Ero sivun ”Työterveyshuolto” versioiden välillä
(→Työterveyshuollon käynti) |
(→Työterveyshuollon käynti) |
||
Rivi 43: | Rivi 43: | ||
'''1)''' Valitse henkilöasiakas.<br> | '''1)''' Valitse henkilöasiakas.<br> | ||
− | '''2)''' Valitse maksaja. Jos henkilöasiakas on liitetty hänen työnantajansa asiakasryhmään, järjestelmä lisää asiakasryhmän maksajan automaattisesti käynnin maksajaksi. Jos et halua käyttää asiakasryhmiä, voit hakea maksajaa myös manuaalisesti.<br> | + | '''2)''' Valitse maksaja. Jos henkilöasiakas on liitetty hänen työnantajansa asiakasryhmään, järjestelmä lisää asiakasryhmän maksajan automaattisesti käynnin maksajaksi. Jos et halua käyttää asiakasryhmiä, voit hakea maksajaa myös manuaalisesti. Kun käynti siirretään maksettavaksi toiselle maksajalle, palvelun hinta vahvistetaan painamalla "Vahvista hinta". Tämä on normaali maksunsiirron ominaisuus.<br> |
*Voit tarkistaa ja asettaa henkilöasiakkaan asiakasryhmän hänen asiakaskortilla kohdasta "Asiakkaan lisätiedot" - "Asiakasryhmä". | *Voit tarkistaa ja asettaa henkilöasiakkaan asiakasryhmän hänen asiakaskortilla kohdasta "Asiakkaan lisätiedot" - "Asiakasryhmä". | ||
*Kun työnantajan yritys on merkitty maksajaksi, kaikki työnantajan maksamat työterveyshuoltokäynnit tulostuvat valitulla aikavälillä SV98aTTH-lomakkeelle. Katso kohta [[Työterveyshuolto#SV98aTTH_-lomakkeen_tulostaminen|Työterveyshuolto SV98aTTH -lomakkeen tulostaminen]] | *Kun työnantajan yritys on merkitty maksajaksi, kaikki työnantajan maksamat työterveyshuoltokäynnit tulostuvat valitulla aikavälillä SV98aTTH-lomakkeelle. Katso kohta [[Työterveyshuolto#SV98aTTH_-lomakkeen_tulostaminen|Työterveyshuolto SV98aTTH -lomakkeen tulostaminen]] |
Versio 23. kesäkuuta 2020 kello 07.00
HUOM. Tämän sivun tekeminen on kesken.
Ajas-järjestelmään on mahdollista lisätä Työterveyshuollon toimintoja, joiden avulla voidaan tulostaa Työnantajan korvaushakemus työterveyshuollon kustannuksista - eli SV98aTTH -lomakkeita ja muuten kirjata tietoja työterveyshuoltoon liittyen.
- Työterveyshuolto-ominaisuus on maksullinen lisäpalvelu. Lisätietoja osoitteesta: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
Sinulla on Työterveyshuolto-ominaisuus käytössäsi, jos löydät Työterveys -liukupainikkeen Ajas Touchin yläpalkista.
Kun Työterveyspainike on asennossa "Ei", Ajas Touchia käytetään normaalilla tavalla.
Kun Työterveyspainike on asennossa "Kyllä", Ajas Touch ottaa huomioon Työterveyshuollon toiminnot. Tämän lisäksi myös asiakaskorteilla (henkilöasiakas, joka saa palvelun ja yritysasiakas, joka on hänen työnantaja ja työterveyskäynnin maksaja) vastaavat liukukytkimet on oltava asennossa "Kyllä".
Huom: Kun Työterveyspainike on asennossa "Kyllä", et pysty tekemään varauksia asiakkaille, joita ei olla merkitty asiakaskortilla työterveyshuollon asiakkaaksi.
Sisällysluettelo
Työterveyshuollon asiakas ja maksaja
- Sekä asiakkaalla (Asiakastyyppi: Henkilö) että hänen työnantajalla (Asiakastyyppi: Yritys) on oltava asiakaskortti. Ohjeet yritysasiakkaan lisäämiseen löydät täältä: Yritysasiakkaan lisäys.
- Siirrä Työterveyshuolto -asiakkaiden ja heidän työnantajiensa asiakaskorteilla Työterveyshuolto -liukukytkin asentoon "Kyllä". Muuten et löydä kumpaakaan heistä käyntilomakkeelta.
- Kun liukukytkin on "Kyllä" -asennossa, asiakaskortti näkyy vain niille työntekijöille, joiden rooliin on merkitty käyttöoikeus: Työterveyshuolto "Salli kaikki". Ohjeet roolien muokkaamiseen löydät täältä: Roolit
Työterveyshuollon palvelu
- Palveluihin, jotka kuuluvat työterveyshuollon piiriin, merkitään lisätietona minkälaisesta ja kenen suorittamasta palvelusta on kyse.
- Järjestelmä sijoittaa tämän valinnan perusteella tiedot oikeaan kohtaan lomakkeelle.
- Avaa Ylläpito -> Palvelut -> avaa haluamasi palvelu -> paina Edistynyt käyttö -> kohta SV98aTTH lomakkeen solu
- Soluvaihtoehtojen alat ovat: lääkäri, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, psykologi, erikoislääkäri, työhygienia, ergonomia, tekninen ala, maatalous, työnäkeminen, puheterapeutti, ravitsemus, sosiaaliala, liikunta, laboratorio ja kuvantaminen.
- Muista tallentaa tekemäsi muutokset.
Työterveyshuollon käynti
Työterveyshuollon käyntilomakkeella on lisävalintoja ja -toimintoja verrattuna tavalliseen käyntilomakkeeseen.
1) Valitse henkilöasiakas.
2) Valitse maksaja. Jos henkilöasiakas on liitetty hänen työnantajansa asiakasryhmään, järjestelmä lisää asiakasryhmän maksajan automaattisesti käynnin maksajaksi. Jos et halua käyttää asiakasryhmiä, voit hakea maksajaa myös manuaalisesti. Kun käynti siirretään maksettavaksi toiselle maksajalle, palvelun hinta vahvistetaan painamalla "Vahvista hinta". Tämä on normaali maksunsiirron ominaisuus.
- Voit tarkistaa ja asettaa henkilöasiakkaan asiakasryhmän hänen asiakaskortilla kohdasta "Asiakkaan lisätiedot" - "Asiakasryhmä".
- Kun työnantajan yritys on merkitty maksajaksi, kaikki työnantajan maksamat työterveyshuoltokäynnit tulostuvat valitulla aikavälillä SV98aTTH-lomakkeelle. Katso kohta Työterveyshuolto SV98aTTH -lomakkeen tulostaminen
- Muista, että sekä henkilö- että yritysasiakas tulee olla merkittynä työterveyshuoltoon heidän asiakaskorteiltaan. Muuten et löydä heitä.
- Lisätietoja asiakasryhmistä ja niiden luomisesta löydät täältä: Asiakasryhmät.
3) Merkitse, että kyseessä on työterveyshuoltokäynti.
4) Valitse diagnoosi.
- Silloin kun työterveyshuolto -ominaisuus on käytössä, käyntejä ei pysty tallentamaan ilman diagnoosia.
5) Voit myös merkitä määrätyt sairauspäivät. Tieto tallentuu käyntiin.
- Tallennetussa käynnissä näkyy, että maksu on siirretty toiselle asiakkaalle.
- Laskun käsittely jatkuu Maksun siirto toiselle maksajalle -prosessin mukaisesti: Maksun jakaminen ja siirto toiselle maksajalle.
SV98aTTH -lomakkeen tulostaminen
- Voit tulostaa SV98aTTH-lomakkeen maksajan (eli työnantajan) asiakaskortilta painamalla Toiminnot - Tulosta lomakkeita.
- Valitse haluamasi aikaväli.
- Paina SV98aTTH-painiketta. Tiedosto latautuu koneellesi.
- Lomakkeelle ensimmäiselle sivulle täyttyvät tiedot näet yrityksen asiakaskortilta.
- Ohjeet lisätietokenttien (BIC ja IBAN) lisäämiseen löydät täältä: Lisätietokentät.
- Lomakkeen loppuun tulostuvat toimintatietoihin vastaavan henkilön (eli kyseisen lomakkeen tulostajan) nimi ja puhelinnumero. Myös käynnin päivämäärä tulostuu automaattisesti lomakkeelle.
- Korvausluokat tulostuvat sen mukaan, mikä SV98aTTH-lomakkeen solu maksetulle palvelulle ollaan merkitty.
- Alla näet esimerkkinä miten palvelu, jonka kesto on 30min, hinta 70€ ja jonka solu on 1A, tulostuu lomakkeelle sivuille 3 (korvausluokka I) ja 5 (kustannukset).
- Alla näet mihin soluun lomakkeella tiedot palvelusta tulostuvat.