapainike tulostaa PDF:n ei-muokattavissa olevassa muodossa. Katso lisävaihtoehto kohdassa (XXX)<br>
+
'''3)''' Tulosta: Vanhan suorakorvaushakemuksen voi tulostaa PDF-lomakkeena tästä. Pikapainike tulostaa PDF:n ei-muokattavissa olevassa muodossa. Muokattavan PDF-lomakkeen voi tulostaa [[Kela-suorakorvaukset#Tapahtumien_tarkastelu|avatussa hakemuksessa]]<br>
'''4)''' Lasku: Tämä painike avaa tehdyn laskun. Katso lisäohje kohdassa (XXX)<br><br>
+
'''4)''' Lasku: Tämä painike avaa tehdyn laskun. Katso lisätietoa laskusta kohdassa: [[Kela-suorakorvaukset#Luo_lasku_suorakorvaushakemuksesta|Luo lasku suorakorvaushakemuksesta]]<br><br>
 +
 
 +
[[Tiedosto:Sv132-2025-1.jpg|700px]]<br><br>
 +
 
 +
Kun olet painanut "Lisää uusi SV 132", uusi lomake avautuu. <br>
 +
 
 +
Jos järjestelmässä on useampi toimipiste, voit valita tässä minkä toimipisteen laskutusasetuksista lomakkeelle tulostuu yrityksen tiedot.<br><br>
  
  
Rivi 18: Rivi 24:
 
====Lisää odottavat tapahtumat hakemukseen====
 
====Lisää odottavat tapahtumat hakemukseen====
  
 +
SV 132 -lomakkeen yläosaa tarkennettiin 6/2023 Kelan sähköistä suorakorvausmenettelyä varten . Sitä varten lomakkeelle tarvitaan sekä Y-tunnus että Suorakorvaussopimuksen tekijän tunniste. Lisätietoja sähköisestä suorakorvausmenettelystä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.<br><br>
  
[[Tiedosto:Sv132-uusi1.jpg|700px]] <br>
+
[[Tiedosto:Sv132-uusi1-23b.jpg|700px]] <br>
[[Tiedosto:Sv132-uusi2.jpg|700px]] <br>
 
  
  
Rivi 27: Rivi 33:
 
Lomakkeen yläosan tiedot esitäyttyy seuraavasti:
 
Lomakkeen yläosan tiedot esitäyttyy seuraavasti:
  
'''2a - 2e)''' Nämä tiedot tulostuvat toimipisteen laskutusasetuksista. Katso myös ohje: [[Asetukset#Laskutusasetukset|Laskutusasetukset]] <br>
+
'''2a - 2f)''' Nämä tiedot tulostuvat toimipisteen laskutusasetuksista. Katso myös ohje: [[Asetukset#Laskutusasetukset|Laskutusasetukset]] <br>
Jos työntekijä on liitetty useampaan kuin yhteen toimipisteeseen, tiedot tulostuvat sen toimipisteen laskutusasetuksista, jonka työntekijä on omassa Käyttäjäprofiilissa valinnut Oletustoimipisteeksi. Käyttäjäprofiili -> Käyttäytyminen -laatikko.<br>
+
 
'''3)''' Tilityksen laatijan nimi ja puhelinnumero tulostuvat kirjautuneen työntekijän työntekijäkortilta.<br>
+
 
'''4)''' Viitenumerona voit käyttää joko omaa viitenumeroa Kelan maksujen seurantaan. Tai voit nyt käyttää myös hakemuksen "Luo lasku" toimintoa, joka lisää viitenumeron lomakkeelle. Katso myös ohje: [[Kela-suorakorvaukset#Luo_lasku_suorakorvaushakemuksesta|Luo lasku suorakorvaushakemuksesta]]<br>
+
Palveluntuottajan nimi ja Palveluntuottajan osoite (katuosoite, postinumero ja paikkakunta) tulostuvat aina samasta lähteestä, ja niitä käsitellään yhtenä pakettina. Järjestyksessä niitä haetaan seuraavasti: <br>
'''5)''' "Lisää odottavat tapahtumat" -painike tuo järjestelmässä olevat odottavat '''maksetut tai laskutetut tapahtumat''' lomakkeelle. Tapahtumassa on siis joko maksupäivä tai laskun eräpäivä. <br>
+
* Jos kaikki 4 tietoa löytyvät Toimipisteen laskutusasetuksista, käytetään sitä.
'''6)''' "Lisää odottavat tapahtumat" -painikkeen nuolen alta voi valita vaihtoehdon "Lisää myös laskuttamattomat rivit". Se tuo järjestelmässä olevat odottavat '''maksetut, laskutetut ja laskuttamattomat tapahtumat''' lomakkeelle. <br>
+
* Seuraavaksi haetaan Kaikki toimipisteet -valinnan laskutusasetuksista. Jos sieltä löytyy kaikki 4 tietoa, käytetään sitä.
 +
* Jos laskutusasetuksista (toimipiste tai kaikki toimipisteet) ei löydy näitä tietoja, yllä mainituin ehdoin, kenttä jää tyhjäksi.
 +
 
 +
Palveluntuottajan puhelinnumeroa tai Y-tunnusta haetaan samassa järjestyksessä kuin nimeä ja osoitetta, mutta ne eivät ole osa pakettia ja käsitellään yksittäisenä tietona.<br>
 +
* Sen puuttumista toimipisteen laskutustiedoista pyritään täydentämään seuraavan tason tiedoilla kuten yllä.
 +
 
 +
IBAN ja BIC käsitellään pakettina.<br>
 +
* Jomman kumman puuttuminen toimipisteen laskutusastuksista siirtää haun kohtaan Kaikki toimipisteet.<br>
 +
 
 +
Kenttä 2b: Palveluntuottajan Y-tunnus. Tämä on pakollinen tieto sähköisessä suorakorvausmenettelyssä.<br>
 +
 
 +
 
 +
'''3a - 3b)''' Tilityksen laatijan nimi ja puhelinnumero tulostuvat kirjautuneen työntekijän työntekijäkortilta.<br>
 +
 
 +
Poikkeus: [[Kela-suorakorvaukset#SV_132_-lomakkeen_tulostus_toiselle_k.C3.A4ytt.C3.A4j.C3.A4lle|SV 132 -lomakkeen tulostus toiselle käyttäjälle]]<br>
 +
 
 +
'''4)''' Suorakorvaussopimuksen tekijän tunniste.<br>
 +
Sähköisen suorakorvausmenettelyn johdosta, tähän kenttään on tehty lisävarmennus ja se täyttyy vasta varmennuksen jälkeen. Tunnus on oltava täsmälleen sama, millä suorakorvaussopimus Kelan kanssa on tehty. Katso myös ohje: [[Kela_suorakorvausten_sähköinen_tilitys#Laitoksen.2C_l.C3.A4.C3.A4k.C3.A4rin_tai_ammatinharjoittajan_tunnisteet|Laitoksen, lääkärin tai ammatinharjoittajan tunnisteet]]<br>
 +
 
 +
'''5)''' Viitenumerona voit käyttää joko omaa viitenumeroa Kelan maksujen seurantaan. Tai voit käyttää myös hakemuksen "Luo lasku" toimintoa, jonka avulla järjestelmä lisää viitenumeron lomakkeelle. Katso myös ohje: [[Kela-suorakorvaukset#Luo_lasku_suorakorvaushakemuksesta|Luo lasku suorakorvaushakemuksesta]]. Viitenumero on oltava muodollisesti oikeanlainen.<br>
 +
 
 +
'''6)''' "Lisää odottavat tapahtumat" -painike tuo järjestelmässä olevat odottavat '''maksetut tai laskutetut tapahtumat''' lomakkeelle. Tapahtumassa on siis joko maksupäivä tai laskun eräpäivä. <br>
  
'''Huom''': <br>
+
'''7)''' "Lisää vain FTP-siirtotiedostoon yhteensopivat rivit" -toimintoa voi käyttää vain sähköisen suorakorvausmenettelyn yhteydessä.
*Yhteen Kelan SV 132 PDF-lomakkeeseen mahtuu 34 riviä.  Ajas Touch näyttää kaikki odottamassa olleet tapahtumat. Uudessa Ajas Touch -versiossa PDF-lomakkeeseen ketjutetaan uusia sivuja peräkkäin niin monta kertaa kuin tarve vaatii, eli kaikki tapahtumat pystyy tulostamaan yhdellä kertaa.  
+
*Lisätiedot ohjeessa: [[Kela_suorakorvausten_sähköinen_tilitys|Kela suorakorvausten sähköinen tilitys]]<br>
 +
 
 +
'''8)''' "Lisää odottavat tapahtumat" -painikkeen nuolen alta voi valita vaihtoehdon "Lisää myös laskuttamattomat rivit". Se tuo järjestelmässä olevat kaikki odottavat tapahtumat lomakkeelle, myös laskuttamattomat. Käyttö vain manuaalisten suorakorvaushakemusten yhteydessä.<br>
 +
 
 +
 
 +
=====Suorakorvaussopimuksen tekijän tunniste=====
 +
 
 +
[[Tiedosto:Sv132-uusi1-23-1.jpg|600px]]<br><br>
 +
 
 +
Paina "Valitse". Uusi lomake avautuu.  Järjestelmä ehdottaa käytettävää tunnistetta sen perusteella, mitä muissa asetuksissa (Käyttäjäprofiili ja/tai Kela/Kanta -sivun Kela-asetukset) on määritelty.  <br>
 +
 
 +
Koska erityisesti sähköinen tilitystiedosto on lähetettävä täsmälleen samalla tunnisteella kuin millä suorakorvaussopimus Kelan kanssa on tehty, tunnisteen voi tässä kohtaa vielä vaihtaa, jos se ei ole oikea tunniste. Järjestelmä muistaa saman käyttäjän viimeksi käyttämän tunnisteen, joten seuraavilla kerroilla sen pitäisi olla heti oikein, käytetystä selaimesta riippumatta.<br>
 +
 
 +
Lisähuomiona se, että vaikka tunnus täytetään tässä, jos olet luomassa FTP dokumenttia sähköistä siirtoa varten, sama varmistus kysytään vielä uudelleen, koska se on hyvin tärkeä olla oikein. <br><br>
 +
 
 +
 
 +
=====Yleisiä huomioita SV 132-lomakkeesta=====
 +
 
 +
*Yhteen Kelan SV 132 PDF-lomakkeeseen mahtuu 34 riviä.  Ajas Touch näyttää kaikki odottamassa olleet tapahtumat ja tulostettaessa ketjuttaa uusia sivuja peräkkäin niin monta kertaa kuin tarve vaatii, eli kaikki tapahtumat pystyy tulostamaan yhdellä kertaa.  
 
*Kelan SV 132 PDF-lomakkeella yhdistetään joitakin tapahtumarivejä yhdeksi riviksi. Lisätietoja alla ja myös täältä: [[Kela-suorakorvaukset#PDF-lomake|PDF-lomake]].  Yhdistyminen tapahtuu vasta PDF-lomakkeella.<br><br>
 
*Kelan SV 132 PDF-lomakkeella yhdistetään joitakin tapahtumarivejä yhdeksi riviksi. Lisätietoja alla ja myös täältä: [[Kela-suorakorvaukset#PDF-lomake|PDF-lomake]].  Yhdistyminen tapahtuu vasta PDF-lomakkeella.<br><br>
  
 +
'''Kalenterivuosi ja päivämäärien määräytyminen''': Kelan ohjeistuksen mukaan SV 132 -lomakkeelle voi lisätä tapahtumia kalenterivuosittain. Jos odottamassa on tapahtumia eri kalenterivuosilta, näet Ajas Touchissa ilmoituksen : "X odottavaa riviä kuuluu toiseen kalenterivuoteen eikä niitä ole lisätty, luo niille oma hakemus". Katso myös ohje: [[Päivämäärän_ja_kalenterivuoden_määräytyminen_SV_132_-lomakkeella|Päivämäärän ja kalenterivuoden määräytyminen SV 132 -lomakkeella]]<br>
 
'''Koontilaskulla maksetut käynnit''': Asiakas saattaa maksaa useamman käynnin omavastuuosuudet yhdessä koontilaskussa jälkilaskutustoimintojen avulla. Kun koontilasku muodostetaan, kaikissa siinä olevissa käynneissä on sama tilisiirron eräpäivä. Ajas-ohjelman SV 132 -lomakkeella nämä rivit näkyvät erikseen, jotta niitä voi erikseen käsitellä tarvittaessa, mutta kun lomake tulostetaan PDF:ksi, rivit ja niiden summat yhdistyvät yhdelle riville selkeämpää Kela-raportointia varten. <br>  
 
'''Koontilaskulla maksetut käynnit''': Asiakas saattaa maksaa useamman käynnin omavastuuosuudet yhdessä koontilaskussa jälkilaskutustoimintojen avulla. Kun koontilasku muodostetaan, kaikissa siinä olevissa käynneissä on sama tilisiirron eräpäivä. Ajas-ohjelman SV 132 -lomakkeella nämä rivit näkyvät erikseen, jotta niitä voi erikseen käsitellä tarvittaessa, mutta kun lomake tulostetaan PDF:ksi, rivit ja niiden summat yhdistyvät yhdelle riville selkeämpää Kela-raportointia varten. <br>  
'''Samassa käynnissä maksetut palvelut''': Jos asiakas maksaa samassa käynnissä useamman Kela-korvattavan palvelun, vaikkapa käteisellä, myös nämä niputtuvat PDF-lomakkeella yhdeksi tapahtumariviksi, mutta Ajas-ohjelman SV 132 -lomakkeella näkyvät erillisinä riveinä. Vanhassa Ajas Touch -versiossa käteismaksut eivät yhdistyneet PDF:ssä. <br> <br>
+
'''Samassa käynnissä maksetut palvelut''': Jos asiakas maksaa samassa käynnissä useamman Kela-korvattavan palvelun, vaikkapa käteisellä, myös nämä niputtuvat PDF-lomakkeella yhdeksi tapahtumariviksi, mutta Ajas-ohjelman SV 132 -lomakkeella näkyvät erillisinä riveinä. Vanhemmissa Ajas Touch -versioissa käteismaksut eivät yhdistyneet PDF:ssä. <br> <br>
 +
 
  
 +
=====Toimipisteen tai työntekijän valinta=====
  
UUSI KUVA TULOSSA<br>
+
[[Tiedosto:SV132-tp-tt.jpg|600px]]
[[Tiedosto:Sv-ja-ku-valinnat.jpg]]
 
  
 
*Kun olet painanut "Lisää odottavat tapahtumat", hakemukseen tulostuvia tapahtumia voi suodattaa toimipisteen ja/tai työntekijän mukaan. Jos ei valita mitään, hakemukseen tulostuu kaikki odottavat tapahtumat.<br>
 
*Kun olet painanut "Lisää odottavat tapahtumat", hakemukseen tulostuvia tapahtumia voi suodattaa toimipisteen ja/tai työntekijän mukaan. Jos ei valita mitään, hakemukseen tulostuu kaikki odottavat tapahtumat.<br>
  
 
<br><br>
 
<br><br>
 +
 +
=====SV 132 -lomakkeen tulostus toiselle käyttäjälle=====
 +
 +
 +
 +
Ajas-järjestelmästä on nyt mahdollista tulostaa SV 132 -tilityslomake toisen käyttäjän puolesta. <br>
 +
* Esimerkiksi vastaanottovirkailija tai sihteeri voi omalla Ajas-kirjautumisellaan tulostaa lomakkeen lääkärin puolesta siten, että lomakkeen tilityksen laatijan tiedoissa näkyy lääkärin nimi.
 +
* Tämä on mahdollista sekä manuaalisessa että sähköisessä tilityksessä.
 +
 +
[[Tiedosto:Rooli-muut-uusi.png|600px]]<br><br>
 +
 +
Käyttäjälle, joka tulostuksia suorittaa toisen käyttäjän puolesta on annettava Roolissa siihen käyttöoikeudet. Katso myös ohje: [[Työntekijät#Roolien_muokkaus |Roolien muokkaus]]<br>
 +
* Kohdassa "Muut käyttöoikeudet" on uusia oikeuksia.
 +
* "PDF-lomakkeiden tulostus" tulee olla "Salli kaikki"
 +
* "Lomakkeiden tulostus toiselle käyttäjälle" tulee olla "Salli kaikki" tai kuten kuvassa "Käytä ylätason käyttöoikeutta".<br><br>
 +
 +
Riittävän käyttäjäroolin lisäksi, toisen puolesta tulostuksia tekevällä käyttäjällä on oltava Ajas-ohjelman Lääkärin toimialaversio käytössä.<br><br>
 +
 +
[[Tiedosto:Sv132-toiselle1.png|600px]]<br><br>
 +
 +
'''1)''' Vastaanottovirkailija Anne Asiakaspalvelija on kirjautunut Ajas Touchiin omilla käyttäjätunnuksillaan.<br>
 +
'''2)''' Painetaan normaalisti "Lisää uusi SV 132".<br>
 +
'''3)''' Muutetaan Toimipiste ja Asiakaspalvelijatiedot olemaan lääkärin tiedot.<br>
 +
'''4)''' Painetaan OK.<br><br>
 +
 +
[[Tiedosto:Sv132-toiselle2.png|600px]]<br><br>
 +
 +
*Tilityksen laatijan nimeksi tulee lääkärin nimi.<br><br>
 +
 +
[[Tiedosto:Sv132-toiselle3.png|600px]]<br><br>
 +
 +
*SV 132 -lomakkeella näkyy lääkärin nimi.<br><br>
 +
 +
<br>
  
 
====Tapahtumien tarkastelu====
 
====Tapahtumien tarkastelu====
  
[[Tiedosto:Sv132-hakemus1.jpg|700px]] <br>
+
[[Tiedosto:Sv132-hakemus1-23.jpg|700px]] <br>
  
 
*Odottavat tapahtumat on listattu hakemukseen. Tässä voit tarkistaa ovatko kaikki rivit oikein, ja haluatko säilyttää ne tässä suorakorvaushakemuksessa. <br>
 
*Odottavat tapahtumat on listattu hakemukseen. Tässä voit tarkistaa ovatko kaikki rivit oikein, ja haluatko säilyttää ne tässä suorakorvaushakemuksessa. <br>
Rivi 70: Rivi 151:
 
'''10)''' "Tulosta" painike tulostaa SV 132 PDF-lomakkeen. Oletuksena lomake on ei-muokattavassa muodossa. <br>
 
'''10)''' "Tulosta" painike tulostaa SV 132 PDF-lomakkeen. Oletuksena lomake on ei-muokattavassa muodossa. <br>
 
Tulosta -painikkeen vieressä olevan nuolen alta voi valita toisen vaihtoehdon: "Luo muokattava PDF".<br><br>
 
Tulosta -painikkeen vieressä olevan nuolen alta voi valita toisen vaihtoehdon: "Luo muokattava PDF".<br><br>
 +
 +
[[Tiedosto:Sv-132-tahdet.jpg|700px]]<br><br>
 +
 +
Suorakorvausriveissä saattaa näkyä huomiomerkkinä punainen tähti. Jos viet hiiren tähden päälle, näet mihin raportin puutteeseen se viittaa. Olemme valmistautumassa järjestelmävaatimusten osalta suorakorvausten sähköiseen lähettämiseen Kelaan. Jos SV 132 -lomakkeelta puuttuu pakollista tietoa, kuten asiakkaan henkilötunnus tai maksupäivä, hakemuksesta ei voi luoda suorakorvausten FTP-siirtotiedostoa.  <br><br>
 +
PDF-tulostus on mahdollinen puutteellisella tiedolla, toki siihenkin puuttuvat tiedot olisi korjattava. <br><br>
  
 
====Poista, lukitse ja luo lasku -toiminnot====
 
====Poista, lukitse ja luo lasku -toiminnot====
Rivi 100: Rivi 186:
 
* "Näytä lasku" -painike tulee näkyviin.  
 
* "Näytä lasku" -painike tulee näkyviin.  
  
'''Lasku-ominaisuus on lisätty Ajas Touchiin pelkästään sisäistä käyttöä eli maksujen seurannan helpottamista varten'''. Luotua laskua ei lähetetä minnekään, mutta lasku luo SV 132 -lomakkeelle viitenumeron, mitä voit seurata. Kelan maksun saavuttua tilille, voit merkitä laskun maksetuksi. Jos et tarvitse tämän kaltaista seurantaa Ajas Touchissa tai haluat käyttää omia viitenumeroita, älä käytä "Luo lasku" toimintoa.<br><br>
+
'''Lasku-ominaisuus on lisätty Ajas Touchiin sisäistä käyttöä eli maksujen seurannan helpottamista varten'''. Luotua laskua ei lähetetä minnekään, mutta lasku luo SV 132 -lomakkeelle viitenumeron, mitä voit seurata. Kelan maksun saavuttua tilille, voit merkitä laskun maksetuksi. Jos et tarvitse tämän kaltaista seurantaa Ajas Touchissa tai haluat käyttää omia viitenumeroita, älä käytä "Luo lasku" toimintoa. Jos käytät omaa viitenumeroa, sen on oltava muodollisesti oikeanlainen.<br><br>
  
 
[[Tiedosto:Kelan-yhteyshenkilo.jpg|700px]]<br><br>
 
[[Tiedosto:Kelan-yhteyshenkilo.jpg|700px]]<br><br>
Rivi 113: Rivi 199:
 
===PDF-lomake===
 
===PDF-lomake===
  
[[Kuva:Uusi-suorakorvaushakemus-pdf.jpg|1200px|none]] <br>
+
[[Kuva:Uusi-suorakorvaushakemus-pdf-23.jpg|1200px|none]] <br>
  
 
Suorakorvaushakemus tulostuu Kelan SV 132 -lomakkeelle. Kela-lomakkeiden käyttö edellyttää virallisen Adobe Acrobat Reader DC -ohjelman asennusta tietokoneelle. https://get.adobe.com/fi/reader/<br><br>
 
Suorakorvaushakemus tulostuu Kelan SV 132 -lomakkeelle. Kela-lomakkeiden käyttö edellyttää virallisen Adobe Acrobat Reader DC -ohjelman asennusta tietokoneelle. https://get.adobe.com/fi/reader/<br><br>
  
Lomakkeet voi tulostaa 2 tavalla. Ei-muokattavana ja muokattavana PDF-dokumenttina. Valinta tehdään suorakorvaushakemus-lomakkeella. <br>
+
'''1)''' Jos yksilöintitunnusta on käytetty ja löytyy, se tulostuu ensisijaisesti tähän kohtaan. Muussa tapauksessa siihen tulostetaan Y-tunnus. <br>
* '''Huom''': Muokattavan PDF-dokumentin laskukaavat ei ole enää käytössä. Korvausrivejä ei voi enää poistaa PDF:ssä vaan korjaukset on tehtävä Ajas Touchissa. Poistettu rivi ei muuta hakemuksen loppusummaa.   
+
'''2)''' Luo lasku -toiminnolla luotu oikean muotoinen viitenumero.<br><br>
 +
 
 +
Lomakkeet voi tulostaa 2 tavalla. Ei-muokattavana ja muokattavana PDF-dokumenttina. Valinta tehdään Suorakorvaushakemus -lomakkeella. <br>
 +
* '''Huom''': Muokattavan PDF-dokumentin laskukaavat:
 +
** Jos tulostettavien rivien määrä mahtuu SV 132-lomakkeen 2 ensimmäiselle sivulle , järjestelmä tulostaa PDF:n, jonka laskukaavat toimii edelleen.
 +
** Jos tulostettavien rivien määrä on suurempi, kuin mitä 2 sivulle mahtuu, järjestelmä ketjuttaa niin monta sivua kuin tarve vaatii. Manuaalisesti PDF-lomakkeella poistettu, lisätty tai muokattu  rivi ei muuta hakemuksen loppusummaa vaan myös loppusumma on muokattava manuaalisesti.   
  
Uudessa Ajas Touch -versiossa SV 132 lomakkeella on 2 uudistusta: <br>
+
''' Sivujen ketjutus ja rivien yhdistäminen'''<br>
 
* Lomakkeen sivuja ketjuttuu automaattisesti niin monta kuin tarvitaan. Samaan lomakkeeseen voi siis tulostaa niin monta riviä kuin tarve vaatii.  
 
* Lomakkeen sivuja ketjuttuu automaattisesti niin monta kuin tarvitaan. Samaan lomakkeeseen voi siis tulostaa niin monta riviä kuin tarve vaatii.  
 
* Lomakeella yhdistetään asiakkaan useampi tapahtuma yhdeksi riviksi seuraavasti:  
 
* Lomakeella yhdistetään asiakkaan useampi tapahtuma yhdeksi riviksi seuraavasti:  
** Jos asiakkaan useampi käynti on siirretty jälkilaskutukseen, ja hän maksaa ne yhdellä ja samalla koontilaskulla. Tämä toiminto oli jo vanhassa versiossa mukana.
+
** Jos asiakkaan useampi käynti on siirretty jälkilaskutukseen, ja hän maksaa ne yhdellä ja samalla koontilaskulla.  
** Jos asiakas maksaa samassa käynnissä useamman Kela-korvattavan palvelun, ja maksu tehdään vaikkapa kassalla. Tämä on uusi toiminto.
+
** Jos asiakas maksaa samassa käynnissä useamman Kela-korvattavan palvelun, ja maksu tehdään vaikkapa kassalla.  
** Jos käyttäjä päättää tulostaa SV 132 -lomakkeelle myös ne käynnit, missä ei ole maksua. Tämä on uusi toiminto.
+
** Jos käyttäjä päättää tulostaa SV 132 -lomakkeelle myös ne käynnit, missä ei ole maksua.
 +
 
 +
Järjestelmään on saatavana myös asetus, jolla asiakkaan useampia tapahtumia ei koskaan yhdistetä yhdeksi riviksi. Tämä on valmiina käytettäväksi, jos Kelan ohjeistus asiassa muuttuu. Lisätietoa asetuksen käyttöönotosta: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
  
 
<br><br>
 
<br><br>
 +
 +
===Vanhojen suorakorvaushakemusten edistyneet hakutoiminnot===
 +
 +
Järjestelmässä olevia vanhoja  SV132 - tai KU 206 -suorakorvaushakemuksia voi hakea edistyneillä hakutoiminnoilla kohdassa: Toiminnot -> Edistyneet toiminnot.  <br>
 +
 +
[[Tiedosto:SV132-edistynyt-kaytto.jpg|600px]]<br><br>
 +
 +
'''1)''' Valitse haettava aikaväli.<br>
 +
'''2)''' Voit valita Kela-lomakkeen. Se voi olla joko SV 132 tai KU 206 (psykoterapian suorakorvaukset).<br>
 +
'''3)''' Voit valita tilityksen laatijan nimen.<br>
 +
 +
Lisätiedot -sarakkeen ikonien selitykset:<br>
 +
'''4)''' Hakemuksessa olevien korvausrivien työntekijät.<br>
 +
'''5)''' Hakemuksessa olevien korvausrivien toimipisteet.<br>
 +
'''6)''' Päivämäärä, jolloin PDF-lomake on generoitu / tulostettu.<br>
 +
'''7)''' Jos olette tilanneet Lääkärin tai Fysioterapian sähköisen menettelyn toiminnot,  FTP dokumentin generoinnissa käytetty tunnus sekä Ajas Touchin käyttäjä, joka tiedoston on generoinut. Tunnus  on suorakorvaussopimuksen tehneen laitoksen, lääkärin tai muun ammatinharjoittajan tunniste.  Lisätietoja  [[Kela_suorakorvausten_sähköinen_tilitys#Laitoksen.2C_l.C3.A4.C3.A4k.C3.A4rin_tai_ammatinharjoittajan_tunnisteet|lääkärin]] ja [[Fysioterapian_toimialaversio#Laitoksen_tai_ammatinharjoittajan_tunnisteet|fysioterapian]] sähköisten tilitysten ohjeissa. Psykoterapian toimialaversioon ei ole saatavana sähköistä tilitystä.<br>
 +
'''8)''' Jos hakemuksessa on useiden työntekijöiden korvausrivejä,  voit viedä hiiren "kolmen pisteen" päälle nähdäksesi kaikkien nimet. <br><br>
  
 
==KU 206 -suorakorvaushakemus==
 
==KU 206 -suorakorvaushakemus==
  
<span style="color:#ff0000"><strong>Huom:</strong></span> '''Uusia toimintoja 21.2.2022 julkaistavassa Ajas Touchin esijulkaisuversiossa. Beta-käyttäjille testattavana 1.2.2022 jälkeen.'''<br>
+
<span style="color:#ff0000"><strong>Huom:</strong></span> '''Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin versiosta 27 alkaen,  6/2025.'''<br>
*Tapahtumarivin vapautus ja poisto muuttunut.
+
<br>
*Kelalle lähetettävästä KU 206-lomakkeesta on mahdollista tulostaa lasku. Laskulla oleva asiakas on järjestelmän lisäämä piiloasiakas, jolla ei ole asiakaskorttia. Laskun tarkoitus on toistaiseksi vain se, että reskontrasta saa täsmäytettyä sen, milloin Kela on korvauksen maksanut.
 
  
Ohje päivitetään ensimmäisen testivaiheen jälkeen. Jos olet beta-käyttäjä ja et halua käyttää uusia toimintoja vielä ilman ohjetta, muuta järjestelmäversiosi olemaan Vakaa. Toiminto löytyy oman käyttäjäprofiili-sivun alareunasta, kohdasta Järjestelmäversio.<br><br>
+
[[Tiedosto:Sv132-uusi.jpg|800px]] <br>
  
[[Kuva:Suorakorvaukset.jpg]] <br>
+
Järjestelmän kautta tehdyt ja tallennetut suorakorvaushakemukset näkyvät Suorakorvaukset -listassa. Valitse päävalikosta Terveydenhuolto -> Suorakorvaukset.<br>
  
'''Huom''': Seuraava ohje koskee käyntejä, jotka on tehty 31.1.2019 (iltapäivä) jälkeen Ajas Touchin Esijulkaisuversiossa. Myös esivalmistelut liittyen toimenpiteisiin, toimenpide-palvelu -liitokseen ja asiakkaan lähetteeseen on tehty [[Psykoterapian_toimialaversio|Psykoterapian toimialaversio]] -ohjeen mukaisesti.  <br>
+
'''1)''' Uusi suorakorvaushakemus aloitetaan painamalla "Lisää uusi KU 206".<br>
 +
'''2)''' Avaa: Vanhoja suorakorvaushakemuksia voi tarkastella ja muokata avaamalla lomakkeen.<br>
 +
'''3)''' Tulosta: Vanhan suorakorvaushakemuksen voi tulostaa PDF-lomakkeena tästä. Pikapainike tulostaa PDF:n ei-muokattavissa olevassa muodossa. Muokattavan PDF-lomakkeen voi tulostaa [[Kela-suorakorvaukset#Tapahtumien_tarkastelu_2|avatussa hakemuksessa]]<br>
 +
'''4)''' Lasku: Tämä painike avaa tehdyn laskun. Katso lisätietoa laskusta kohdassa: [[Kela-suorakorvaukset#Luo_lasku_suorakorvaushakemuksesta_2|Luo lasku suorakorvaushakemuksesta]]<br><br>
  
 +
[[Tiedosto:Psy-2025-13.jpg|700px]]<br><br>
  
*Järjestelmän kautta tehdyt ja tallennetut suorakorvaushakemukset näkyvät Suorakorvaukset -listassa. Valitse päävalikosta Terveydenhuolto -> Suorakorvaukset.<br>
+
Kun olet painanut "Lisää uusi KU 206", uusi lomake avautuu. <br>
 +
 
 +
Jos järjestelmässä on useampi toimipiste, voit valita tässä minkä toimipisteen laskutusasetuksista lomakkeelle tulostuu yrityksen tiedot.<br><br>
  
'''1)''' Uusi suorakorvaushakemus aloitetaan klikkaamalla "Lisää uusi KU 206".<br>
 
'''2)''' Vanhoja suorakorvaushakemuksia voi rajallisesti muokata avaamalla lomakkeen.<br><br>
 
  
 
===Uusi suorakorvaushakemus===
 
===Uusi suorakorvaushakemus===
  
[[Kuva:Uusi-suorakorvaushakemus-ku206.jpg]] <br>
+
====Lisää odottavat tapahtumat hakemukseen====
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Tiedosto:Psyko-206-2.jpg|600px]] <br>
  
  
Rivi 157: Rivi 274:
 
Osa lomakkeen tiedoista esitäyttyy seuraavasti:
 
Osa lomakkeen tiedoista esitäyttyy seuraavasti:
  
'''2a - 2h)''' Nämä tiedot tulostuvat toimipisteen laskutusasetuksista. Katso myös ohje: [[Asetukset#Laskutusasetukset|Laskutusasetukset]] <br>
+
'''2a - 2h)''' Nämä tiedot tulostuvat alussa valitun toimipisteen laskutusasetuksista. Katso myös ohje: [[Asetukset#Laskutusasetukset|Laskutusasetukset]] <br>
Jos työntekijä on liitetty useampaan kuin yhteen toimipisteeseen, tiedot tulostuvat sen toimipisteen laskutusasetuksista, jonka työntekijä on omassa Käyttäjäprofiilissa valinnut Oletustoimipisteeksi. Käyttäjäprofiili -> Käyttäytyminen -laatikko.<br>
 
'''3a - 3b)''' Tilityksen laatijan nimi ja puhelinnumero tulostuvat kirjautuneen työntekijä työntekijäkortilta.<br>
 
'''4)''' "Lisää odottavat tapahtumat" -painike tuo järjestelmässä olevat odottavat tapahtumat lomakkeelle. <br>
 
*Viitenumerona voi käyttää joko omaa viitenumeroa Kelaan lähetettäville laskuille, jos se on aina sama, tai lisätä sen lomakkeelle, kun lasku on tehty. Toistaiseksi suorakorvauslomakkeella ei ole toimintoa, joka luo laskun ja poimii viitenumeron automaattisesti. Toiminnon lisääminen on kehityslistalla. <br><br>
 
  
[[Tiedosto:Sv-ja-ku-valinnat.jpg]]
+
* Jos valitun toimipisteen laskutusasetuksiin ei ole syötetty tietoja, haetaan seuraavaksi laskutusasetusten kohdasta "Kaikki toimipisteet".
 +
* Jos laskutusasetuksista (toimipiste tai kaikki toimipisteet) ei löydy näitä tietoja, alla olevin ehdoin, kenttä jää tyhjäksi.
 +
* Yrityksen nimi, katuosoite, postinumero ja paikkakunta käsitellään yhtenä pakettina ja niiden on löydyttävä samasta lähteestä .
 +
* IBAN ja BIC käsitellään pakettina. Molempien tietojen on löydyttävä samasta lähteestä.
 +
* Yrityksen puhelinnumero ja Y-tunnus käsitellään yksittäisinä tietoina, mutta tulostuvat myös laskutusasetuksista.  
  
*Kun olet painanut "Lisää odottavat tapahtumat", hakemukseen tulostuvia tapahtumia on nyt mahdollista suodattaa toimipisteen ja/tai työntekijän mukaan. Jos ei valita mitään, hakemukseen tulostuu kaikki odottavat tapahtumat kuten ennenkin.<br>
+
'''3a - 3b)''' Tilityksen laatijan nimi ja puhelinnumero tulostuvat kirjautuneen työntekijän työntekijäkortilta.<br>
 +
'''4)''' "Lisää odottavat tapahtumat" -painike tuo järjestelmässä olevat odottavat '''maksetut tai laskutetut tapahtumat''' lomakkeelle. Tapahtumassa on siis joko maksupäivä tai laskun eräpäivä. <br>
 +
'''5)''' "Lisää odottavat tapahtumat" -painikkeen nuolen alta voi valita vaihtoehdon "Lisää myös laskuttamattomat rivit". Se tuo järjestelmässä olevat kaikki odottavat tapahtumat lomakkeelle, myös laskuttamattomat. <br>
 +
*Viitenumerona voit käyttää joko omaa viitenumeroa Kelan maksujen seurantaan. Tai voit nyt käyttää myös hakemuksen "Luo lasku" toimintoa, joka lisää viitenumeron lomakkeelle. Katso myös ohje: [[Kela-suorakorvaukset#Luo_lasku_suorakorvaushakemuksesta_2|Luo lasku suorakorvaushakemuksesta]]<br>
  
  
<br><br>
+
'''Huom''': <br>
[[Kuva:Uusi-suorakorvaushakemus-tapahtumat-ku206.jpg]] <br>
+
*Yhteen Kelan KU 206 PDF-lomakkeeseen mahtuu 20 riviä.  Ajas Touch näyttää kaikki odottamassa olleet tapahtumat. PDF-lomakkeeseen ketjutetaan uusia sivuja peräkkäin niin monta kertaa kuin tarve vaatii, eli kaikki tapahtumat pystyy tulostamaan yhdellä kertaa.
 +
*Kelan KU 206 PDF-lomakkeella yhdistetään saman asiakkaan käynnit yhdeksi riviksi. Kuntoutusaika näyttää ensimmäisen ja viimeisen käynnin aikavälin ja yhdistää näiden kustannukset yhdeksi summaksi. <br><br>
 +
 
 +
'''Toimipisteen tai työntekijän valinta'''<br><br>
 +
[[Tiedosto:Psyko-206-4.jpg|700px]]
 +
 
 +
*Kun olet painanut "Lisää odottavat tapahtumat", hakemukseen tulostuvia tapahtumia voi suodattaa toimipisteen ja/tai työntekijän mukaan. Jos ei valita mitään, hakemukseen tulostuu kaikki odottavat tapahtumat.<br><br>
 +
 
 +
 
 +
====Tapahtumien tarkastelu====
 +
 
 +
[[Tiedosto:Psyko-206-5.jpg|700px]] <br>
 +
 
 +
*Odottavat tapahtumat on listattu hakemukseen. Tässä voit tarkistaa ovatko kaikki rivit oikein, ja haluatko säilyttää ne tässä suorakorvaushakemuksessa. <br><br>
 +
 
 +
 
 +
[[Tiedosto:Psyko-206-6.jpg|700px]] <br>
 +
 
 +
'''1)''' Jos haluat poistaa rivejä, tee ensin valinnat. Vihreä painike "Valitsee kaikki" ja valkoinen painike "Poistaa kaikki valinnat"<br>
 +
'''2)''' Yksittäisen rivin valinta tehdään muuttamalla liukukytkin vihreään Kyllä-asentoon.<br>
 +
'''3)''' Paina "Toiminnot valituille riveille". Avautuu 2 vaihtoehtoa. <br>
 +
"Vapauta rivit" - poistaa rivin tästä hakemuksesta mutta vapauttaa rivin käytettäväksi uutta hakemusta varten.<br>
 +
'''4)''' "Poista rivit" - poistaa rivin tästä hakemuksesta ja poistaa tapahtuman kokonaan järjestelmästä ja ei näin ollen ole enää käytettävissä uudelleen. Tätä toimintoa käytetään tavallisesti vain silloin, kun halutaan poistaa virheellisiä tapahtumia tai harjoituksena tehtyjä käyntejä.<br>
 +
'''5)''' "Poista" - painikkeella poistetaan koko suorakorvaushakemus järjestelmästä. Katso myös ohje: [[Kela-suorakorvaukset#Suorakorvaushakemuksen_poistaminen_2|Suorakorvaushakemuksen poistaminen]]<br>
 +
'''6)''' "Lukitse" -painikkeella hakemuksessa olevat rivit lukkiutuvat ja eivät enää ole muokattavissa. Katso myös ohje: [[Kela-suorakorvaukset#Suorakorvaushakemuksen_lukitseminen_2|Suorakorvaushakemuksen lukitseminen]]<br>
 +
'''7)''' "Luo lasku" -painikkeella hakemuksesta voi luoda omaa sisäistä kirjanpintoa varten laskun. Katso myös ohje: [[Kela-suorakorvaukset#Luo_lasku_suorakorvaushakemuksesta_2|Luo lasku suorakorvaushakemuksesta]]<br>
 +
'''8)''' "Tulosta" painike tulostaa KU 206 PDF-lomakkeen. Oletuksena lomake on ei-muokattavassa muodossa. <br>
 +
Tulosta -painikkeen vieressä olevan nuolen alta voi valita toisen vaihtoehdon: "Luo muokattava PDF". Katso myös ohje: [[Kela-suorakorvaukset#PDF-lomake_2|PDF-lomake]]<br><br>
 +
 
 +
====Poista, lukitse ja luo lasku -toiminnot====
 +
=====Suorakorvaushakemuksen poistaminen=====
 +
 
 +
[[Tiedosto:Sv132-poista.jpg|700px]] <br><br>
 +
 
 +
'''1)''' Avaa suorakorvaushakemus ja paina "Poista".<br>
 +
 
 +
Valitse avautuvalla vahvistuslomakkeella haluatko:<br>
 +
'''2)''' Peruuttaa poistotapahtuman.<br>
 +
'''3)''' Poistaa suorakorvaushakemuksen ja vapauttaa rivit. Vapautettuja rivejä voi käyttää uudessa suorakorvaushakemuksessa.<br>
 +
'''4)''' Poistaa suorakorvaushakemuksen ja poistaa myös rivit. Poistetut rivit eivät enää ole käytettävissä. Ne eivät tulostu uusiin suorakorvaushakemuksiin. Tätä toimintoa käytetään tavallisesti vain silloin, kun halutaan poistaa virheellisiä tapahtumia tai harjoituksena tehtyjä käyntejä.<br>
 +
Uudessa Ajas-ohjelman päivityksessä järjestelmästä poistetut rivit poistuvat myös Käynnistä ja palauttavat lähetteellä käytetyn käyntikerran (terapia- toimialaversiot).<br>
 +
 
 +
<br>
 +
=====Suorakorvaushakemuksen lukitseminen=====
 +
 
 +
[[Tiedosto:Psyko-206-8.jpg|700px]] <br><br>
 +
 
 +
'''1)''' Avaa suorakorvaushakemus ja paina "Lukitse". Hakemuksen rivit lukkiutuvat ja sen merkkinä on lukon kuva. Hakemusta ei pysty nyt muokkaamaan.<br>
 +
'''2)''' Painamalla "Avaa" voit poistaa lukituksen.<br><br>
 +
 
 +
=====Luo lasku suorakorvaushakemuksesta=====
 +
 
 +
[[Tiedosto:Psyko-206-9a.jpg|700px]]<br><br>
 +
 
 +
Avaa suorakorvaushakemus ja paina "Luo lasku".<br>
 +
* Suorakorvaushakemus lukkiutuu.
 +
* "Näytä lasku" -painike tulee näkyviin.
 +
 
 +
'''Lasku-ominaisuus on lisätty Ajas Touchiin pelkästään sisäistä käyttöä eli maksujen seurannan helpottamista varten'''. Luotua laskua ei lähetetä minnekään, mutta lasku luo KU 206 -lomakkeelle viitenumeron, mitä voit seurata. Kelan maksun saavuttua tilille, voit merkitä laskun maksetuksi. Jos et tarvitse tämän kaltaista seurantaa Ajas Touchissa tai haluat käyttää omia viitenumeroita, älä käytä "Luo lasku" toimintoa.<br><br>
 +
 
 +
[[Tiedosto:Kelan-yhteyshenkilo.jpg|700px]]<br><br>
 +
 
 +
Kun lasku luodaan, järjestelmä luo automaattisesti asiakkaan "Kela". Tätä asiakaskorttia ei ole tarkoitus eikä pysty käyttämään muuhun tarkoitukseen.<br><br>
 +
 
 +
 
 +
[[Tiedosto:Psyko-206-10.jpg|700px]]<br><br>
 +
 
 +
Luotu lasku näkyy normaalilla tavalla mm. Laskutus-listassa, mutta ei näy raporteissa. Kyse ei ole myynnistä. Tarkoitus on se, että käyttäjä pystyy (niin halutessaan) seuraamaan ja merkitsemääm laskun maksetuksi, kun Kela on maksanut haetut suorakorvaukset.  Jos et tarvitse sisäiseen käyttöön tehtyjä laskuja tai haluat käyttää omia viitenumeroita Kelan maksuihin, älä käytä "Luo lasku" toimintoa.<br><br>
  
*Odottavat tapahtumat on listattu hakemukseen. Tässä voit tarkistaa ovatko kaikki rivit oikein, ja haluatko lisätä ne tähän suorakorvaushakemukseen. <br>
 
*Potilaan Nimi ja Henkilötunnus tulostuvat asiakaskortilta, Kuntoutusaika ja Kustannukset käynnistä.
 
*'''Vapauta''' -painikkeella tapahtuma voidaan pudottaa pois tästä tilitysraportista. Tapahtuma tulee kuitenkin uudelleen näkyviin seuraavan kerran, kun uutta suorakorvaushakemusta ollaan tekemässä.<br>
 
  
'''1)''' Tämä rivi on oikein. <br>
+
=====KU 206 -lomakkeen tulostus toiselle käyttäjälle=====
'''2)''' Tämä rivi näyttää olevan väärin. Asiakkaan henkilötunnus puuttuu. Päätämme vapauttaa tämän rivin. Suorakorvaushakemukseen jää 2 riviä.<br>
 
'''3)''' Tämä rivi on oikein.<br>
 
  
'''4)''' Kun "Tallenna" -painiketta klikataan, suorakorvaushakemus on valmis. Siihen lisätyt rivit eivät tulostu uudelleen uutta suorakorvaushakemusta lisättäessä paitsi, jos ne vielä tallennuksen jälkeen vapautetaan. Tallenna -napin viereen ilmestyy '''Tulosta''' -painike. <br><br>
 
  
===PDF-lomake===
 
  
[[Kuva:Uusi-suorakorvaushakemus-pdf-ku206.jpg]] <br>
+
Ajas-järjestelmästä on nyt mahdollista tulostaa KU 206 -tilityslomake toisen käyttäjän puolesta. <br>
 +
* Esimerkiksi vastaanottovirkailija tai sihteeri voi omalla Ajas-kirjautumisellaan tulostaa lomakkeen psykoterapeutin puolesta siten, että lomakkeen tilityksen laatijan tiedoissa näkyy psykoterapeutin nimi.
  
*Suorakorvaushakemus tulostuu Kelan KU 206 -lomakkeelle. Lomakkeen alareunaan tulostuu vielä: Päiväys (lomakkeen tulostamisen päivämäärä), Tilityksen laatijan nimen selvennys (kirjautunut käyttäjä) ja Kustannukset yhteensä. <br>
 
*Lomake on muokattava, mutta PDF:ään tehdyt muokkaukset eivät päivitä järjestelmässä olevia tietoja. <br>
 
*Kela-lomakkeet ovat muokattavia PDF-lomakkeita. Niiden käyttö edellyttää virallisen Adobe Acrobat Reader DC -ohjelman asennusta tietokoneelle. https://get.adobe.com/fi/reader/<br><br>
 
  
 +
[[Tiedosto:Rooli-muut-uusi.png|600px]]<br><br>
  
'''Huom:''' PDF-tulostus on muuttunut siten, että kukin asiakas mainitaan yhteenvedossa vain kerran, ja että hänen kuntoutusajaksi tulee haettujen käyntien aikaväli. <br> <br>
+
Käyttäjälle, joka tulostuksia suorittaa toisen käyttäjän puolesta on annettava Roolissa siihen käyttöoikeudet. Katso myös ohje: [[Työntekijät#Roolien_muokkaus |Roolien muokkaus]]<br>
[[Tiedosto:Uusi-suorakorvaushakemus-pdf-ku206-kuntoutusaika.jpg]]<br><br>
+
* Kohdassa "Muut käyttöoikeudet" on uusia oikeuksia.
 +
* "PDF-lomakkeiden tulostus" tulee olla "Salli kaikki"
 +
* "Lomakkeiden tulostus toiselle käyttäjälle" tulee olla "Salli kaikki" tai kuten kuvassa "Käytä ylätason käyttöoikeutta".<br><br>
  
===Laskun tekeminen KU 206-lomakkeesta===
+
Riittävän käyttäjäroolin lisäksi, toisen puolesta tulostuksia tekevällä käyttäjällä on oltava Ajas-ohjelman Psykoterapian toimialaversio käytössä.<br><br>
  
Lasku tehdään normaalin laskun lisäys toiminnon avulla: "Laskutus" -> "Lisää lasku". <br><br>
+
[[Tiedosto:Ku206-toiselle1.png|600px]]<br><br>
  
 +
'''1)''' Vastaanottovirkailija Anne Asiakaspalvelija on kirjautunut Ajas Touchiin omilla käyttäjätunnuksillaan.<br>
 +
'''2)''' Painetaan normaalisti "Lisää uusi KU 206".<br>
 +
'''3)''' Muutetaan Toimipiste ja Asiakaspalvelijatiedot olemaan psykoterapeutin tiedot.<br>
 +
'''4)''' Painetaan OK.<br><br>
  
[[Tiedosto:Lasku_KU206.jpg|800px]]<br>
+
[[Tiedosto:Ku206-toiselle2.png|600px]]<br><br>
  
'''1)''' Valitse asiakas. <br>
+
*Tilityksen laatijan nimeksi tulee psykoterapeutin nimi.<br><br>
'''2)''' Valitse toimipiste. Se tuo laskulle Toimipistekohtaiset laskutusasetukset.<br>
 
'''3)''' Valitse tapahtumatyypiksi "Muu".<br>
 
'''4)''' Kirjoita tähän kenttään laskuriville haluttu otsikko, esim. Suorakorvaukset 01.01. - 01.02.2019.<br>
 
'''5)''' Valitse määrä, tavallisesti 1.<br>
 
'''6)''' Lisää KU 206-lomaakken "Kustannukset yhteensä" -summa.<br>
 
'''7)''' Lisää ALV, tavalliseti 0.<br>
 
'''8)''' Paina keltaista + -merkkiä, mikä lisää laskurivin laskuun.<br><br>
 
  
 +
[[Tiedosto:Psy-2025-17.jpg|600px]]<br><br>
  
[[Tiedosto:Lasku_KU206_2.jpg|800px]]<br>
+
*KU 206 -lomakkeella näkyy psykoterapeutin nimi.<br><br>
  
Tallenna lasku ja tarvittaessa ota talteen laskun viitenumero. Sen voi lisätä KU 206 -lomakkeen viitenumero-kenttään, koska lomake on muokattava PDF.<br>
+
===PDF-lomake===
Tulosta ja lähetä lasku ja tilityslomake asiakkaalle halutulla tavalla.<br>
+
<span style="color:#ff0000"><strong>Huom:</strong></span> '''Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin versiosta 27 alkaen,  6/2025.'''<br>
 
<br>
 
<br>
  
===Suorakorvaushakemuksen poistaminen===
+
[[Tiedosto:Psy-2025-12.jpg|700px]]<br><br>
 +
 
 +
KU-lomakkeiden muuttumisen johdosta Ajas Touchiin on: <br>
 +
* Lisätty uudet lomakkeet ja toiminnallisuudet Päätöstunnisteen käyttämistä varten.
 +
* Jätetty määräajaksi mahdollisuus tulostaa vielä vanhan lomakeversion lomakkeita.  Määräaika päättyy 31.12.2025. Se, että hyväksyykö Kela tilityksiä vanhoilla lomakkeilla ja kuinka pitkään, käyttäjän on hyvä tarkistaa Kelasta. <br>
 +
 
 +
'''1)''' "Tulosta" -painikkeen vieressä olevan nuolen alta löytyy kaikki tulostusvaihtoehdot.<br>
 +
* Vanhan version tulostusvaihtoehdot näkyvät vain, jos KU 206 suorakorvaushakemuksessa on lisättynä rivi, jonka päiväys on ennen rajapäivää 31.12.2025.
 +
 
 +
'''2)''' Painamalla "Tulosta" tulostuu uusi KU 206 -lomake, mikä on oletuksena ei-muokattavassa muodossa.<br>
 +
'''3)''' Valitsemalla "Luo muokattava PDF" uusi KU 206 -lomake tulostuu muokattavana PDF:nä.<br>
 +
'''4)''' Valitsemalla "Tulosta (v 06.21)" tulostuu vanha henkilötunnusta käyttävä  KU 206 -lomake, mikä on oletuksena ei-muokattavassa muodossa. <br>
 +
'''5)''' Valitsemalla "Luo muokattava PDF (v 06.21)" vanha henkilötunnusta käyttävä  KU 206 -lomake tulostuu muokattavana PDF:nä. <br><br><br>
 +
 
 +
====KU 206 PDF====
  
[[Kuva:Poista.jpg]] <br><br>
+
Esimerkki uudesta KU 206 PDF-lomakkeesta.<br>
  
Vanhoja, muulla tavoin käsiteltyjä tai virheellisiä suorakorvaushakemuksia voi poistaa järjestelmästä. Avaa lomake Suorakorvaukset -listasta, ja<br>
+
[[Tiedosto:Psy-2025-10.jpg|700px]]<br><br>
'''1)''' Klikkaa "Poista".<br><br>  
 
  
[[Kuva:Poista-ja-valinnat.jpg]] <br><br>
+
Tarkemmat määrittelyt ja edellytykset kohtiin 1)-3) on kuvattu ohjeen kohdassa: [[Kela-suorakorvaukset#Uusi_suorakorvaushakemus_2|Uusi suorakorvaushakemus]]<br>
  
Valitse seuraavalla vahvistuslomakkeella haluatko:<br>
+
'''1)''' Yrityksen tiedot tulostuvat laskutusasetuksista. <br>
'''1)''' Peruuttaa poistotapahtuman.<br>
+
'''2)''' Tilityksen laatijan tiedot (nimi ja puhelinnumero) tulostetaan kirjautuneen käyttäjän työntekijätiedoista. <br>
'''2)''' Poistaa suorakorvaushakemuksen ja vapauttaa rivit. Vapautettuja rivejä voi käyttää uudessa suorakorvaushakemuksessa.<br>
+
'''3)''' IBAN ja BIC tulostuvat laskutusasetuksista.<br>
'''3)''' Poistaa suorakorvaushakemuksen ja poistaa myös rivit. Poistetut rivit eivät enää ole käytettävissä. Ne eivät tulostu uusiin suorakorvaushakemuksiin.<br><br>
+
'''4)''' Viitenumero tulostuu lomakkeelle, jos KU 206 -lomakkeelle on lisätty viitenumero (oma viitenumero) tai jos lomakkeesta on luotu lasku (järjestelmä lisää viitenumeron). <br>
'''Huom:''' Kohdan 3 mukaisesti poistetut rivit eivät poistu Käynti -lomakkeelta. Jos kyse on ollut harjoittelusta tai virheellisestä tapahtumasta, myös Käynti kannattaa poistaa ja tehdä uudelleen oikeilla tiedoilla.  
+
'''5)''' Esimerkkejä asiakkaista: <br>
 +
* Asiakas Psykoterapia: 2 käyntiä aikavälillä 24.4. - 28.4.2025.
 +
* Asiakas Anne: 1 käynti
 +
* Asiakas Tero: 1 käynti. Lähetteelle ei ole merkitty päätöstunnistetta. Kenttä jää tyhjäksi.
 +
** Niin kauan kun järjestelmässä on mahdollisuus tulostaa vanhan version KU-lomakkeita, tällaiset asiakkaat voi esimerkiksi vapauttaa tästä KU 206:sta, lisätä pelkästään heille uusi KU 206, ja tulostaa se vanhan version lomakkeelle.<br><br>
  
<br>
+
 
 +
'''Esimerkki vanhasta v 06.21 lomakkeesta:'''<br>
 +
[[Tiedosto:Psy-2025-14.jpg|700px]]<br><br>
 +
 
 +
 
 +
===Vanhojen suorakorvaushakemusten edistyneet hakutoiminnot===
 +
 
 +
Järjestelmässä olevia vanhoja  SV132 - tai KU 206 -suorakorvaushakemuksia voi hakea edistyneillä hakutoiminnoilla kohdassa: Toiminnot -> Edistyneet toiminnot.  <br>
 +
 
 +
[[Tiedosto:SV132-edistynyt-kaytto.jpg|600px]]<br><br>
 +
 
 +
'''1)''' Valitse haettava aikaväli.<br>
 +
'''2)''' Voit valita Kela-lomakkeen. Se voi olla joko SV 132 tai KU 206 (psykoterapian suorakorvaukset).<br>
 +
'''3)''' Voit valita tilityksen laatijan nimen.<br>
 +
 
 +
Lisätiedot -sarakkeen ikonien selitykset:<br>
 +
'''4)''' Hakemuksessa olevien korvausrivien työntekijät.<br>
 +
'''5)''' Hakemuksessa olevien korvausrivien toimipisteet.<br>
 +
'''6)''' Päivämäärä, jolloin PDF-lomake on generoitu / tulostettu.<br>
 +
'''7)''' Jos olette tilanneet Lääkärin tai Fysioterapian sähköisen menettelyn toiminnot,  FTP dokumentin generoinnissa käytetty tunnus sekä Ajas Touchin käyttäjä, joka tiedoston on generoinut. Tunnus  on suorakorvaussopimuksen tehneen laitoksen, lääkärin tai muun ammatinharjoittajan tunniste.  Lisätietoja  [[Kela_suorakorvausten_sähköinen_tilitys#Laitoksen.2C_l.C3.A4.C3.A4k.C3.A4rin_tai_ammatinharjoittajan_tunnisteet|lääkärin]] ja [[Fysioterapian_toimialaversio#Laitoksen_tai_ammatinharjoittajan_tunnisteet|fysioterapian]] sähköisten tilitysten ohjeissa. Psykoterapian toimialaversioon ei ole saatavana sähköistä tilitystä.<br>
 +
'''8)''' Jos hakemuksessa on useiden työntekijöiden korvausrivejä,  voit viedä hiiren "kolmen pisteen" päälle nähdäksesi kaikkien nimet. <br><br>

Nykyinen versio 31. lokakuuta 2025 kello 08.27

SV 132 -suorakorvaushakemus

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin versiosta 27 alkaen, 6/2025.

Sv132-uusi.jpg

Järjestelmän kautta tehdyt ja tallennetut suorakorvaushakemukset näkyvät Suorakorvaukset -listassa. Valitse päävalikosta Terveydenhuolto -> Suorakorvaukset.

1) Uusi suorakorvaushakemus aloitetaan klikkaamalla "Lisää uusi SV 132".
2) Avaa: Vanhoja suorakorvaushakemuksia voi tarkastella ja muokata avaamalla lomakkeen.
3) Tulosta: Vanhan suorakorvaushakemuksen voi tulostaa PDF-lomakkeena tästä. Pikapainike tulostaa PDF:n ei-muokattavissa olevassa muodossa. Muokattavan PDF-lomakkeen voi tulostaa avatussa hakemuksessa
4) Lasku: Tämä painike avaa tehdyn laskun. Katso lisätietoa laskusta kohdassa: Luo lasku suorakorvaushakemuksesta

Sv132-2025-1.jpg

Kun olet painanut "Lisää uusi SV 132", uusi lomake avautuu.

Jos järjestelmässä on useampi toimipiste, voit valita tässä minkä toimipisteen laskutusasetuksista lomakkeelle tulostuu yrityksen tiedot.


Uusi suorakorvaushakemus

Lisää odottavat tapahtumat hakemukseen

SV 132 -lomakkeen yläosaa tarkennettiin 6/2023 Kelan sähköistä suorakorvausmenettelyä varten . Sitä varten lomakkeelle tarvitaan sekä Y-tunnus että Suorakorvaussopimuksen tekijän tunniste. Lisätietoja sähköisestä suorakorvausmenettelystä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.

Sv132-uusi1-23b.jpg


1) Tulostuvan lomakkeen nimi.

Lomakkeen yläosan tiedot esitäyttyy seuraavasti:

2a - 2f) Nämä tiedot tulostuvat toimipisteen laskutusasetuksista. Katso myös ohje: Laskutusasetukset


Palveluntuottajan nimi ja Palveluntuottajan osoite (katuosoite, postinumero ja paikkakunta) tulostuvat aina samasta lähteestä, ja niitä käsitellään yhtenä pakettina. Järjestyksessä niitä haetaan seuraavasti:

  • Jos kaikki 4 tietoa löytyvät Toimipisteen laskutusasetuksista, käytetään sitä.
  • Seuraavaksi haetaan Kaikki toimipisteet -valinnan laskutusasetuksista. Jos sieltä löytyy kaikki 4 tietoa, käytetään sitä.
  • Jos laskutusasetuksista (toimipiste tai kaikki toimipisteet) ei löydy näitä tietoja, yllä mainituin ehdoin, kenttä jää tyhjäksi.

Palveluntuottajan puhelinnumeroa tai Y-tunnusta haetaan samassa järjestyksessä kuin nimeä ja osoitetta, mutta ne eivät ole osa pakettia ja käsitellään yksittäisenä tietona.

  • Sen puuttumista toimipisteen laskutustiedoista pyritään täydentämään seuraavan tason tiedoilla kuten yllä.

IBAN ja BIC käsitellään pakettina.

  • Jomman kumman puuttuminen toimipisteen laskutusastuksista siirtää haun kohtaan Kaikki toimipisteet.

Kenttä 2b: Palveluntuottajan Y-tunnus. Tämä on pakollinen tieto sähköisessä suorakorvausmenettelyssä.


3a - 3b) Tilityksen laatijan nimi ja puhelinnumero tulostuvat kirjautuneen työntekijän työntekijäkortilta.

Poikkeus: SV 132 -lomakkeen tulostus toiselle käyttäjälle

4) Suorakorvaussopimuksen tekijän tunniste.
Sähköisen suorakorvausmenettelyn johdosta, tähän kenttään on tehty lisävarmennus ja se täyttyy vasta varmennuksen jälkeen. Tunnus on oltava täsmälleen sama, millä suorakorvaussopimus Kelan kanssa on tehty. Katso myös ohje: Laitoksen, lääkärin tai ammatinharjoittajan tunnisteet

5) Viitenumerona voit käyttää joko omaa viitenumeroa Kelan maksujen seurantaan. Tai voit käyttää myös hakemuksen "Luo lasku" toimintoa, jonka avulla järjestelmä lisää viitenumeron lomakkeelle. Katso myös ohje: Luo lasku suorakorvaushakemuksesta. Viitenumero on oltava muodollisesti oikeanlainen.

6) "Lisää odottavat tapahtumat" -painike tuo järjestelmässä olevat odottavat maksetut tai laskutetut tapahtumat lomakkeelle. Tapahtumassa on siis joko maksupäivä tai laskun eräpäivä.

7) "Lisää vain FTP-siirtotiedostoon yhteensopivat rivit" -toimintoa voi käyttää vain sähköisen suorakorvausmenettelyn yhteydessä.

8) "Lisää odottavat tapahtumat" -painikkeen nuolen alta voi valita vaihtoehdon "Lisää myös laskuttamattomat rivit". Se tuo järjestelmässä olevat kaikki odottavat tapahtumat lomakkeelle, myös laskuttamattomat. Käyttö vain manuaalisten suorakorvaushakemusten yhteydessä.


Suorakorvaussopimuksen tekijän tunniste

Sv132-uusi1-23-1.jpg

Paina "Valitse". Uusi lomake avautuu. Järjestelmä ehdottaa käytettävää tunnistetta sen perusteella, mitä muissa asetuksissa (Käyttäjäprofiili ja/tai Kela/Kanta -sivun Kela-asetukset) on määritelty.

Koska erityisesti sähköinen tilitystiedosto on lähetettävä täsmälleen samalla tunnisteella kuin millä suorakorvaussopimus Kelan kanssa on tehty, tunnisteen voi tässä kohtaa vielä vaihtaa, jos se ei ole oikea tunniste. Järjestelmä muistaa saman käyttäjän viimeksi käyttämän tunnisteen, joten seuraavilla kerroilla sen pitäisi olla heti oikein, käytetystä selaimesta riippumatta.

Lisähuomiona se, että vaikka tunnus täytetään tässä, jos olet luomassa FTP dokumenttia sähköistä siirtoa varten, sama varmistus kysytään vielä uudelleen, koska se on hyvin tärkeä olla oikein.


Yleisiä huomioita SV 132-lomakkeesta
  • Yhteen Kelan SV 132 PDF-lomakkeeseen mahtuu 34 riviä. Ajas Touch näyttää kaikki odottamassa olleet tapahtumat ja tulostettaessa ketjuttaa uusia sivuja peräkkäin niin monta kertaa kuin tarve vaatii, eli kaikki tapahtumat pystyy tulostamaan yhdellä kertaa.
  • Kelan SV 132 PDF-lomakkeella yhdistetään joitakin tapahtumarivejä yhdeksi riviksi. Lisätietoja alla ja myös täältä: PDF-lomake. Yhdistyminen tapahtuu vasta PDF-lomakkeella.

Kalenterivuosi ja päivämäärien määräytyminen: Kelan ohjeistuksen mukaan SV 132 -lomakkeelle voi lisätä tapahtumia kalenterivuosittain. Jos odottamassa on tapahtumia eri kalenterivuosilta, näet Ajas Touchissa ilmoituksen : "X odottavaa riviä kuuluu toiseen kalenterivuoteen eikä niitä ole lisätty, luo niille oma hakemus". Katso myös ohje: Päivämäärän ja kalenterivuoden määräytyminen SV 132 -lomakkeella
Koontilaskulla maksetut käynnit: Asiakas saattaa maksaa useamman käynnin omavastuuosuudet yhdessä koontilaskussa jälkilaskutustoimintojen avulla. Kun koontilasku muodostetaan, kaikissa siinä olevissa käynneissä on sama tilisiirron eräpäivä. Ajas-ohjelman SV 132 -lomakkeella nämä rivit näkyvät erikseen, jotta niitä voi erikseen käsitellä tarvittaessa, mutta kun lomake tulostetaan PDF:ksi, rivit ja niiden summat yhdistyvät yhdelle riville selkeämpää Kela-raportointia varten.
Samassa käynnissä maksetut palvelut: Jos asiakas maksaa samassa käynnissä useamman Kela-korvattavan palvelun, vaikkapa käteisellä, myös nämä niputtuvat PDF-lomakkeella yhdeksi tapahtumariviksi, mutta Ajas-ohjelman SV 132 -lomakkeella näkyvät erillisinä riveinä. Vanhemmissa Ajas Touch -versioissa käteismaksut eivät yhdistyneet PDF:ssä.


Toimipisteen tai työntekijän valinta

SV132-tp-tt.jpg

  • Kun olet painanut "Lisää odottavat tapahtumat", hakemukseen tulostuvia tapahtumia voi suodattaa toimipisteen ja/tai työntekijän mukaan. Jos ei valita mitään, hakemukseen tulostuu kaikki odottavat tapahtumat.



SV 132 -lomakkeen tulostus toiselle käyttäjälle

Ajas-järjestelmästä on nyt mahdollista tulostaa SV 132 -tilityslomake toisen käyttäjän puolesta.

  • Esimerkiksi vastaanottovirkailija tai sihteeri voi omalla Ajas-kirjautumisellaan tulostaa lomakkeen lääkärin puolesta siten, että lomakkeen tilityksen laatijan tiedoissa näkyy lääkärin nimi.
  • Tämä on mahdollista sekä manuaalisessa että sähköisessä tilityksessä.

Rooli-muut-uusi.png

Käyttäjälle, joka tulostuksia suorittaa toisen käyttäjän puolesta on annettava Roolissa siihen käyttöoikeudet. Katso myös ohje: Roolien muokkaus

  • Kohdassa "Muut käyttöoikeudet" on uusia oikeuksia.
  • "PDF-lomakkeiden tulostus" tulee olla "Salli kaikki"
  • "Lomakkeiden tulostus toiselle käyttäjälle" tulee olla "Salli kaikki" tai kuten kuvassa "Käytä ylätason käyttöoikeutta".

Riittävän käyttäjäroolin lisäksi, toisen puolesta tulostuksia tekevällä käyttäjällä on oltava Ajas-ohjelman Lääkärin toimialaversio käytössä.

Sv132-toiselle1.png

1) Vastaanottovirkailija Anne Asiakaspalvelija on kirjautunut Ajas Touchiin omilla käyttäjätunnuksillaan.
2) Painetaan normaalisti "Lisää uusi SV 132".
3) Muutetaan Toimipiste ja Asiakaspalvelijatiedot olemaan lääkärin tiedot.
4) Painetaan OK.

Sv132-toiselle2.png

  • Tilityksen laatijan nimeksi tulee lääkärin nimi.

Sv132-toiselle3.png

  • SV 132 -lomakkeella näkyy lääkärin nimi.


Tapahtumien tarkastelu

Sv132-hakemus1-23.jpg

  • Odottavat tapahtumat on listattu hakemukseen. Tässä voit tarkistaa ovatko kaikki rivit oikein, ja haluatko säilyttää ne tässä suorakorvaushakemuksessa.

1) Tämä käynti on maksettu käteisellä.
2a-b) Nämä käynnit on laskutettu.

Sv132-hakemus2.jpg

3) Jos haluat poistaa rivejä, tee ensin valinnat. Vihreä painike "Valitsee kaikki" ja valkoinen painike "Poistaa kaikki valinnat"
4) Yksittäisen rivin valinta tehdään muuttamalla liukukytkin vihreään Kyllä-asentoon.
5) Paina "Toiminnot valituille riveille". Avautuu 2 vaihtoehtoa.
"Vapauta rivit" - poistaa rivin tästä hakemuksesta mutta vapauttaa rivin käytettäväksi uutta hakemusta varten.
6) "Poista rivit" - poistaa rivin tästä hakemuksesta ja poistaa tapahtuman kokonaan järjestelmästä ja ei näin ollen ole enää käytettävissä uudelleen. Tätä toimintoa käytetään tavallisesti vain silloin, kun halutaan poistaa virheellisiä tapahtumia tai harjoituksena tehtyjä käyntejä.
7) "Poista" - painikkeella poistetaan koko suorakorvaushakemus järjestelmästä. Katso myös ohje: Suorakorvaushakemuksen poistaminen
8) "Lukitse" -painikkeella hakemuksessa olevat rivit lukkiutuvat ja eivät enää ole muokattavissa. Katso myös ohje: Suorakorvaushakemuksen lukitseminen
9) "Luo lasku" -painikkeella hakemuksesta voi luoda omaa sisäistä kirjanpintoa varten laskun. Katso myös ohje: Luo lasku suorakorvaushakemuksesta
10) "Tulosta" painike tulostaa SV 132 PDF-lomakkeen. Oletuksena lomake on ei-muokattavassa muodossa.
Tulosta -painikkeen vieressä olevan nuolen alta voi valita toisen vaihtoehdon: "Luo muokattava PDF".

Sv-132-tahdet.jpg

Suorakorvausriveissä saattaa näkyä huomiomerkkinä punainen tähti. Jos viet hiiren tähden päälle, näet mihin raportin puutteeseen se viittaa. Olemme valmistautumassa järjestelmävaatimusten osalta suorakorvausten sähköiseen lähettämiseen Kelaan. Jos SV 132 -lomakkeelta puuttuu pakollista tietoa, kuten asiakkaan henkilötunnus tai maksupäivä, hakemuksesta ei voi luoda suorakorvausten FTP-siirtotiedostoa.

PDF-tulostus on mahdollinen puutteellisella tiedolla, toki siihenkin puuttuvat tiedot olisi korjattava.

Poista, lukitse ja luo lasku -toiminnot

Suorakorvaushakemuksen poistaminen

Sv132-poista.jpg

1) Avaa suorakorvaushakemus ja paina "Poista".

Valitse avautuvalla vahvistuslomakkeella haluatko:
2) Peruuttaa poistotapahtuman.
3) Poistaa suorakorvaushakemuksen ja vapauttaa rivit. Vapautettuja rivejä voi käyttää uudessa suorakorvaushakemuksessa.
4) Poistaa suorakorvaushakemuksen ja poistaa myös rivit. Poistetut rivit eivät enää ole käytettävissä. Ne eivät tulostu uusiin suorakorvaushakemuksiin. Tätä toimintoa käytetään tavallisesti vain silloin, kun halutaan poistaa virheellisiä tapahtumia tai harjoituksena tehtyjä käyntejä.
Uudessa Ajas-ohjelman päivityksessä järjestelmästä poistetut rivit poistuvat myös Käynnistä ja palauttavat lähetteellä käytetyn käyntikerran (terapia- toimialaversiot).


Suorakorvaushakemuksen lukitseminen

Sv132-lukitse.jpg

1) Avaa suorakorvaushakemus ja paina "Lukitse". Hakemuksen rivit lukkiutuvat ja sen merkkinä on lukon kuva. Hakemusta ei pysty nyt muokkaamaan.
2) Painamalla "Avaa" voit poistaa lukituksen.

Luo lasku suorakorvaushakemuksesta

Sv132-nayta-lasku.jpg

Avaa suorakorvaushakemus ja paina "Luo lasku".

  • Suorakorvaushakemus lukkiutuu.
  • "Näytä lasku" -painike tulee näkyviin.

Lasku-ominaisuus on lisätty Ajas Touchiin sisäistä käyttöä eli maksujen seurannan helpottamista varten. Luotua laskua ei lähetetä minnekään, mutta lasku luo SV 132 -lomakkeelle viitenumeron, mitä voit seurata. Kelan maksun saavuttua tilille, voit merkitä laskun maksetuksi. Jos et tarvitse tämän kaltaista seurantaa Ajas Touchissa tai haluat käyttää omia viitenumeroita, älä käytä "Luo lasku" toimintoa. Jos käytät omaa viitenumeroa, sen on oltava muodollisesti oikeanlainen.

Kelan-yhteyshenkilo.jpg

Kun lasku luodaan, järjestelmä luo automaattisesti asiakkaan "Kela". Tätä asiakaskorttia ei ole tarkoitus eikä pysty käyttämään muuhun tarkoitukseen.


Kela-yhteyshenkilo-lasku.jpg

Luotu lasku näkyy normaalilla tavalla mm. Laskutus-listassa, mutta ei näy raporteissa. Kyse ei ole myynnistä. Tarkoitus on se, että käyttäjä pystyy (niin halutessaan) seuraamaan ja merkitsemääm laskun maksetuksi, kun Kela on maksanut haetut suorakorvaukset. Jos et tarvitse sisäiseen käyttöön tehtyjä laskuja tai haluat käyttää omia viitenumeroita Kelan maksuihin, älä käytä "Luo lasku" toimintoa.

PDF-lomake

Uusi-suorakorvaushakemus-pdf-23.jpg

Suorakorvaushakemus tulostuu Kelan SV 132 -lomakkeelle. Kela-lomakkeiden käyttö edellyttää virallisen Adobe Acrobat Reader DC -ohjelman asennusta tietokoneelle. https://get.adobe.com/fi/reader/

1) Jos yksilöintitunnusta on käytetty ja löytyy, se tulostuu ensisijaisesti tähän kohtaan. Muussa tapauksessa siihen tulostetaan Y-tunnus.
2) Luo lasku -toiminnolla luotu oikean muotoinen viitenumero.

Lomakkeet voi tulostaa 2 tavalla. Ei-muokattavana ja muokattavana PDF-dokumenttina. Valinta tehdään Suorakorvaushakemus -lomakkeella.

  • Huom: Muokattavan PDF-dokumentin laskukaavat:
    • Jos tulostettavien rivien määrä mahtuu SV 132-lomakkeen 2 ensimmäiselle sivulle , järjestelmä tulostaa PDF:n, jonka laskukaavat toimii edelleen.
    • Jos tulostettavien rivien määrä on suurempi, kuin mitä 2 sivulle mahtuu, järjestelmä ketjuttaa niin monta sivua kuin tarve vaatii. Manuaalisesti PDF-lomakkeella poistettu, lisätty tai muokattu rivi ei muuta hakemuksen loppusummaa vaan myös loppusumma on muokattava manuaalisesti.

Sivujen ketjutus ja rivien yhdistäminen

  • Lomakkeen sivuja ketjuttuu automaattisesti niin monta kuin tarvitaan. Samaan lomakkeeseen voi siis tulostaa niin monta riviä kuin tarve vaatii.
  • Lomakeella yhdistetään asiakkaan useampi tapahtuma yhdeksi riviksi seuraavasti:
    • Jos asiakkaan useampi käynti on siirretty jälkilaskutukseen, ja hän maksaa ne yhdellä ja samalla koontilaskulla.
    • Jos asiakas maksaa samassa käynnissä useamman Kela-korvattavan palvelun, ja maksu tehdään vaikkapa kassalla.
    • Jos käyttäjä päättää tulostaa SV 132 -lomakkeelle myös ne käynnit, missä ei ole maksua.

Järjestelmään on saatavana myös asetus, jolla asiakkaan useampia tapahtumia ei koskaan yhdistetä yhdeksi riviksi. Tämä on valmiina käytettäväksi, jos Kelan ohjeistus asiassa muuttuu. Lisätietoa asetuksen käyttöönotosta: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.



Vanhojen suorakorvaushakemusten edistyneet hakutoiminnot

Järjestelmässä olevia vanhoja SV132 - tai KU 206 -suorakorvaushakemuksia voi hakea edistyneillä hakutoiminnoilla kohdassa: Toiminnot -> Edistyneet toiminnot.

SV132-edistynyt-kaytto.jpg

1) Valitse haettava aikaväli.
2) Voit valita Kela-lomakkeen. Se voi olla joko SV 132 tai KU 206 (psykoterapian suorakorvaukset).
3) Voit valita tilityksen laatijan nimen.

Lisätiedot -sarakkeen ikonien selitykset:
4) Hakemuksessa olevien korvausrivien työntekijät.
5) Hakemuksessa olevien korvausrivien toimipisteet.
6) Päivämäärä, jolloin PDF-lomake on generoitu / tulostettu.
7) Jos olette tilanneet Lääkärin tai Fysioterapian sähköisen menettelyn toiminnot, FTP dokumentin generoinnissa käytetty tunnus sekä Ajas Touchin käyttäjä, joka tiedoston on generoinut. Tunnus on suorakorvaussopimuksen tehneen laitoksen, lääkärin tai muun ammatinharjoittajan tunniste. Lisätietoja lääkärin ja fysioterapian sähköisten tilitysten ohjeissa. Psykoterapian toimialaversioon ei ole saatavana sähköistä tilitystä.
8) Jos hakemuksessa on useiden työntekijöiden korvausrivejä, voit viedä hiiren "kolmen pisteen" päälle nähdäksesi kaikkien nimet.

KU 206 -suorakorvaushakemus

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin versiosta 27 alkaen, 6/2025.

Sv132-uusi.jpg

Järjestelmän kautta tehdyt ja tallennetut suorakorvaushakemukset näkyvät Suorakorvaukset -listassa. Valitse päävalikosta Terveydenhuolto -> Suorakorvaukset.

1) Uusi suorakorvaushakemus aloitetaan painamalla "Lisää uusi KU 206".
2) Avaa: Vanhoja suorakorvaushakemuksia voi tarkastella ja muokata avaamalla lomakkeen.
3) Tulosta: Vanhan suorakorvaushakemuksen voi tulostaa PDF-lomakkeena tästä. Pikapainike tulostaa PDF:n ei-muokattavissa olevassa muodossa. Muokattavan PDF-lomakkeen voi tulostaa avatussa hakemuksessa
4) Lasku: Tämä painike avaa tehdyn laskun. Katso lisätietoa laskusta kohdassa: Luo lasku suorakorvaushakemuksesta

Psy-2025-13.jpg

Kun olet painanut "Lisää uusi KU 206", uusi lomake avautuu.

Jos järjestelmässä on useampi toimipiste, voit valita tässä minkä toimipisteen laskutusasetuksista lomakkeelle tulostuu yrityksen tiedot.


Uusi suorakorvaushakemus

Lisää odottavat tapahtumat hakemukseen

Psyko-206-2.jpg


1) Tulostuvan lomakkeen nimi.


Osa lomakkeen tiedoista esitäyttyy seuraavasti:

2a - 2h) Nämä tiedot tulostuvat alussa valitun toimipisteen laskutusasetuksista. Katso myös ohje: Laskutusasetukset

  • Jos valitun toimipisteen laskutusasetuksiin ei ole syötetty tietoja, haetaan seuraavaksi laskutusasetusten kohdasta "Kaikki toimipisteet".
  • Jos laskutusasetuksista (toimipiste tai kaikki toimipisteet) ei löydy näitä tietoja, alla olevin ehdoin, kenttä jää tyhjäksi.
  • Yrityksen nimi, katuosoite, postinumero ja paikkakunta käsitellään yhtenä pakettina ja niiden on löydyttävä samasta lähteestä .
  • IBAN ja BIC käsitellään pakettina. Molempien tietojen on löydyttävä samasta lähteestä.
  • Yrityksen puhelinnumero ja Y-tunnus käsitellään yksittäisinä tietoina, mutta tulostuvat myös laskutusasetuksista.

3a - 3b) Tilityksen laatijan nimi ja puhelinnumero tulostuvat kirjautuneen työntekijän työntekijäkortilta.
4) "Lisää odottavat tapahtumat" -painike tuo järjestelmässä olevat odottavat maksetut tai laskutetut tapahtumat lomakkeelle. Tapahtumassa on siis joko maksupäivä tai laskun eräpäivä.
5) "Lisää odottavat tapahtumat" -painikkeen nuolen alta voi valita vaihtoehdon "Lisää myös laskuttamattomat rivit". Se tuo järjestelmässä olevat kaikki odottavat tapahtumat lomakkeelle, myös laskuttamattomat.

  • Viitenumerona voit käyttää joko omaa viitenumeroa Kelan maksujen seurantaan. Tai voit nyt käyttää myös hakemuksen "Luo lasku" toimintoa, joka lisää viitenumeron lomakkeelle. Katso myös ohje: Luo lasku suorakorvaushakemuksesta


Huom:

  • Yhteen Kelan KU 206 PDF-lomakkeeseen mahtuu 20 riviä. Ajas Touch näyttää kaikki odottamassa olleet tapahtumat. PDF-lomakkeeseen ketjutetaan uusia sivuja peräkkäin niin monta kertaa kuin tarve vaatii, eli kaikki tapahtumat pystyy tulostamaan yhdellä kertaa.
  • Kelan KU 206 PDF-lomakkeella yhdistetään saman asiakkaan käynnit yhdeksi riviksi. Kuntoutusaika näyttää ensimmäisen ja viimeisen käynnin aikavälin ja yhdistää näiden kustannukset yhdeksi summaksi.

Toimipisteen tai työntekijän valinta

Psyko-206-4.jpg

  • Kun olet painanut "Lisää odottavat tapahtumat", hakemukseen tulostuvia tapahtumia voi suodattaa toimipisteen ja/tai työntekijän mukaan. Jos ei valita mitään, hakemukseen tulostuu kaikki odottavat tapahtumat.


Tapahtumien tarkastelu

Psyko-206-5.jpg

  • Odottavat tapahtumat on listattu hakemukseen. Tässä voit tarkistaa ovatko kaikki rivit oikein, ja haluatko säilyttää ne tässä suorakorvaushakemuksessa.


Psyko-206-6.jpg

1) Jos haluat poistaa rivejä, tee ensin valinnat. Vihreä painike "Valitsee kaikki" ja valkoinen painike "Poistaa kaikki valinnat"
2) Yksittäisen rivin valinta tehdään muuttamalla liukukytkin vihreään Kyllä-asentoon.
3) Paina "Toiminnot valituille riveille". Avautuu 2 vaihtoehtoa.
"Vapauta rivit" - poistaa rivin tästä hakemuksesta mutta vapauttaa rivin käytettäväksi uutta hakemusta varten.
4) "Poista rivit" - poistaa rivin tästä hakemuksesta ja poistaa tapahtuman kokonaan järjestelmästä ja ei näin ollen ole enää käytettävissä uudelleen. Tätä toimintoa käytetään tavallisesti vain silloin, kun halutaan poistaa virheellisiä tapahtumia tai harjoituksena tehtyjä käyntejä.
5) "Poista" - painikkeella poistetaan koko suorakorvaushakemus järjestelmästä. Katso myös ohje: Suorakorvaushakemuksen poistaminen
6) "Lukitse" -painikkeella hakemuksessa olevat rivit lukkiutuvat ja eivät enää ole muokattavissa. Katso myös ohje: Suorakorvaushakemuksen lukitseminen
7) "Luo lasku" -painikkeella hakemuksesta voi luoda omaa sisäistä kirjanpintoa varten laskun. Katso myös ohje: Luo lasku suorakorvaushakemuksesta
8) "Tulosta" painike tulostaa KU 206 PDF-lomakkeen. Oletuksena lomake on ei-muokattavassa muodossa.
Tulosta -painikkeen vieressä olevan nuolen alta voi valita toisen vaihtoehdon: "Luo muokattava PDF". Katso myös ohje: PDF-lomake

Poista, lukitse ja luo lasku -toiminnot

Suorakorvaushakemuksen poistaminen

Sv132-poista.jpg

1) Avaa suorakorvaushakemus ja paina "Poista".

Valitse avautuvalla vahvistuslomakkeella haluatko:
2) Peruuttaa poistotapahtuman.
3) Poistaa suorakorvaushakemuksen ja vapauttaa rivit. Vapautettuja rivejä voi käyttää uudessa suorakorvaushakemuksessa.
4) Poistaa suorakorvaushakemuksen ja poistaa myös rivit. Poistetut rivit eivät enää ole käytettävissä. Ne eivät tulostu uusiin suorakorvaushakemuksiin. Tätä toimintoa käytetään tavallisesti vain silloin, kun halutaan poistaa virheellisiä tapahtumia tai harjoituksena tehtyjä käyntejä.
Uudessa Ajas-ohjelman päivityksessä järjestelmästä poistetut rivit poistuvat myös Käynnistä ja palauttavat lähetteellä käytetyn käyntikerran (terapia- toimialaversiot).


Suorakorvaushakemuksen lukitseminen

Psyko-206-8.jpg

1) Avaa suorakorvaushakemus ja paina "Lukitse". Hakemuksen rivit lukkiutuvat ja sen merkkinä on lukon kuva. Hakemusta ei pysty nyt muokkaamaan.
2) Painamalla "Avaa" voit poistaa lukituksen.

Luo lasku suorakorvaushakemuksesta

Psyko-206-9a.jpg

Avaa suorakorvaushakemus ja paina "Luo lasku".

  • Suorakorvaushakemus lukkiutuu.
  • "Näytä lasku" -painike tulee näkyviin.

Lasku-ominaisuus on lisätty Ajas Touchiin pelkästään sisäistä käyttöä eli maksujen seurannan helpottamista varten. Luotua laskua ei lähetetä minnekään, mutta lasku luo KU 206 -lomakkeelle viitenumeron, mitä voit seurata. Kelan maksun saavuttua tilille, voit merkitä laskun maksetuksi. Jos et tarvitse tämän kaltaista seurantaa Ajas Touchissa tai haluat käyttää omia viitenumeroita, älä käytä "Luo lasku" toimintoa.

Kelan-yhteyshenkilo.jpg

Kun lasku luodaan, järjestelmä luo automaattisesti asiakkaan "Kela". Tätä asiakaskorttia ei ole tarkoitus eikä pysty käyttämään muuhun tarkoitukseen.


Psyko-206-10.jpg

Luotu lasku näkyy normaalilla tavalla mm. Laskutus-listassa, mutta ei näy raporteissa. Kyse ei ole myynnistä. Tarkoitus on se, että käyttäjä pystyy (niin halutessaan) seuraamaan ja merkitsemääm laskun maksetuksi, kun Kela on maksanut haetut suorakorvaukset. Jos et tarvitse sisäiseen käyttöön tehtyjä laskuja tai haluat käyttää omia viitenumeroita Kelan maksuihin, älä käytä "Luo lasku" toimintoa.


KU 206 -lomakkeen tulostus toiselle käyttäjälle

Ajas-järjestelmästä on nyt mahdollista tulostaa KU 206 -tilityslomake toisen käyttäjän puolesta.

  • Esimerkiksi vastaanottovirkailija tai sihteeri voi omalla Ajas-kirjautumisellaan tulostaa lomakkeen psykoterapeutin puolesta siten, että lomakkeen tilityksen laatijan tiedoissa näkyy psykoterapeutin nimi.


Rooli-muut-uusi.png

Käyttäjälle, joka tulostuksia suorittaa toisen käyttäjän puolesta on annettava Roolissa siihen käyttöoikeudet. Katso myös ohje: Roolien muokkaus

  • Kohdassa "Muut käyttöoikeudet" on uusia oikeuksia.
  • "PDF-lomakkeiden tulostus" tulee olla "Salli kaikki"
  • "Lomakkeiden tulostus toiselle käyttäjälle" tulee olla "Salli kaikki" tai kuten kuvassa "Käytä ylätason käyttöoikeutta".

Riittävän käyttäjäroolin lisäksi, toisen puolesta tulostuksia tekevällä käyttäjällä on oltava Ajas-ohjelman Psykoterapian toimialaversio käytössä.

Ku206-toiselle1.png

1) Vastaanottovirkailija Anne Asiakaspalvelija on kirjautunut Ajas Touchiin omilla käyttäjätunnuksillaan.
2) Painetaan normaalisti "Lisää uusi KU 206".
3) Muutetaan Toimipiste ja Asiakaspalvelijatiedot olemaan psykoterapeutin tiedot.
4) Painetaan OK.

Ku206-toiselle2.png

  • Tilityksen laatijan nimeksi tulee psykoterapeutin nimi.

Psy-2025-17.jpg

  • KU 206 -lomakkeella näkyy psykoterapeutin nimi.

PDF-lomake

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin versiosta 27 alkaen, 6/2025.

Psy-2025-12.jpg

KU-lomakkeiden muuttumisen johdosta Ajas Touchiin on:

  • Lisätty uudet lomakkeet ja toiminnallisuudet Päätöstunnisteen käyttämistä varten.
  • Jätetty määräajaksi mahdollisuus tulostaa vielä vanhan lomakeversion lomakkeita. Määräaika päättyy 31.12.2025. Se, että hyväksyykö Kela tilityksiä vanhoilla lomakkeilla ja kuinka pitkään, käyttäjän on hyvä tarkistaa Kelasta.

1) "Tulosta" -painikkeen vieressä olevan nuolen alta löytyy kaikki tulostusvaihtoehdot.

  • Vanhan version tulostusvaihtoehdot näkyvät vain, jos KU 206 suorakorvaushakemuksessa on lisättynä rivi, jonka päiväys on ennen rajapäivää 31.12.2025.

2) Painamalla "Tulosta" tulostuu uusi KU 206 -lomake, mikä on oletuksena ei-muokattavassa muodossa.
3) Valitsemalla "Luo muokattava PDF" uusi KU 206 -lomake tulostuu muokattavana PDF:nä.
4) Valitsemalla "Tulosta (v 06.21)" tulostuu vanha henkilötunnusta käyttävä KU 206 -lomake, mikä on oletuksena ei-muokattavassa muodossa.
5) Valitsemalla "Luo muokattava PDF (v 06.21)" vanha henkilötunnusta käyttävä KU 206 -lomake tulostuu muokattavana PDF:nä.


KU 206 PDF

Esimerkki uudesta KU 206 PDF-lomakkeesta.

Psy-2025-10.jpg

Tarkemmat määrittelyt ja edellytykset kohtiin 1)-3) on kuvattu ohjeen kohdassa: Uusi suorakorvaushakemus

1) Yrityksen tiedot tulostuvat laskutusasetuksista.
2) Tilityksen laatijan tiedot (nimi ja puhelinnumero) tulostetaan kirjautuneen käyttäjän työntekijätiedoista.
3) IBAN ja BIC tulostuvat laskutusasetuksista.
4) Viitenumero tulostuu lomakkeelle, jos KU 206 -lomakkeelle on lisätty viitenumero (oma viitenumero) tai jos lomakkeesta on luotu lasku (järjestelmä lisää viitenumeron).
5) Esimerkkejä asiakkaista:

  • Asiakas Psykoterapia: 2 käyntiä aikavälillä 24.4. - 28.4.2025.
  • Asiakas Anne: 1 käynti
  • Asiakas Tero: 1 käynti. Lähetteelle ei ole merkitty päätöstunnistetta. Kenttä jää tyhjäksi.
    • Niin kauan kun järjestelmässä on mahdollisuus tulostaa vanhan version KU-lomakkeita, tällaiset asiakkaat voi esimerkiksi vapauttaa tästä KU 206:sta, lisätä pelkästään heille uusi KU 206, ja tulostaa se vanhan version lomakkeelle.


Esimerkki vanhasta v 06.21 lomakkeesta:
Psy-2025-14.jpg


Vanhojen suorakorvaushakemusten edistyneet hakutoiminnot

Järjestelmässä olevia vanhoja SV132 - tai KU 206 -suorakorvaushakemuksia voi hakea edistyneillä hakutoiminnoilla kohdassa: Toiminnot -> Edistyneet toiminnot.

SV132-edistynyt-kaytto.jpg

1) Valitse haettava aikaväli.
2) Voit valita Kela-lomakkeen. Se voi olla joko SV 132 tai KU 206 (psykoterapian suorakorvaukset).
3) Voit valita tilityksen laatijan nimen.

Lisätiedot -sarakkeen ikonien selitykset:
4) Hakemuksessa olevien korvausrivien työntekijät.
5) Hakemuksessa olevien korvausrivien toimipisteet.
6) Päivämäärä, jolloin PDF-lomake on generoitu / tulostettu.
7) Jos olette tilanneet Lääkärin tai Fysioterapian sähköisen menettelyn toiminnot, FTP dokumentin generoinnissa käytetty tunnus sekä Ajas Touchin käyttäjä, joka tiedoston on generoinut. Tunnus on suorakorvaussopimuksen tehneen laitoksen, lääkärin tai muun ammatinharjoittajan tunniste. Lisätietoja lääkärin ja fysioterapian sähköisten tilitysten ohjeissa. Psykoterapian toimialaversioon ei ole saatavana sähköistä tilitystä.
8) Jos hakemuksessa on useiden työntekijöiden korvausrivejä, voit viedä hiiren "kolmen pisteen" päälle nähdäksesi kaikkien nimet.