Ero sivun ”Asetukset” versioiden välillä
(→Eneroc Supermailer) |
(→Jos sähköpostit näyttää menevän vastaanottajan roskapostiin?) |
||
Rivi 961: | Rivi 961: | ||
Tähän ratkaisut ovat joko keventää DMARC-käytäntöä tai lisätä SPF-tietueeseen include:amazonses.com.<br><br> | Tähän ratkaisut ovat joko keventää DMARC-käytäntöä tai lisätä SPF-tietueeseen include:amazonses.com.<br><br> | ||
− | Annamme lisäohjeita tarvittaessa kirjallisesti, jos lähetätte tiedon siitä mitä sähköpostiosoitetta olette käyttäneet Eneroc Supermailerin asetuksissa kohdassa: Lähettäjän sähköpostiosoite.<br><br> | + | Annamme lisäohjeita tarvittaessa kirjallisesti, jos lähetätte tiedon siitä mitä sähköpostiosoitetta olette käyttäneet Eneroc Supermailerin asetuksissa kohdassa: Lähettäjän sähköpostiosoite.<br><br><br> |
====Esimerkkiasetukset Google==== | ====Esimerkkiasetukset Google==== |
Versio 8. helmikuuta 2023 kello 16.58
Avainsanoja: viestipohjat
Sisällysluettelo
- 1 Ulkoasun asetukset
- 2 Ajanvarauksen asetukset
- 3 Laskutusasetukset
- 4 Viestipohjien muokkaus
- 5 Yhteiset asetukset
- 6 Sähköpostiasetukset
Ulkoasun asetukset
- Ulkoasun asetukset -välilehdeltä voi valita otetaanko käyttöön asiakasnäkymän vanha versio, Nettivaraus 5, vai asiakasnäkymän uusi versio, Nettivaraus 6.
- Nettivaraus 6 -versiossa on useita teema- ja näkymävaihtoehtoja, sen muokkaus tulee olemaan helpompaa, sen asetuksia pystyy muuttamaan itse hallintanäkymästä ja etenkin upotetussa näkymässä se toimii paremmin mobiililaitteilla.
Asiakasnäkymä Nettivaraus 6
1) Asiakasnäkymän voi liittää omille kotisivuille joko upotettuna Iframe-elementtinä tai suorana linkkinä, joka avautuu erillisellä sivulla. Oman tilin upotuskoodi tai suora linkki löytyvät kohdasta : "Liitä asiakasnäkymä kotisivuillesi".
2) Voit valita mieluisan asiakasnäkymän tyypin. Kokeilemalla huomaat erot. Eri vaihtoehdoissa toimintojen järjestys ja näkymä ovat erilaisia.
3) Voit valita mieluisan asiakasnäkymän teeman. Teemavaihtoehdoissa on erilaisia tyylejä kuten värit. Tyylejä voi myös itse muokata, ja ohjeita löytyy kohdasta Oma teema Nettivaraus 6.
Asetukset Nettivaraus 6
Nettivaraus 6 -asiakasnäkymään vaikuttaa Ajas Touchin Ajanvarauksen asetukset ja Yhteiset asetukset niiltä osin, kun ne koskevat asiakasnäkymää. Poikkeamista on maininta kyseisissä ohjeissa.
Nettivaraus 6 tarjoaa lisäksi useita omia asetuksia, joilla ulkoasuun ja sen toimintaan voi vaikuttaa.
- Alla on lista nykyisin käytössä olevista asetuksista.
Asetukset | |
---|---|
Näytä hinta | Valitse näytetäänkö palvelun hinta käyttäjälle. |
Kysy sijainti alussa | Kysytäänkö käyttäjältä lupaa käyttää hänen sijaintiaan. |
Näytä yläpalkki | Näytetäänkö yläpalkki missä sijaitsee esimerkiksi yrityksen nimi ja käyttäjän valikko. |
Näytä kirjautuminen | Näytetäänkö ajanvaraukseen kirjautuminen. |
Näytä vain pakolliset kentät | Näytetäänkö varauslomakkeella vain pakolliset täytettävät kentät. |
Piilota toimipistevalitsin | Toimipisteen valinta voidaan piilottaa, jos käytössä on myös asetus: "Oletuksena valitut toimipisteet varausnäkymään tultaessa". |
Piilota palveluvalitsin | Valitse palvelu -toiminto voidaan piilottaa yleisnäkymästä. Palvelut näkyvät silti valittavina varauslomakkeella. |
Piilota asiakaspalvelijavalitsin | Valitse asiakaspalvelija -toiminto voidaan piilottaa yleisnäkymästä. Työntekijät näkyvät silti valittavina varauslomakkeella. |
Anna valita monta toimipistettä | Käyttäjä voi tarkastella useamman toimipisteen varattavissa olevia aikoja samaan aikaan. |
Anna valita monta palvelua | Käyttäjä voi tarkastella useamman palvelun varattavissa olevia aikoja samaan aikaan. |
Anna valita monta asiakaspalvelijaa | Käyttäjä voi tarkastella useamman asiakaspalvelijan varattavissa olevia aikoja samaan aikaan. |
Näytä toimipisteen valinnassa vaihtoehto "Mikä tahansa" | Mikä tahansa -valinnalla käyttäjä näkee kaikkien toimipisteiden varattavat ajat. |
Näytä palvelun valinnassa vaihtoehto "Mikä tahansa" | Mikä tahansa -valinnalla käyttäjä näkee kaikkien palveluiden varattavat ajat. |
Näytä asiakaspalvelijan valinnassa vaihtoehto "Mikä tahansa" | Mikä tahansa -valinnalla käyttäjä näkee kaikkien asiakaspalvelijoiden varattavat ajat. |
Lukitsee toimipistevalitsimen. Valinta voidaan tehdä URL-parametreillä tai asettamalla oletustoimipisteet | Lukitsee ja näyttää vain sen tai ne toimipisteet, jotka on valittu kohdassa: "Oletuksena valitut toimipisteet varausnäkymään tultaessa". Jos käytät upotuskoodissa URL-parametriä (esimerkiksi ?offices=1), voit jättää oletuksena valitut toimipisteet tyhjäksi (lukitusta voi vielä muokata URL-kentässä). Jos sekä URL-parametri että oletuksena valittu toimipiste ovat samat, lukitusta ei voi muuttaa edes URL-kentässä. |
Lukitsee palveluvalitsimen. Valinta voidaan tehdä URL-parametreillä tai asettamalla oletuspalvelut | Lukitsee ja näyttää vain sen tai ne palvelut, jotka on valittu kohdassa: "Oletuksena valitut palvelut varausnäkymään tultaessa". Jos käytät upotuskoodissa URL-parametriä (esimerkiksi ?services=1), voit jättää oletuksena valitut palvelut tyhjäksi (lukitusta voi vielä muokata URL-kentässä). Jos sekä URL-parametri että oletuksena valittu palvelu ovat samat, lukitusta ei voi muuttaa edes URL-kentässä. |
Lukitsee asiakaspalvelijavalitsimen. Valinta voidaan tehdä URL-parametreillä tai asettamalla oletusasiakaspalvelijat | Lukitsee ja näyttää vain sen tai ne työntekijät, jotka on valittu kohdassa: "Oletuksena valitut asiakaspalvelijat varausnäkymään tultaessa". Jos käytät upotuskoodissa URL-parametriä (esimerkiksi ?employees=1), voit jättää oletuksena valitut asiakaspalvelijat tyhjäksi (lukitusta voi vielä muokata URL-kentässä). Jos sekä URL-parametri että oletuksena valittu asiakaspalvelija ovat samat, lukitusta ei voi muuttaa edes URL-kentässä. |
Piilota karttanäkymä | Piilottaa asiakasnäkymän Google Maps kartan. |
Näytä vapaat päivät valitsimissa | Näytä pienet ikonit valitsimien alareunassa, jos tänään tai huomenna on vapaita aikoja. |
Oletuksena valitut toimipisteet asiakasnäkymään tultaessa | Näyttää oletuksena tähän valitut toimipisteet. Käyttäjä voi asiakasnäkymässä valita myös muita toimipisteitä. |
Oletuksena valitut palvelut asiakasnäkymään tultaessa | Näyttää oletuksena tähän valitut palvelut. Käyttäjä voi asiakasnäkymässä valita myös muita palveluita. |
Oletuksena valittu palveluluokka asiakasnäkymään tultaessa | Näyttää oletuksena tähän valitut palveluluokat. Käyttäjä voi asiakasnäkymässä valita myös muita palveluluokkia. |
Oletuksena valitut asiakaspalvelijat asiakasnäkymään tultaessa | Näyttää oletuksena tähän valitut asiakaspalvelijat. Käyttäjä voi asiakasnäkymässä valita myös muita asiakaspalvelijoita. |
Google Tag Manager-avain | Tähän syötetty avain lisää Tag Managerin scriptin ajanvaraukseen. Kyse on asiantuntijatoiminnosta. Jos tarvitset tukea Tag Managerin käytössä, otathan yhteyttä omaan web-suunnittelijaasi tai Googleen. |
Google Analytics-seurantatunnus | Tähän syötetty seurantatunnus lisää Google Analytics seurantakoodin ajanvaraukseen. Kyse on asiantuntijatoiminnosta. Jos tarvitset tukea Google Analytics seurantakoodin käytössä, otathan yhteyttä omaan web-suunnittelijaasi tai Googleen. |
Oma teema Nettivaraus 6
1) Asiakasnäkymään voi liittää oman yrityksen logon käyttämällä "Lähetä tiedostoja" -toimintoa kohdassa "Lähetä logo"
Logon poistaminen onnistuu samassa kohdassa poista -napilla.
Logo sovitetaan asiakasnäkymässä kokoon: 50px korkea ja 200px leveä.
- Jos logon koko on esimerkiksi 100px x 100px, niin asiakasnäkymässä se näkyy koossa 50px x 50px.
- Jos logon koko on esimerkiksi 400px x 100px, niin asiakasnäkymässä se näkyy koossa 200px x 50px.
2) Valittuun teemaan on mahdollista tehdä pikamuutoksia kirjoittamalla CSS-koodi alla olevaan editoriin. Huomaathan kuitenkin, että asetuksista löytyy useita näytä/piilota -tyyppisiä valmiita ratkaisuja.
Jos haluat tehdä kokonaan oman teeman useilla tyylimuutoksilla, se kannattaa aloittaa 2a) valitsemalla ensin jonkin valmiin teeman pohjaksi ja 2b) muokkaamalla ja tallentamalla muutokset. Katso tarkemmat ohjeet suoraan vihreän infopainikkeen alta. Teema otetaan käyttöön valitsemalla "Valitse asiakasnäkymän teema" -kohdassa vaihtoehto "Oma teema".
Oma teema kannattaa aina tallentaa myös CSS-tiedostoksi omalle tietokoneelle, koska jos joku käyttäjistä vahingossa poistaa sen editorista, voit kopioida koodin uudelleen omasta tiedostostasi. Järjestelmä ei säilytä muutoshistoriaa eikä palauta sitä.
3) Järjestelmään on myöhemmin tulossa myös helppo visuaalinen editori esimerkiksi värien vaihtoa varten.
Edistyneitä käyttötapoja Nettivaraus 6
Omat varaukset
Asiakasnäkymän linkin perään voi lisätä /mybookings
Omille verkkosivuille voi silloin tehdä painikkeen, jonka kautta asiakas pääsee suoraan etsimään omia varauksia varauskoodin tai kirjautumisen avulla.
Kielivalinta selaimen kielestä
Asiakasnäkymän linkistä voi poistaa kieltä ilmaisevan /fi -parametrin.
Asiakasnäkymä avautuu silloin selaimen kielen mukaan joko suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Jos selaimen kieli on muu kuin edellämainitut, asiakasnäkymä avautuu oletuksena englannin kielisenä.
Google Analyticsin ja Google Tag Managerin käyttöönotto Nettivaraus 6
Ohjeet Google Analyticsin ja Google Tag Managerin käyttöönottoon löytyvät täältä
Asiakasnäkymä Nettivaraus 5
1) Asiakasnäkymän voi liittää omille kotisivuille joko upotettuna Iframe-elementtinä tai suorana linkkinä, joka avautuu erillisellä sivulla. Oman tilin upotuskoodi tai suora linkki löytyvät kohdasta : "Liitä asiakasnäkymä kotisivuillesi".
2) Voit valita valmiista vaihtoehdoista mieluisan asiakasnäkymän teeman. Asiakasnäkymään on lisäksi valittavissa joko päivä- tai viikkonäkymä. Nämä valinnat löytyvät Ajanvarauksen asetukset -välilehdeltä.
Asiakasnäkymän teemaa voi muokata omalla tyylitiedostolla, mikä lähetetään ohjelmaan klikkaamalla "Lähetä tiedostoja" -painiketta "Luo oma teema" -kohdassa. Oma teema lähetetään CSS -tiedostomuodossa. Esimerkkejä ja ohjeita löytyy kohdasta Oma teema Nettivaraus 5.
Ulkoasun asetukset vaikuttavat yleisesti koko järjestelmään toimipisteestä riippumatta. Ajanvarauksen asetukset ovat toimipistekohtaisia.
Asiakasnäkymän teeman valinta Nettivaraus 5
- Nettiajanvarauksen asiakasnäkymään on valittavissa erilaisia valmiita ulkoasuteemoja.
- Asiakasnäkymässä voidaan käyttää viikko- tai päivänäkymää.
- Asiakasnäkymää voidaan muokata käyttämällä omaa CSS-tyylitiedostoa tai tilaamalla räätälöinnin.
Oma teema Nettivaraus 5
- Valmiita teemoja on mahdollista muokata vaikkapa käyttämällä oman yrityksen värejä. Muokkaukset tehdään CSS-koodilla.
- Katso muutama esimerkki alla olevasta linkissä:
Ajanvarauksen asetukset
- Ajanvarauksen asetukset -välilehdellä voi asettaa erilaisia ajanvaraukseen liittyviä sääntöjä toimipistekohtaisesti.
- Valittu toimipiste erottuu punaisella värillä.
- Alla on lista nykyisin käytössä olevista asetuksista.
- Jos asiaksnäkymän versioksi on valittu Nettivaraus 6, seuraavat asetukset eivät ole toistaiseksi tuettu:
- Tulevat varaukset (kpl)
- Oletusnäkymä (valittu asiakasnäkymän tyyppi määrittelee näkymän).
Varausasetukset | |
---|---|
Asiakasnäkymästä varattavissa (kuukausia) | Asiakasnäkymässä varaukset on sallittu X kalenterikuukautta eteenpäin nykyhetkestä. Esimerkiksi luku 1 tarkoittaa kuluvan kuukauden loppuun. Jos kuukautta on esim. vain 7 päivää jäljellä, näkyy vapaita aikoja vain 7 päivää eteenpäin. Valitkaa vaihtoehtoisesti 30 vuorokautta, jos varattavissa oleva aika halutaan aina olevan kuukauden verran eteenpäin. |
Asiakasnäkymästä varattavissa (vuorokausia) | Asiakasnäkymässä varaukset on sallittu X vuorokautta eteenpäin nykyhetkestä. |
Estä varaukset lähellä nykyhetkeä | Estä varaukset, jotka ovat lähempänä nykyhetkeä, kuin asetuksella säädetty aika. (minuutteina). |
Paluuosoite varauksen jälkeen | Osoite, johon asiakas ohjataan onnistuneen varauksen jälkeen. Osoitteen on oltava täydellinen eli sen pitää sisältää osoitteen alkuosa http:// tai https://. Esimerkiksi http://onnistunutvaraus.fi |
Työvuorot ohittavat aukiolot | Työvuorot ohittavat toimipisteen aukiolojen määritykset. Vuoroja voidaan avata myös silloin, kun toimipiste on kiinni. Vaikuttaa sekä asiakas- että hallitanäkymään. (Osittain tuettu) |
Varauksen peruutuksen esto (h) | Estä varauksen peruutus asiakasnäkymästä, jos aikaa varaukseen on vähemmän kuin asetuksen määrittämä arvo tunteina. |
Varauksen peruutuksen esto (min) | Estä varauksen peruutus asiakasnäkymästä, jos aikaa varaukseen on vähemmän kuin asetuksen määrittämä arvo minuutteina. |
Varaukset työvuoroihin kuulumattomille | Salli varaukset asiakaspalvelijoille, jotka eivät käytä työvuoroja, toimipisteen aukiolojen mukaisesti. Vaikuttaa sekä asiakas- että hallintanäkymään. |
Varausyksikkö | Varattavissa olevat ajat asettuvat X minuutin välein alkaen toimipisteen aukiolon alkamishetkestä. Suositus: 10 min tai 15 min. Huomioi lisäksi asiakasnäkymän Optimaalisen täytön asetus kohdassa Käyttäytyminen. |
Asiakkaan kirjautuminen ja tiedot | |
---|---|
Näytä henkilötunnus varauslomakkeella | Jos tämä asetus on päällä, varauslomakkeella näytetään henkilötunnus-kenttä, joka on pakko täyttää. Tuettu Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä. |
Pakolliset kentät | Kentät, jotka asiakkaan tulee täyttää tehdessään varauksen. |
Tulevat varaukset (kpl) | Asiakkaalla voi olla enintään asetuksen salliman määrän verran tulevia varauksia. |
Hyväksynnät | |
---|---|
Automaattinen vahvistus (h) | Vahvistamaton varaus hyväksytään automaattisesti, jos siihen on aikaa vähemmän kuin asetuksen määrittämä arvo tunteina. Jos Varausten vahvistaminen ei ole käytössä, tätä asetusta ei tarvitse muuttaa. |
Varausehtojen hyväksyminen | Vaadi varausehtojen hyväksyminen ennen onnistunutta asiakasvarauksesta. |
Varausehtojen osoite | URL-osoite, jossa asiakkaalle näytettävät varausehdot sijaitsevat. |
Varausten vahvistaminen | Asiakkaan netissä tekemä varaus on vahvistettu vasta, kun asiakaspalvelija vahvistaa sen erikseen. |
Käyttäytyminen | |
---|---|
Asiakaspalvelijoiden järjestys | Asiakaspalvelijat järjestetään tämän asetuksen mukaiseen järjestykseen asiakkaiden varausnäkymässä. |
Asiakaspalvelijoiden nimen muoto | Muoto jossa asiakaspalveljoiden nimet näytetään asiakkaiden varausnäkymässä. |
Estä hallinnasta varattujen aikojen peruutus | Estä hallinnasta luotujen varausten peruutus asiakkaan varausnäkymästä. |
Estä varausten peruutus | Estä kokonaan varausten peruutukset asiakkaan varausnäkymästä. |
Optimaalinen varausnäkymän täyttö | Varausnäkymä pyritään täyttämään siten että tyhjiä välejä ei jäisi varausten väliin. |
Pakollinen lisätietokenttä | Lisätietokenttä on pakollinen kenttä asiakkaiden varausnäkymässä. |
Ulkoasu | |
---|---|
Ohjeteksti asiakkaille | Asiakkaiden varausnäkymän yläosassa näytettävä ohjeteksti. |
Oletusnäkymä | Asiakkaan varausnäkymän oletustyyppi. |
Viikkonäkymä alkaa maanantaista | Jos tämä asetus on päällä, viikkonäkymä näytetään aina väliltä ma-su. Jos tämä asetus on pois päältä, viikkonäkymä alkaa nykyisestä päivästä. |
Hallintanäkymä | |
---|---|
Salli varausten ja vuorojen luonti avoimien aikojen ulkopuolelle | Vuoroja on mahdollista avata aukioloaikojen ulkopuolelle. Varauksia on mahdollista tehdä vuorojen ja aukioloaikojen ulkopuolelle. |
Ilmoitukset ja muistutukset | |
---|---|
Automaattiset muistutukset | Muistutusviestit lähetetään automaattisesti. |
Ilmoitus asiakasvarauksista, kohde | Ilmoitukset yritykselle asiakkaan tekemästä varauksesta. |
Ilmoitus asiakasvarauksista, tyyppi | Ilmoitukset yritykselle asiakkaan tekemästä varauksesta. |
Muistutusten lähetys | Muistutukset lähetetään kun varaukseen on aikaa vähemmän kuin asetuksen määrittämä arvo tunteina. |
Muistutus työntekijöille | Muistutukset työntekijöille ennen varauksen alkua. |
Oletusmuistutus, tyyppi | Asiakasnäkymän varauslomakkeella tämä muistutustapa on valmiiksi valittu. Asiakas voi muuttaa valinnan. (Osittain tuettu) |
Sähköpostimuistutusten aloitus (klo) | Sähköpostitse lähetettävien muistutusviestien lähetys aloitetaan asetuksen määrittämänä ajankohtana. |
Sähköpostimuistutusten lopetus (klo) | Sähköpostitse lähetettävien muistutusviestien lähetys lopetetaan asetuksen määrittämänä ajankohtana. |
Sähköpostimuistutusten lähettäjän nimi | Sähköpostilla lähetettävien muistutusviestien lähettäjän nimi. |
Tekstiviestimuistutusten aloitus (klo) | Tekstiviestillä lähetettävien muistutusviestien lähetys aloitetaan asetuksen määrittämänä ajankohtana. |
Tekstiviestimuistutusten lopetus (klo) | Tekstiviestillä lähetettävien muistutusviestien lähetys lopetetaan asetuksen määrittämänä ajankohtana. |
Tekstiviestimuistutusten lähettäjän nimi | Tekstiviestillä lähetettävien muistutusviestien lähettäjän nimi. Käytössä vain Premium-tekstiviestit tilauksissa. Nimen pituus voi SMS-standardin rajoituksista johtuen olla enintään 11 merkkiä. |
Tekstiviestimuistutusten lähettäjän valinta | Tekstiviestillä lähetettävien muistutusviestien lähettäjän nimen tyyppi. Käytössä vain Premium-tekstiviestit tilauksissa. |
Yhteiset asetukset | |
---|---|
Automaattinen tauko | Asiakkaan tekemän varauksen jälkeen lisätään työntekijälle automaattisesti tauko, jonka pituus on tämän asetuksen mukainen (minuuteissa). |
Järjestelmät, joissa automaattinen tauko varauksen jälkeen | Järjestelmät, joissa lisätään automaattinen tauko varauksen jälkeen. Lisättävän tauon pituus on määritelty asetuksessa 'Automaattinen tauko'. |
Varausehtojen hyväksyminen
- Varausehtojen hyväksyminen voidaan asettaa pakolliseksi nettivarauksen yhteydessä.
- Varausehdot lisätään tavallisesti omille verkkosivuille, ja uuden tietosuoja-asetuksen johdosta varausehdoissa kannattaa näyttää myös omaa yritystä koskeva rekisteriseloste.
Varausehtojen hyväksyminen - Ajas Touchin ajanvarauksen asetukset
- Avaa Ajanvarauksen asetukset -välilehti ja hae Hyväksynnät-laatikko
1) "Varausehtojen hyväksyminen" asetetaan olemaan "Kyllä"
2) "Varausehtojen osoite" -kenttään kirjoitetaan se URL-osoite, missä varausehdot sijaitsevat omilla verkkosivuilla
Varausehtojen hyväksyminen - Asiakasnäkymä
1) Asiakasnäkymässä varausehtojen hyväksyminen tulee pakolliseksi kentäksi. Asiakkaan on rastitettava Hyväksyn varausehdot -ruutu ennen kuin varausta voi tehdä.
2) Varausehdot-linkki avaa edellisessä kohdassa määrittämäsi "Varausehtojen osoite" -sivun
Henkilötunnuksen pakollinen täyttö nettivarauksessa
Nettivaraus 6 -asiakasnäkymä tukee pakollista henkilötunnuksen täyttöä asiakkaan varauslomakkeella.
Asetus on toimipistekohtainen ja löytyy kohdasta: Ylläpito - Asetukset - Ajanvarauksen asetukset - valitse toimipiste - Asiakkaan kirjautuminen ja tiedot -laatikko.
Ajas Touch: Ajanvarauksen asetukset
1) Asetuksen voi ottaa käyttöön tästä. "Kyllä" -valinta näyttää HeTu-kentän varauslomakkeella ja se on pakollinen täytettävä kenttä.
2) "Pakolliset kentät" -asetuksella valitaan muut pakolliset täytettävät kentät.
Nettivaraus 6: Asiakkaan varauslomake
1a - 1c) Asiakasnäkymässä nämä pakolliset kentät tulee siis edellisen kuvan kohdasta 2.
2) Pakollinen henkilötunnus -kenttä tulee edellisen kuvan kohdasta 1.
Asiakasnäkymään kirjattu henkilötunnus tallentuu asiakaskortille.
Huom: Ajas-järjestelmän asiakasnäkymään on tulossa kirjautumisuudistus. Toistaiseksi seuraavat kirjautumisvaihtoehdot ovat voimassa:
- Ei pakollista kirjautumista
- Kun uusi asiakas täyttää varaustietonsa ensimmäisen kerran, HeTu tallentuu asiakaskortille.
- Kun asiakas täyttää uudelleen varauslomakkeen, ja jos hän kirjoittaa HeTu:n väärin eli eri HeTu:n kuin ensimmäisellä kerralla, järjestelmään syntyy 2 asiakaskorttia.
- Henkilötunnus ja sukunimi
- Kun uusi asiakas kirjautuu ensimmäisen kerran ja syöttää henkilötunnuksen kirjautumis-ikkunassa, tämä tunnus tallentuu asiakaskortille ja on voimassa seuraavissa kirjautumisissa. Henkilötunnus näkyy valmiiksi täytettynä asiakkaan varauslomakkeella, kun hän seuraavan kerran kirjautuu järjestelmään.
- Asiakas ei pääse kirjautumaan uudelleen, jos hän syöttää henkilötunnuksen väärin seuraavalla kerralla.
- Käyttäjänimi ja salasana
- Kun uusi asiakas kirjautuu käyttäjänimellä/sähköpostiosoitteella ja salasanalla, hänen on syötettävä henkilötunnus pakolliseen kenttään, jos siihen liittyvä asetus on päällä. Henkilötunnus tallentuu asiakaskortille.
- Kun asiakas kirjautuu seuraavan kerran käyttäjänimellä ja salasanalla, henkilötunnusta kysytään uudelleen.
- Jos hän kirjoittaa henkilötunnuksen väärin eli antaa eri HeTun kuin ensimmäisellä kerralla, varauksen pystyy tekemään. Asiakaskortilla oleva henkilötunnus ei päivity vaan ensimmäisellä kertaa annettu henkilötunnus jää voimaan.
Laskutusasetukset
- Laskutusasetukset -välilehdeltä voit määrittää laskutuksessa käytettävät yritystiedot.
- Jokaiselle toimipisteelle voi tehdä eri laskutusasetukset.
1) Voit käyttää "Kaikki toimipisteet" -vaihtoehtoa, jos sinulla on vain yksi toimipiste tai jos kaikissa toimipisteissä pätee samat laskutusasetukset.
2) Voit myös käyttää toimipistekohtaisia asetuksia. Valitse toimipiste, jonka asetuksia haluat muokata. Tässä valittuna: Espoo.
Asetusten hierarkia on se, että toimipistekohtainen asetus ohittaa "Kaikki toimipisteet" -asetuksen. Uutena toimintona järjestelmä näyttää sinisiä huutomerkkejä, jotka auttavat havaitsemaan, missä näitä ohituksia on ja peruutusnapeilla niitä voi poistaa. Katso ohje huutomerkeistä
3) Jos olet ottamassa käyttöön laskutuspalvelua, kuten Netvisor tai Ropo Capital, ja olet syöttänyt kaikki tarvittavat asetukset, tällä painikkeella voit testata, ovatko asetukset oikein.
4) Laskun eräpäivä asetetaan automaattiseti valitun asetuksen mukaan. Vaihtoehtoja ovat: "Eräpäivä laskun luontipäivästä" ja "Eräpäivä kiinteänä päivämääränä".
5) Laskun eräpäivän päivämäärä on kiinteä tuleva päivämäärä. Esimerkki 1: Laskun luontipäivä on 2.12.2020. Asetuksen arvo on 1. Eräpäivä on 1.1.2021. Esimerkki 2: Laskun luontipäivä on 2.12.2020. Asetuksen arvo on 8. Eräpäivä on 8.12.2020.
6) Laskun eräpäivä asetataan automaattisesti tämän verran päiviä nykyhetkestä eteenpäin. Arvo on päivien lukumäärä.
7) Finvoice -laskutusaihe, esim. "Hierontapalvelut".
8) Finvoice-tiedostojen versio. Valitse Finvoice-standardin versio jota oma pankkisi tukee.
9) Käytössä oleva laskutuspalvelu. Tällä hetkellä tuettuna on ja pudotusvalikosta löytyy Netvisor, Ropo Capital, Maventa ja Talenom.
10) Laskutuspalvelun tunnistautumistietojen ensimmäinen osa. Kentän käyttötarkoitus riippuu käytetystä laskutuspalvelusta. Netvisoria käytettäessä tähän syötetään käyttäjätunniste, Ropo Capitalin tapauksessa asiakasnumero, Maventalla API-avain ja Talenomilla asiakasnumero. Ajas Touch näyttää dynaamisesti oikean termin, kun olet ensin valinnut laskutuspalvelun.
11) Laskutuspalvelun tunnistautumistietojen toinen osa. Kentän käyttötarkoitus riippuu käytetystä laskutuspalvelusta. Netvisoria käytettäessä tähän syötetään avain, Ropo Capitalin tapauksessa salasana, Maventalla UUID ja Talenomilla käyttäjätunnus.
12) Laskulla näytettävä yrityksen osoite.
13) Laskulla näytettävä yrityksen postinumero.
14) Laskulla näytettävä yrityksen postitoimipaikka.
15) Laskulla näytettävä yrityksen puhelinnumero.
16) Laskulla näytettävä sähköpostiosoite.
17) Valitse käynnin tiedot, jotka haluat tulostuvan laskulle palvelun lisäksi: "Ei mitään", "Asiakkaiden nimet" tai "Asiakkaiden, Asiakaspalvelijoiden ja Toimipisteiden nimet". Oletusasetus on "Asiakkaiden nimet".
18) Laskulle tuleva viivästyskorko (%).
19) Laskulla näytettävä yrityksen Y-tunnus.
20) Pankin tunniste eli BIC/SWIFT.
21) Yrityksen laskulla näytettävä nimi.
22) Yrityksen tilinumero IBAN-muodossa.
Toimipistekohtaisten asetusten huomiomerkki
Uusi toiminto 3/2022 julkaistavassa Ajas Touchin versiossa.
Siniset huutomerkit havainnollistavat tehtyjä asetuksia.
Toimipiste -näkymä:
Jos huutomerkki näkyy toimipisteen asetuksissa, se tarkoittaa että toimipisteelle on asetettu arvo, joka ohittaa yleisen Kaikki toimipisteet -asetuksen.
Kaikki toimipisteet -näkymä:
Jos huutomerkki näkyy Kaikki toimipisteet -asetuksissa, se tarkoittaa että jollekin toimipisteelle on asetettu tämän asetuksen ohittava arvo, ja näyttää myös missä toimipisteessä näin on tehty (klikkaa hiirellä huutomerkin päällä).
Huutomerkin vieressä on peruutuspainike, jolla voit peruuttaa toimipistekohtaisesti asetettuja arvoja, ja muuttaa arvon olemaan yhteinen kaikille.
Logo ja tulostusasetukset
Uusi toiminto 3/2022 julkaistavassa Ajas Touchin versiossa.
Laskuun ja kuittiin on nyt mahdollista lisätä oman yrityksen logo.
- Logo-asetukset löytyvät laskutusasetuksista kohdasta Ylläpito - Asetukset - Laskutusasetukset .
- Normaalihintaiseen Ajas-pakettiin sisältyy yksi yrityksen logo. Logo lisätään kohtaan Kaikki toimipisteet, ja se näkyy kaikissa toimipisteissä.
- Toimipisteille on saatavana myös yksilölliset logot. Tämä on maksullinen lisäpalvelu, jonka voimme konfiguroida käyttöönne. Tilauksen voi tehdä sähköpostilla: asiakaspalvelu(at)ajas.fi.
1) Laskujen tulostusasetukset
- Nämä asetukset vaikuttavat vain laskuun. Ne eivät vaikuta kuitteihin.
- Voit muuttaa sekä lähettäjän että vastaanottajan osoitetietojen fontti- eli kirjasinkokoa. Oletusarvo on 12 pikseliä (px).
- Voit asetella sekä lähettäjän että vastaanottajan osoitetietojen kohdistusta pystysuunnassa ja vaakasuunnassa. Oletusarvo on 0 mm. Kohdistuksien arvot voivat olla positiivisia tai negatiivisia. Esimerkiksi pystykohdistuksessa positiivinen arvo siirtää osoitetietoja alas ja negatiivinen ylös.
- Voit muuttaa osoiterivien riviväliä. Oletusarvo on 0 mm.
Palaa oletusarvoihin, kuten kuvassa ja ohjeessa on mainittu, jos kokeilemasi muutokset eivät näytä hyviltä.
2) Laskujen ja kuittien logo
- Voit valita missä tulostuksissa yrityksesi logo näkyy.
- Valitse "Kyllä" , jos haluat logon näkyvän laskulla, kuitilla (A4) ja/tai kuitilla (80mm).
- 3) Hae logo tietokoneelta ja lähetä se tästä.
- 4) Voit poistaa lähetetyn logon tästä painikkeesta.
- Ohjeen esimerkissä on käytetty "suorakaiteen muotoista" logoa, mikä on 600px leveä ja 200px korkea.
- Lasku- ja kuittipohjissa on niille varattu kiinteän kokoinen alue. Lähetettävän logokuvan tarkkuus ei siis vaikuta siihen minkä kokoisena se näkyy. Esimerkiksi 3000 x 1000px kokoinen logo näkyy samalla tavalla kuin esimerkissä.
- Jos oman logosi mittasuhteet ovat hyvin erilaisia (pitkä ja kapea tai neliön/ympyrän muotoinen logo), kannattaa tarvittaessa kysyä neuvoa esimerkiksi omalta IT-tukihenkilöltä tai verkkosivuston ylläpitäjältä.
Asiakaspalvelusta voi tilata logotiedostoon liittyvää kuvankäsittelyä tai muuta tukea hinnaston mukaisena tuntityönä. Minimiveloitus: 1 tunti.
Esimerkki: 600 x 200 px logo laskussa
Esimerkki: Laskun tulostusasetukset
Esimerkki: 600 x 200 px logo A4 kuitissa
Esimerkki: 600 x 200 px logo 80mm kuitissa
Viestipohjien muokkaus
Avainsanoja: viestipohjat, muistutusviesti
- Asiakkaalle tai asiakaspalvelijalle lähteviin ilmoituksiin ja muistutuksiin liittyvät asetukset löytyvät Ajanvarauksen asetukset -välilehdeltä.
- Viestipohjia voi itse muokata. Muokkaus onnistuu ja muokattu versio otetaan käyttöön, kun "Käytä omaa viestipohjaa" -kytkin on asennossa "Kyllä".
- Jos "Käytä omaa viestipohjaa" -kytkin on asennossa "Ei", järjestelmä lähettää oletuspohjan mukaisen viestin. Oletuspohjan sisältö näkyy himmeän harmaalla tekstillä viestipohjassa ja sitä ei voi muokata.
- Viestipohjiin voi kirjoittaa tekstiä tai käyttää järjestelmästä tulostuvia {} -koodikenttiä. Lisätietoja koodeista saa avaamalla "Lyhennysten selitteet" -listan.
- Katso myös ohje Avaa-varaus-painikkeen (sähköposti) ja peruutuslinkin (tekstiviesti) käytöstä viestipohjissa.
Avaa: Ylläpito - Asetukset - Viestipohjat.
Aloitussivulla näkyy:
1) Viestipohjat -sivu valittu.
2) Toimipisteet. Viestipohjat ovat toimipistekohtaisia. Valitse toimipiste - tässä valittuna on "Espoo".
3) Lyhennysten selitteet -linkki. Nämä ovat järjestelmästä tulostuvia {} -koodikenttiä.
4) Viestipohjan kieli. Katso myös ohje: Kieliversiot - Ajas Touch ja Asiakasnäkymä
5) Sähköpostiviestien viestipohjat.
6) Tekstiviestien viestipohjat (edellyttää SMS-palvelun tilausta)
Sähköpostiviestit lähetetään oletuksena HTML-viesteinä
Uudet viestien oletuspohjat ovat HTML-muodossa. Viesteissä on valkoinen tausta, otsikoissa on käytetty lihavoitua fonttia ja Varauksen tarkastelulinkki on painike.
HTML-viestipohjaan voi tehdä muotoiluja avaamalla "Koodi (Source)" -painikkeesta koodinäkymän. HTML-koodilla voi tehdä tyylimuutoksia, mutta kaikki sähköpostipalvelut eivät tue mitä tahansa HTML-koodia. Esimerkiksi <style>-elementtiä ei kannata käyttää, vaan inline-tyylejä. Missään sähköpostissa ei voi myöskään käyttää <script>-elementtejä. Kuvien liittäminen URL-osoitteen avulla pitäisi myös toimia.
Jos viestiin tehdään muokkauksia, niin on suositeltavaa kopioida oletuspohjista valmiita kohtia, ja muokata omat tekstit niihin. Näin myös tyylit kopioituvat oikein.
HTML-koodin tyylien muokkaaminen on edistyneen käytön ominaisuus, jossa omien verkkosivujen ylläpitäjä voi auttaa tai voimme tehdä muokkauksia tilaustyönä.
Vanhat omat viestipohjat lähetetään oletuksena tekstimuodossa
Jos olet tehnyt omia viestipohjia aikaisemmin, ennen Ajas Touchin päivitystä 1/2023, oma viestipohjasi saattaa näyttää tältä:
- Voit muokata viestiä suoraan editorissa, esimerkiksi lisäämällä rivitystä tai muotoilemalla tekstiä.
- Jos haluat hyödyntää HTML-viestipohjan tyylejä, voit:
- Ensin kopioida oletuspohjasta "Koodi (Source)" painikkeen alla olevan koodin ja liittää sen omaan viestipohjaan avaamalla "Koodi (Source)" -näkymän. Tallenna ja paina "Koodi" -painiketta uudelleen palataksesi tekstieditoriin.
- Tämän jälkeen voit muokata oman viestipohjan sisältöjä halutulla tavalla myös tekstieditorissa.
Sähköpostiviestit
Varauksesta asiakkaalle
Esimerkki 1: Ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Ei.
Esimerkki 2: Ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Kyllä.
Esimerkki 3: Ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Kyllä.
Esimerkki 7: Edellyttää varauksen ennakkomaksu -toimintojen tilausta ja käyttöä.
Esimerkki 8: Edellyttää varauksen ennakkomaksu -toimintojen tilausta ja käyttöä.
Varauksesta palveluntarjoajalle
Esimerkki 1: Ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Ei.
Esimerkki 2: Ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Kyllä.
Esimerkki 3: Ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Kyllä.
Esimerkki 7: Edellyttää varauksen ennakkomaksu -toimintojen tilausta ja käyttöä.
Laskusta asiakkaalle
Tekstiviestit
Varauksesta asiakkaalle
Esimerkki 1: Ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Ei.
Esimerkki 4: Ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Kyllä.
Esimerkki 5: Ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Kyllä.
Varauksesta palveluntarjoajalle
Esimerkki 1: Ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Ei.
Esimerkki 2: Ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Kyllä.
Esimerkki 3: Ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Kyllä.
Yhteiset asetukset
- Pääset muokkaamaan yhteisiä asetuksia menemällä päävalikosta kohtaan Ylläpito -> Asetukset -> Yhteiset asetukset -välilehti
- Yhteiset asetukset -välilehdellä on asetuksia, jotka vaikuttavat koko järjestelmään toimipisteestä riippumatta.
Yhteiset varausasetukset
Asiakasnäkymän asetukset
- Asiakkaan kirjautuminen -kohdassa voi valita, vaaditaanko asiakasta kirjautumaan nettivarauksen asiakasnäkymässä. Kirjautuminen voidaan asettaa vaadituksi henkilötunnuksen ja sukunimen perusteella, käyttäjänimen ja salasanan perusteella tai jättää kirjautuminen vaatimatta. Asiakasta voidaan myös vaatia kirjautumaan vasta silloin, kun hän on tekemässä varausta.
Nyt on myös mahdollista valita kirjautumisvaihtoehdoksi vahva tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Katso myös ohje: Vahva tunnistautuminen.
- Yrityksen nimi -kenttään voi kirjoittaa sen nimen, mikä halutaan näkyvän nettivarauksen asiakasnäkymän yrityksen nimenä.
- Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut -kohdassa voi valita näytetäänkö vai piilotetaanko tekstiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnin lupavalinta nettivarauksessa. Tila on oletuksena Käytössä. Lisätietoja markkinointiluvan käytöstä löydät täältä: Markkinointiluvan käyttö viestinnässä.
- Salli asiakaskortin jo syötettyjen tietojen muuttaminen asiakkaan ajanvarauksen yhteydessä -toiminnolla voi sallia (Kyllä) sen, että jos asiakas muuttaa varausta tehdessä henkilötietojaan, ne päivittyvät myös Ajas Touchin asiakaskortille.
Kirjautumaton käyttäjä:
- Järjestelmä tunnistaa yhdistelmällä: etunimi, sukunimi ja puhelinnumero, että kyse on samasta asiakkaasta.
- Uutta asiakaskorttia ei synny, ja asiakkaan tekemät muokkaukset henkilötiedoissa päivittyvät Ajas Touchiin.
- Asiakasnäkymässä hän ei muutosta itse näe, koska järjestelmä ei muutenkaan esitäytä varauslomakkeen tietoja ilman kirjautumista. (selain saattaa sen tehdä, joten näiden tietojen hallinta tapahtuu selaimessa).
Kirjautunut käyttäjä:
Nettivaraus 6
- Kun asiakas vaihtaa henkilötiedon varauslomakkeella, se päivittyy Touchiin ja näkyy asiakkaalle asiakasnäkymässä myös seuraavalla kirjautumiskerralla.
- Jos asiakas vaihtaa sähköpostiosoitettaan, se muuttaa myös hänen kirjautumisosoitettaan. Salasana säilyy ennallaan.
- Jos työntekijä vaihtaa henkilötiedon Touchissa, se ei näy asiakkaalle asiakasnäkymän varauslomakkeella vaan siinä näkyy hänen itse viimeksi käyttämä tieto.
Nettivaraus 5
- Jos asiakas vaihtaa henkilötiedon varauslomakkeella, se päivittyy Touchiin, mutta ei päivity asiakkaalle asiakasnäkymässä.
- Asiakkaan omien tietojen hallinta on uusi ominaisuus, joka on tulossa käyttöön vasta Nettivaraus 6 -versiossa.
Vahvistukset ja muistutukset
- iCalendar-tiedoston liittäminen sähköposteihin helpottaa asiakkaita, jotka käyttävät jotain kalenterisovellusta. Valinta ei siis rajoitu ainoastaan iCalendar -kalenterin käyttäjiin.
- Varauksen oletusmuistutukset ja -vahvistukset -asetuksen kohdalla voit valita lähetetäänkö asiakkalle muistutus- ja vahvistusviestit myös Ajas Touch varausnäkymässä tehdyistä varauksista. Voit valita miten viestit oletetusti lähetetään tai lähetetäänkö niitä ollenkaan.
- Jos valitset jonkin muun kuin "Ei mitään" vaihtoehdon, pikavaraukseen tulee liukukytkin "Lähetä muistutukset ja vahvistukset yhteisten asetusten mukaisesti", joka on "Kyllä"-asennossa. Jos valintaan kuuluu sähköposti, liikkuvat myös varauslomakkeen liukukytkimet Muistutukset ja Vahvistukset myös Kyllä-asentoon automaattisesti uutta varausta tehtäessä.
Varausten maksaminen ennakkoon
- Ennakkomaksu -ominaisuus on maksullinen lisäpalvelu. Lisätietoja osoitteesta: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
- Ennakkomaksun asetukset tulevat näkyviin vain lisäpalvelun tilaajille.
- Pankkien maksupainikkeita tarjoavista palveluntarjoajista toistaiseksi vain Checkout on tuettu.
- Checkout maksutapaa voi käyttää sekä Nettivaraus 5- että Nettivaraus 6 -asiakasnäkymän versioissa.
- Ajas lahjakortilla voi maksaa vain Nettivaraus 6 -versiossa.
- Katso ohjeet ennakkomaksun käytöstä ja asetuksista sivulla: Varausten maksaminen ennakkoon.
Ajas Touch
Helppo kirjautuminen pikakoodilla
Kun Ajas Touchiin kirjaudutaan, järjestelmän on tunnistettava sekä yritys, jonka tiliä käytetään että käyttäjä. Oletuksena tilin yritystunnus on 20 merkkiä alkuperäisen, tilausvahvistuksessa olevan kirjautumisosoitteen lopussa. Katso myös ohje: Kirjautumistiedot.
Voit nyt luoda yrityksesi tilille myös helpon pikakoodin, jota voi käyttää yrityksen tunnisteena pitkän numero- ja kirjainkoodin sijaan.
1) Syötä valitsemasi uusi pikakoodi ja
2) Paina "Ota pikakoodi käyttöön".
1) Syötetty pikakoodi näkyy tässä.
2) Sen voi poistaa painamalla "Poista pikakoodi käytöstä".
Jos kirjautuminen ei tapahdu alkuperäisen kirjautumisosoitteen kautta, järjestelmä pyytää sinua syöttämään kirjautumisen pikakoodin (äsken luotu "omayritys") tai yritystunnisteen (20 merkkiä alkuperäisen kirjautumislinkin lopussa).
1) Syötä pikakoodi ja
2) Paina "Jatka kirjautumista".
Kirjautuminen jatkuu syöttämällä normaaliin tapaan:
1) Oman käyttäjätunnuksen tai sähköpostiosoitteen ja
2) Oman salasanan.
3) Käytetty pikakoodi näkyy tässä yrityksen tunnisteena.
4) Paina lopuksi "Kirjaudu sisään".
Yleiset asetukset
- Jos liukukytkin on asennossa "Kyllä", varauksia ei voi poistaa ennen kuin niitä vastaava käynti on poistettu. Liukukytkimen ollessa asennossa "Kyllä" sinun tulee siis käydä ensin Käynnit-näkymässä poistamassa käynti ennen kuin voit poistaa varauksen.
- Voidaan valita voiko varauksen tehdä ilman asiakas- ja palvelutietoja. Jos liukukytkin on asennossa "Kyllä", varausta tehdessä sinulla on pakko olla tiedossasi varauksen asiakkaan nimi ja haluttu palvelu.
- Jos liukukytkin on asennossa "Kyllä", varauksen pituudeksi asetetaan aina valitun palvelun pituus automaattisesti. Kun asetus on päällä, et pysty muuttamaan "Aseta varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi" -liukukytkintä pikavarauksessa tai varauslomakkeella Ei-asentoon.
- Voit valita mitkä kentät ovat pakollisia täyttää, kun uusi asiakas lisätään hallinnan kautta. Tämä asetus vaikuttaa vain hallintanäkymään. Asetus näkyy vain pääkäyttäjälle. Ohjeet asiakasnäkymän pakollisiin kenttiin vaikuttamisesta löydät täältä Ajanvarauksen asetukset kohdasta Asiakkaan kirjautuminen ja tiedot -> Pakolliset kentät.
- Voit valita mihin näkymään Ajas Touch avautuu, kun käyttäjät kirjautuu sisään.
- Jos tämä asetus on päällä, kassalta tai käyntien yhteydessä myytyihin lahjakortteihin asetetaan automaattisesti käyntiin tai kassalomakkeelta valittu asiakas.
- Jos liukukytkin on asennossa "Kyllä", pystyt muokkaamaan lahjakortin lyhyt tunnistetta.
- Voit valita missä Varausnäkymän kalenterinäkymässä pystyt tarkastelemaan kaikkien saman toimipisteen työntekijöiden varauksia samaan aikaan.
- Jos liukukytkin on asennossa "Kyllä", yrityksen Y-tunnus näkyy Asiakkaat-listassa Yritys-sarakkeessa yrityksen nimen vieressä.
- Jos liukukytkin on asennossa "Kyllä", myyntitapahtumaan liittyvät mahdolliset hyvitetyt ja poistetut maksut tulostetaan myyntikuiteille.
- Tämä asetus tuo näkyviin Ale% lisäämisen mahdollisuuden Käynti- ja Kassa -lomakkeilla.
- Näyttää kuiteilla omien maksutapojen todelliset nimet "Oma maksutapa" tekstin sijasta.
Omat taukotyypit
Voit luoda järjestelmään maksimissaan 3 omaa taukotyyppiä.
Taukotyypit ovat käytettävissä varauslomakkeella, kun luot taukoja kalenteriisi. Taukoja, kuten varauksia tehdessä, voi käyttää erilaisia taustavärejä.
Maksupääteasetukset
Nämä Ajas Touchin asetukset koskevat kaikkia toimipisteitä ja työntekijöitä. Ajas Touchin lataaminen uudelleen on suositeltavaa näiden asetusten muuttamisen jälkeen. Katso myös ohje:
Integroidun maksupäätteen käyttö.
Maksupäätteen valinta
Monilla asiakkaillamme on vain yksi Ajas-integroitu maksupääte. Jos päätteitä on useampi, niiden sitominen tiettyyn toimipisteeseen on mahdollista, mutta siihen ei vielä ole asetuksia. Jos haluat toiminnon käyttöön, ota yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
1) (oletus) Ei estoja, valitse viimeksi toimipisteessä käytetty maksupääte oletuksena
- Jos käytössäsi on vain yksi Ajas-integroitu maksupääte, tämä oletusasetus on sinulle sopiva.
- Jos käytössäsi on useita Ajas-integroituja maksupäätteitä, ja haluat valita vapaasti maksupäätteen toimipisteestä riippumatta tai käyttää välillä summan syöttämistä käsin, niin valitse tämä. Tätä valintaa tulee myös käyttää, mikäli maksupäätteitäsi ei ole sidottu toimipisteeseen asennusvaiheessa.
- Jos yrityksesi eri toimipisteisiin on sidottu omat Ajas-integroidut maksupäätteet, voit käyttää vaihtoehtoja 2),3) tai 4). Voit myös käyttää vaihtoehtoa 1) mutta 2), 3) ja 4) antavat todennäköisemmin halutun lopputuloksen. Jos päätteitä ei ole sidottu toimipisteisiin käyttöönottovaiheessa, ota yhteyttä asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
2) Estä muihin toimipisteisiin sidotut. Valitse toimipisteeseen sidottu pääte oletuksena.
- Maksupäätteiden listalla näytetään valittuun toimipisteeseen yhdistetyt päätteet ja päätteet, joita ei ole yhdistetty mihinkään toimipisteesen.
- Manuaalinen maksupääte näkyy "Summan syöttäminen käsin maksupäätteelle estetty" asetuksen arvosta riippuen.
- Listalla ei näytetä maksupäätteitä, jotka on sidottu muuhun kuin valittuna olevaan toimipisteeseen.
- Kassalle tultaessa oletuksena valitaan maksupääte, joka on yhdistetty valittuna olevaan toimipisteeseen.
- Päätettä voi vaihtaa.
3) Estä muihin toimipisteisiin sidotut. Pakota toimipisteeseen sidottu pääte valituksi. Anna valita toimipisteetön pääte.
- Maksupäätteiden listalla näytetään samat asia kuin 2) -kohdassa
- Jos valitulle toimipisteelle löytyy yhdistetty maksupääte, sitä on pakko käyttää. Tässä tilanteessa päätettä ei voi vaihtaa.
- Päätettä voi vaihtaa, jos valitulle toimipisteelle ei ole yhdistettyä maksupäätettä.
4) Estä muihin toimipisteisiin sidotut. Pakota toimipisteeseen sidottu pääte valituksi.
- Maksupäätelistalla näytetään vain valittuun toimipisteeseen yhdistetty pääte ja sitä on pakko käyttää. Päätettä ei voi valita käsin.
- "Syötä summa käsin" ei ole käytettävissä tässä tilassa, vaikka "Summan syöttäminen käsin maksupäätteelle estetty" asetuksessa olisi mikä arvo tahansa. Todennäköisesti jatkossa tämä asetusvaihtoehto piilotetaan kokonaan tässä tapauksessa.
5) Ei integroitua maksupäätettä käytössä, summan syöttö käsin.
- Jos et käytä Ajas-integroitua maksupäätettä, voit valita joko tämän asetuksen tai myös oletus-vaihtoehdon 1). Maksupäätteiden listalla ei kuitenkaan ole kuin yksi vaihtoehto tässä tilanteessa.
Summan syöttäminen käsin maksupäätteelle estetty
6) Jos toimipisteessä on integroitu maksupääte
7) Jos mikä tahansa integroitu pääte on käytettävissä
8) Ei koskaan
9) Aina
- Vaihtoehtojen 6) ja 7) ero on se, että 6):ta voi käyttää silloin, jos päätteen sidonta toimipisteeseen on meidän toimesta on tehty. Jos ei, voi käyttää vaihtoehtoa 7).
WooCommerce Ajas Lahjakortit -lisäosa
- Jos olet tilannut lisäpalvelun Ajas Lahjakortit -lisäosa, tarvitset WooCommerce -verkkokauppasi asetuksia varten tunnukset, jotka avaavat rajapinnan Ajas Touchiin.
- Voit luoda tunnukset vasta sitten, kun olet tehnyt tilauksen. Jos olet kiinnostunut lahjakorttien myynnistä verkkokaupassa, ota yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
- Lisätietoja Ajas Lahjakortit -lisäosasta löytyy täältä: WooCommerce Ajas lahjakortit -lisäosa.
Tietoturva
- Kaksivaiheinen tunnistautuminen on uusi turvallisuutta lisäävä toiminto työntekijän profiilissa. Se lisää tilin tietoturvaa merkittävästi, koska pelkän salasanan tietäminen ei mahdollista pääsyä järjestelmään.
- Toiminto otetaan käyttöön Käyttäjäprofiilissa. Sekä pääkäyttäjä että työntekijä itse voi sen ottaa käyttöön. Tarkemmat ohjeet löytyvät täältä: Työntekijän kaksivaiheinen tunnistautuminen
- Tällä asetuksella pääkäyttäjä voi määritellä sen, missä yhteydessä kaksivaiheista tunnistautumista vaaditaan (kun se on otettu käyttöön).
Vahva tunnistautuminen
Vahva tunnistautuminen tarjoaa helpon ratkaisun henkilöllisyyden todentamiseen sähköisesti. Sen avulla asiakkaasi voivat turvallisesti vahvistaa henkilöllisyytensä kirjautuessaan yrityksesi Nettivaraus 6 -asiakasnäkymään verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Vahva tunnistautuminen on toistaiseksi tuettu Nettivaraus 6 -asiakasnäkymän betaversiossa. Palvelu on lisämaksullinen, sisältäen sekä kuukausimaksun että tunnistautumiskertoihin perustuvan käyttömaksun. Jos olet kiinnostunut palvelusta, ota yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi
Ajas Touchin asetukset
Vahva tunnistautuminen otetaan käyttöön Ajas Touchin asetuksissa. Asetukset näkyvät / kytketään päälle erikseen palvelun tilaajille.
Yhteiset asetukset
- Ylläpito - Asetukset - Yhteiset asetukset - Asiakasnäkymän asetukset
1) "Vahva tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla" -vaihtoehdossa tunnistautuminen tapahtuu ennen kuin asiakas pääsee varauskalenteriin selaamaan vapaita aikoja.
2) "Ennen varausta, vahva tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla" -vaihtoehdossa asiakas pääsee varauskalenteriin selaamaan vapaita aikoja ja tunnistautuminen tapahtuu vasta varauksen teon yhteydessä.
Vahva tunnistautuminen asiakasnäkymässä
Esimerkki Nettivaraus 6 -asiakasnäkymästä, kun käytössä on asetus 1) "Vahva tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla".
- Paina "Siirry tunnistuspalveluun".
Esimerkki Nettivaraus 6 -asiakasnäkymästä, kun käytössä on asetus 2) "Ennen varausta, vahva tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla".
- Paina "Siirry tunnistuspalveluun".
Asiakas valitsee oman verkkopankin ja suorittaa tunnistautumisen.
Kun tunnistautuminen on suoritettu, asiakas pääsee jatkamaan joko varausnäkymään tai tarkastelemaan omia varauksiaan.
Ensimmäisen tunnistautumiskerran yhteydessä kirjautuneen asiakkaan tiedoissa näkyy Sukunimi.
Varauslomakkeella ensimmäisen tunnistautumiskerran yhteydessä esitäyttyy: Sukunimi ja henkilötunnus.
Henkilötunnuksesta
Henkilötunnus näkyy varauslomakkeella silloin, jos se on asetettu näkymään Ajanvarauksen asetuksissa:
- Ylläpito - Asetukset - Ajanvarauksen asetukset - Valitse toimipiste - Näytä henkilötunnus varauslomakkeella
- Kun henkilötunnus näytetään asiakasnäkymässä, siitä tulee automaattisesti pakollinen kenttä.
- Vahva tunnistauminen ei edellytä henkilötunnuksen näyttämistä varauslomakkeella.
- Henkilötunnuksen voi siis näyttää tai olla näyttämättä. Molemmissa tapauksissa henkilötunnus tallentuu asiakaskortille kohtaan "Henkilötunnus tai syntymäaika".
Kun asiakas on jo yhden kerran tunnistautunut ja täyttänyt varauslomakkeella myös etunimitiedon, kirjautuneen asiakkaan nimen kohdalla näkyy koko nimi.
Muut asiakkaan tiedot, mitä annettu jo aikaisemmin näkyy nyt valmiina uuden kirjautumisen yhteydessä.
Vahva tunnistautuminen verkkosivulle upotetussa asiakasnäkymässä
Kaikki pankit eivät salli tunnistautumista suoraan upotetussa näkymässä. Silloin siirtyminen tunnistuspalveluun avataan selaimen uudessa välilehdessä.
Kun asiakas on painanut "Siirry tunnistuspalveluun", hänelle avautuu uusi välivaihe "Jatka vahvaan tunnistautumiseen". Kun asiakas painaa tästä, tunnistuspalvelun pankkipainikkeet avautuu uudessa välilehdessä. Välivaihe tarvitaan siksi, että uusi välilehti saadaan avattua ja tunnistetaan milloin tunnistautuminen on mennyt onnistuneesti läpi.
Tunnistautumisen jälkeen, asiakas siirretään automaattisesti takaisin ajanvarauksen upotusnäkymään. Hän näkee tunnistautumisen onnistumisesta kertovan ilmoituksen ja voi voi jatkaa varauksen tekemistä kohdasta "Jatka varausnäkymään".
Jos käytät vahvaa tunnistautumista verkkosivulle upotetussa asiakasnäkymässä, kannattaa samalla sivulla tarjota myös asiakasnäkymän suora linkki toiseksi vaihtoehdoksi.
Sähköpostiasetukset
Jos haluat lähettää laskuja asiakkaalle suoraan Ajas Touchista, järjestelmään täytyy täyttää sähköpostipalvelimen asetukset. Myöhemmin Eneroc Supermaileria voi käyttää myös muihin järjestelmästä lähetettäviin sähköpostiviesteihin. Nämä toiminnot ovat vielä kehitys- ja testausvaiheessa.
Eneroc Supermailer on nopea ja helppo tapa alkaa lähettää laskuja, kuitteja ja muita sähköpostiviestejä Ajas Touchista.
- Eneroc Supermailer on toistaiseksi täysin ilmainen, mutta hinnoittelu saattaa muuttua tulevaisuudessa. Suunniteltu hinnoittelu on 0,90€/1000 viestiä. Voit tarkistaa ajantasaiset hintatiedot Ajas Hinnastosta: https://www.ajas.fi/hinnasto/.
- Nämä asetukset eivät vaikuta varausvahvistuksiin ja -muistutuksiin, ne lähtevät jatkossakin noreply@nettivaraus.ajas.fi -osoitteesta.
Voit myös käyttää muita lähetystapoja, mutta niiden käyttöönottoon tai käyttämiseen ei tarjota tukea.
- Sähköpostiasetukset saat sahköpostipalveluntarjoajaltasi pyytämällä SMTP-tunnuksia. Tunnukset löytyvät yleensä kirjoittamalla esim. googlen hakukoneeseen sähköpostipalveluntarjoajan nimen ja SMTP. Palvelimen tulee tukea salattua yhteyttä (TLS/SSL).
- Tarkista myös onko palveluntarjoajallasi sähköpostitiliin liitettyjen sovellutusten sisäänkirjautumiseen liittyviä rajoituksia.
- Jotkin sähköpostipalvelut, kuten Gmail ja iCloud, vaativat muutoksia asetuksiinsa.
Eneroc Supermailer
1) Valitse palveluksi Eneroc Supermailer.
Jos olet aikaisemmin jo käyttänyt omaa postilaatikkoasi, kuten Google, iCloud tai Office365, ja olet määritellyt niiden asetukset, niitä ei tarvitse poistaa. Palvelun valinta määrittää, mitä asetuksia järjestelmä tulee käyttämään.
2) Kirjoita haluamasi sähköpostissa näkyvä lähettäjän nimi.
3) Kirjoita lähettäjän sähköpostiosoite. Tämä on se hallussasi oleva sähköposti, jota haluat käyttää esim. laskujen lähettämiseen. Tallenna asetukset.
4) Paina "Vahvista lähettäjän osoite".
1) "Vahvistusviesti on lähetetty" -ilmoitus tulee näkyviin. Siirry/kirjaudu nyt siihen sähköpostiin, joka yllä oli määritelty sähköpostin lähettäjäksi.
2) Tästä painikkeesta voit suorittaa vahvistuksen uudelleen, jos haluat vaihtaa käytetyn sähköpostiosoitteen.
Hae omasta, asetuksissa määritellystä, sähköpostista viesti otsikolla: "Sähköpostiosoitteen vahvistus". Jos viestiä ei näy, tarkista myös roskapostilaatikko ja/tai muut kuin ensisijaiset postilaatikot.
Klikkaa viestissä olevaa vahvistuslinkkiä.
Selain ilmoittaa, että sähköpostiosoitteen vahvistus on onnistunut. Siirry takaisin Ajas Touchiin.
Ilmoitus "Lähettäjän sähköpostiosoite on vahvistettu" kertoo, että voit alkaa käyttämään sähköpostipalvelua esimerkiksi laskujen ja kuittien lähettämiseen asiakkaan sähköpostiin.
Voit painaa lopuksi "Kokeile asetuksia" ja lähettää itsellesi testiviestin. Kun viesti läheteään onnistuneesti, kaikki on kunnossa.
Jos sähköpostit näyttää menevän vastaanottajan roskapostiin?
Jos sähköposti näyttää menevän vastaanottajan roskapostiin niin asia todennäköisesti johtuu verkkotunnuksen liian tiukasta DMARC-käytännöstä.
Tähän ratkaisut ovat joko keventää DMARC-käytäntöä tai lisätä SPF-tietueeseen include:amazonses.com.
Annamme lisäohjeita tarvittaessa kirjallisesti, jos lähetätte tiedon siitä mitä sähköpostiosoitetta olette käyttäneet Eneroc Supermailerin asetuksissa kohdassa: Lähettäjän sähköpostiosoite.
Esimerkkiasetukset Google
Google on lisännyt vaatimuksiaan liittyen kolmannen osapuolen sovelluksiin. Tämän takia kehotamme asiakkaitamme siirtymään käyttämään sovellussalasanaa Ajas Touchin sähköpostiasetuksissa.
- Saadaksesi sovellussalasanan käyttöösi sinun tulee ensin asettaa 2-vaiheinen vahvistus päälle.
- 2-vaiheisen vahvistuksen päälle laittaminen: Kirjaudu tilillesi. Mene Google-sovellukset -> Tili -> valitse luettelosta Tietoturva -> Googleen kirjautuminen: 2-vaiheinen vahvistus - Aloita ja seuraa ohjeita.
- Kun 2-vaiheisen vahvistuksen päälle laittaminen on onnistunut, saat sähköpostiisi ilmoituksen siitä.
- Kun kaksivaiheinen vahvistus on käytössä, tilille kirjautuminen tapahtuu kahdessa vaiheessa ja edellyttää
- tietämääsi asiaa (salasanaa)
- sinulla olevaa asiaa (kuten puhelinta tai erillistä suojausavainta).
- "Asiaa" on Googlen käyttämä termi.
- Sovelluksen salasanan asettaminen: Oma tili -> Tietoturva -> Googleen kirjautuminen: Sovellussalasanat
- Kohtaan “Valitse sovellus” valitse “Muu”. Kirjoita nimeksi esim. Ajas.
- Saat sovellussalasanasi. Huom. Muista ottaa tämä salasana talteen, et pysty näkemään sitä enää, kun olen sulkenut ikkunan, jolla se näkyy.
- Jos unohdat sovellussalasanan, sinun tulee luoda uusi. Voit poistaa unohtamasi sovellussalasanan.
- Esimerkki sovellussalasanasta. Huom: Salasana kirjoitetaan Ajas Touchin sähköpostiasetuksiin ilman välilyöntejä. Kuvan esimerkkisalasana kirjoitetaan siis muodossa: vpfcwxgpcafmtrfd
- Kun olet saanut 2-vaiheisen vahvistuksen päälle ja sovellussalasanan käyttöön ja talteen, voit aloittaa täyttämään Ajas Touchin sähköpostiasetuksia.
- Avaa: Ylläpito - Asetukset - Sähköpostiasetukset.
- Valitse palveluksi Oma postilaatikko (SMTP).
1) Sähköpostipalvelimen osoite. Esimerkiksi gmailin sähköpostipalvelin on smtp.gmail.com.
2) Palvelimen portin numero. Esimerkiksi gmailissa se on 587. (Jos portti 587 ei toimi, kokeile porttia 465).
3) Salaustapa. Esimerkiksi gmailissa: TLS ja portti 587 tai SSL ja portti 465. https://support.google.com/mail/answer/7126229?hl=fi
4) Tunnistautumistapa.
5) Sähköpostiosoitteesi.
6) Sähköpostitilisi käyttäjätunnus.
7) Sähköpostitilisi salasana tai sovellussalasana, jos olet sellaisen asettanut.
8) Sähköpostissa näytettävä lähettäjän nimi.
9) Punainen huutomerkki tarkoittaa puuttuvaa tietoa.
10) Kun olet täyttänyt kaikki kentät, voit kokeilla toimiiko asetukset oikein ja onko sähköpostien lähettäminen mahdollista.
- Klikkaa "Kokeile asetuksia" -painiketta. Alla oleva lomake avautuu.
11) OAuth on vaihtoehtoinen, automaattinnen tunnistutuminen Gmail-tileillä. Jos käytät OAuth tunnistautumista, sinun ei tarvitse laittaa päälle 2-vaiheista vahvistusta tai luoda sovellussalasanaa. Yllä olevan mallin mukaisista ohjeista ei tarvitse muuttaa mitään, koska jos kokeilet tätä, "Tunnistautumistapa" pitäisi muuttua automaattisesti olemaan OAuth 2.0. Jos tunnistautuminen ei jostain syystä onnistu OAuth -tavan avulla, muista vaihtaa "Tunnistautumistapa" olemaan takaisin "Käyttäjänimi ja salasana".
- Kirjoita sähköpostiosoite, johon haluat lähettää testiviestin.
- Klikkaa "Testaa sähköpostin lähetystä".
- Jos kaikki asetukset ovat oikein, testiviesti lähetetään onnistuneesti ja näet ilmoituksen: "Testiviesti lähetetty osoitteeseen ".....". Tarkista myös kyseisestä sähköpostilaatikosta, että olet saanut testiviestin. Jos asetukset ovat väärin, näet virheilmoituksia. Tarkista käytetyt asetukset.
Usein kysyttyä tai huomioitavaa
- Vähemmän turvallisten sovellusten käyttöoikeus. Jos käytät Gmail-sähköpostin normaalitunnuksia, käyttäjätunnus ja salasana, ja et käytä sovellussalasanaa, kuten ohjeessa on aikaisemmin kuvattu, Google-tilillä on sallittava "vähemmän turvallisten sovellusten käyttöoikeus". Asetus löytyy oman Google-tilin asetuksista. Asetus myös vanhenee muutaman kuukauden väliajoin, eli Google palauttaa sen olemaan pois käytöstä. Jos sähköpostiasetukset ei toimi, käy ensin tarkistamassa, että käyttöoikeus on sallittu.
- Lähetetyt-kansio. Kun lähetät viestejä, vaikkapa laskuja, Gmail-sähköpostin kautta, lähetetyt laskut löytyvät sähköpostisi Lähetetyt-kansiosta. Tämä on normaalitilanne. Jos olet testaamassa sähköpostiasetuksia painamalla "Kokeile asetuksia", ja olet valinnut saman sähköpostiosoitteen testin vastaanottajaksi kuin lähettävä sähköposti, eli asetuksissa määritelty osoite, onnistunut testiviesti löytyy sekä Saapuneista ja Lähetetyistä. Jos viesti poistetaan Saapuneet-kansiosta, se poistuu myös Lähetetyt-kansiosta.
Esimerkkiasetukset iCloud
iCloud sähköpostiohjelma edellyttää, että Ajas-ohjelmaa varten on tehtävä appikohtainen salasana. Viestien lähetys onnistuu, jos seuraavia ohjeita noudatetaan tarkasti:
- iCloud-sähköpostiohjelmissa käytettävät sähköpostipalvelinasetukset: https://support.apple.com/fi-fi/HT202304
- Huomaa, että appikohtaisen salasanan luonti edellyttää, että Apple ID on suojattu kaksiosaisella todennuksella.
- Kun olet tehnyt appikohtaisen salasanan ja saanut sen talteen, voit aloittaa täyttämään Ajas Touchin sähköpostiasetuksia.
- Avaa: Ylläpito - Asetukset - Sähköpostiasetukset.
- Valitse palveluksi Oma postilaatikko (SMTP).
1) Sähköpostipalvelimen osoite. Esimerkiksi iCloudin sähköpostipalvelin on smtp.mail.me.com.
2) Palvelimen portin numero. Esimerkiksi iCloudissa se on 587.
3) Salaustapa: SSL. Jos saat virheilmoituksen käyttäessäsi SSL:ää, kokeile sen sijaan TLS:ää. https://support.apple.com/fi-fi/HT202304
4) Tunnistautumistapa.
5) Sähköpostiosoitteesi.
6) Sähköpostitilisi käyttäjätunnus.
7) Sähköpostitilisi appikohtainen salasana.
8) Sähköpostissa näytettävä lähettäjän nimi.
9) Kun olet täyttänyt kaikki kentät, voit kokeilla toimiiko asetukset oikein ja onko sähköpostien lähettäminen mahdollista.
Esimerkkiasetukset Office 365
- Avaa: Ylläpito - Asetukset - Sähköpostiasetukset.
- Valitse palveluksi Oma postilaatikko (SMTP).
1) Sähköpostipalvelin SMTP: smtp.office365.com
2) Portti: 587
3) Salaustapa: TLS
4)Tunnistautumistapa: Käyttäjänimi ja salasana
Loput 4 kohtaa oman sähköpostitilin tietojen perusteella.
Huom: Jos tilillä käytetään suojauksen lisätodennusta (2FA), omalla sähköpostitilillä on luotava sovellussalasana.
Lisätietoja Microsoft-tilin kaksivaiheisesta tarkistuksesta:
https://support.microsoft.com/fi-fi/help/4028586/microsoft-account-turning-two-step-verification-on-or-off
Sovellussalasana asetetaan kohdassa: Oma tili -> Suojaus ja tietosuoja -> Suojauksen lisätodennus -> Sovellusten salasanojen luonti ja hallinta.
- Luotu sovellussalasana asetetaan salasanaksi "Sähköpostin salasana" -kohdassa. Toisin sanoen, oman sähköpostitilin salasanan sijaan käytetään luotua sovellussalasanaa.
Jos käytät suojauksen lisätodennusta (2FA), Sähköpostin salasana Ajas Touchissa tulee olla sovellussalasana.
Jos et käytä suojauksen lisätodennusta (2FA), Sähköpostin salasana Ajas Touchissa on normaali sähköpostin salasana.
Mailjet, Mailgun tai SendGrid
Ajas Touchista voi lähettää massaviestejä kuten markkinointiviestejä sähköpostilla, jos käytössäsi on jokin seuraavista sähköpostipalveluista: Mailjet, Mailgun tai SendGrid.
Huom: Toiminnot ovat Beta-asteella ja niihin voi tulla vielä muutoksia ja parannuksia.
Viestipohjien tekeminen on kuvattu ohjeessa: Viestipohjan lisäys.
Viestin lähettäminen on kuvattu ohjeessa: Tee massapostitus sähköpostilla
Alla on ohje järjestelmän tarvitsemista sähköpostiasetuksista.
Avaa "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Sähköpostiasetukset".
1) Valitse käytössäsi oleva palvelu.
2) Syötä oma käyttäjänimi / julkinen avain valittuun palveluun.
3) Syötä oma salasana / yksityinen avain valittuun palveluun.
4) Syötä haluamasi lähettäjän nimi, joka näkyy sähköpostin lähettäjäkentässä.
5) Syötä sähköpostiosoite, joka on liitetty valittuun palveluun.
Huom: Nämä asetukset ja ohjeet koskevat Ajas-järjestelmää. Sähköpostipalveluilla saattaa olla omia asetuksia ja/tai rajoituksia. Esimerkiksi:
- Mailjet -palvelun suurin sallittu vastaanottajamäärä per lähetys on 50 vastaanottajaa.