Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Testisivu” versioiden välillä

(Ajas-kirjautumisen ja Kanta-istuntojen tilanteita)
(Ajas-kirjautumisen ja Kanta-istuntojen tilanteita)
Rivi 199: Rivi 199:
  
  
'''Lukittu Kanta-istunto'''
+
'''Lukittu Kanta-istunto'''<br><br>
 
[[Tiedosto:Sote-touch27.jpg|600px]]<br><br>
 
[[Tiedosto:Sote-touch27.jpg|600px]]<br><br>
  
 
Jos aikaisempi Kanta-istunto löytyy, mutta se on jo lukittuna, näytetään ilmoitus "Havaittiin lukittu Kanta-istunto" ja lukkosymboli.<br>
 
Jos aikaisempi Kanta-istunto löytyy, mutta se on jo lukittuna, näytetään ilmoitus "Havaittiin lukittu Kanta-istunto" ja lukkosymboli.<br>
Lukitun Kanta-istunnon voi avata joko klikkaamalla lukon kuvaa tai valitsemalla valikosta "Kirjaudu Kantaan".<br><br>
+
Lukitun Kanta-istunnon voi avata joko klikkaamalla lukon kuvaa tai valitsemalla Ajas Touchin oikeassa yläkulmassa oman nimen alta valikosta "Kirjaudu Kantaan".<br><br>
  
  

Versio 6. lokakuuta 2022 kello 14.35

Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


Sininen ja Punainen Keltainen Vihreä

Toimenpiteiden hallinnan uudistus

Valmiina olevat laboratoriotutkimuskoodit




Sote-ammattikortin käyttö Ajas-järjestelmään kirjautumisessa

Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


Ajas-järjestelmän kirjautumiseen on nyt saatavana uusi vaihtoehto niille käyttäjille, joiden tilaukseen kuuluu myös Kanta.

Tämä näkyy käyttäjille niin, että kun kirjautumista aloitetaan, käyttäjä voi valita joko perinteisen "Kirjaudu käyttäjätunnuksilla" kirjautumistavan tai uuden "Kirjaudu Sote-ammattikortilla" -kirjautumistavan.

Toiminnot on julkaistu Ajas Touchin esijulkaisuversiossa. Ne tulevat näkyviin, jos edellisen kirjautumisen yhteydessä samalla selaimella Ajas Touch -versio on ollut valittuna Esijulkaisuksi. Jos valinnat eivät näy, kirjaudu ensin käyttäjätunnuksilla, vaihda käyttöön Esijulkaisuversio, kirjaudu ulos ja kirjaudu uudelleen.

  • Uudelleen kirjautumiseen kannattaa käyttää alkuperäistä kirjautumisosoitetta. Muussa tapauksessa sinun on ensin syötettävä yrityksen tunniste.

Sote-ammattikortilla kirjautumisen edellytykset

Sote-ammattikortilla on mahdollista kirjautua:

  • Jos yritykselläsi on Kanta-tilaus, ja Kanta-käyttöönotto on suoritettu, Sote-ammattikortilla kirjautuminen Ajas Touchiin on mahdollista kaikille niille työntekijöille joilla on Sote-ammattikortti.
  • Jos tietokoneelle on asennettu ERA SmartCard -sovellus: https://www.ehoito.fi/Driver
  • Jos käyttäjän Sote-ammattikortti on kiinni tietokoneesssa kortinlukulaitteen avulla.
  • Jos olet omassa käyttäjäprofiilissa liittänyt kortin Ajas-tiliin tai pääkäyttäjä on tehnyt sen sinun puolestasi.
  • Jos työntekijälle on lisäksi lisätty käyttöoikeudet Kantaan, Kanta-kirjautuminen avautuu automaattisesti Ajas Touch-kirjautumisen jälkeen.
    • Työntekijälle voidaan lisätä käyttöoikeudet Kantaan, kun tilinhaltija tekee lisäkäyttäjätilauksen ja toimittaa meille käyttäjän voimassaolevan Sote-ammattikortin rekisteröintinumeron.
    • Lisäkäyttäjätilaus tarvitaan paitsi Kannan tuotantoympäristöön myös testiympäristöön.

Lisätietoja Sote-ammattikortista: https://dvv.fi/sote-ammattikortti

Sote-ammattikortin liittäminen Ajas-tiliin

Sote-ammattikortin voi liittää Ajas-tiliin 2 tavalla. Voit itse tehdä sen omassa käyttäjäprofiilissasi tai tilin pääkäyttäjä voi tehdä sen sinun puolestasi uudella Kela/Kanta -asetusten sivulla.

Työntekijän oma käyttäjäprofiili


Sote-touch13.jpg
Jos yrityksen Ajas-tilillä Kanta on käytössä, työntekijän käyttäjäprofiilissa näkyy uusi osio: Kirjautuminen Sote-ammattikortilla.
Aseta kortti kortinlukijaan ja klikkaa "Muokkaa". Kortin liittämis- ja irrotustoiminnot tulevat näkyviin.

Sote-touch141.jpg

1) Sote-ammattikortilta tunnistettu käyttäjän nimi.
2) Sote-ammattikortilta tunnistettu käyttäjän reskisteröintinumero.
3) Paina "Yhdistä kortti tiliin".
4)Jos lukijassa ei ollut vielä korttia kun muokkaus avattiin / oli väärän henkilön kortti, voi kortin etsinnän tehdä uudestaan päivitä-painikkeella.


Sote-touch15.jpg

Kun kortti yhdistetään tiliin, näkymä päivittyy. Tämän jälkeen tämä käyttäjä voi kirjautua yhdellä kertaa sekä Ajas Touchiin että Kantaan.

Pääkäyttäjän Kela/Kanta asetukset


Sote-touch16.jpg
Jos yrityksen Ajas-tilillä on Kanta käytössä, pääkäyttäjä voi avata Asetukset-sivulla Kela/Kanta osiossa Ylläpitäjän asetukset. "Hallinnoi tunnuksia" -painikkeesta pääkäyttäjä pääsee manuaalisesti liittämään Sote-ammattikorttien rekisteröintinumeroita työntekijöille.

Sote-touch17.jpg

Uusi näkymä avautuu, johon haetaan aluksi lista Ajas-käyttäjistä, joille ei ole liitetty kortin numeroa. "Näytä kaikki" -painikkeesta voi hakea lisäksi ne käyttäjät, joille on jo liitetty kortin numero.

Sote-touch18.jpg

Kun kenttiin tehdään muutoksia, näkymän yläreunaan ilmestyy "Tallenna muutokset" -painike. Tämä pysyy näytön yläreunassa, vaikka nimiä olisi niin paljon, että listaa rullattaisiin sivukaupalla alas päin.

Rekisteröintinumeron muoto on 11 merkkiä pitkä tekninen numerosarja. Muokattujen kenttien reunukset muuttuu vihreäksi tai punaiseksi riippuen siitä onko syötetty arvo oikean muotoinen.

Kun kentässä on arvo, näkyviin tulee myös "Tyhjennä" painike kentän tyhjentämistä varten. Kaikki muutokset tallennetaan yhdellä kertaa yläreunan "Tallenna muutokset" -painikkeesta.

Sote-touch19.jpg

Jos kenttään on syötetty väärän muotoinen arvo, tallennusta ei edes yritetä tehdä vaan näkyviin tulee virheviesti. Pääkäyttäjän tulee silloin tarkistaa missä virhe oli ja mikä on oikea rekisteröintinumero.

Sote-touch20.jpg

Jos kaikki tallennettavat arvot ovat oikean muotoisia, järjestelmä tarkistaa vielä, että sama numero ei ole käytössä jo toisella käyttäjällä. Jos samaa numeroa yritetään tallentaa toiselle käyttäjälle, näkyy ylläoleva virheviesti.

Sote-touch21.jpg

Asetukset tallennettu -viesti kertoo siitä, että järjestelmä on pystynyt tallentamaan kaikki syötetyt tiedot onnistuneesti.


Kirjautuminen

Kun Sote-ammattikortin käytön edellytykset täyttyvät (LINKKI edelliseen otsikkoon) kirjautuminen on mahdollista.


Sote-touch1.jpg

Yritystunnisteen syöttämisen jälkeen näkyy kirjautumistapavalitsin. Tämä näkyy käyttäjälle vain kerran.

Sote-touch2.jpg

Kun kirjautumistapa on kertaalleen valittu, jatkossa vaihtoehdot näytetään välilehti-tyylisesti. Tapaa voi vaihtaa yläreunan välilehdillä. Viimeksi käytössä ollut tapa muistetaan selainkohtaisesti.

1) Aloita kirjautuminen vanhalla tavalla, käyttäjätunnuksilla.
2) Aloita kirjautuminen Sote-ammattikortilla.
3) Yrityksen tunniste näkyy tässä, jos olet käyttänyt alkuperäistä Ajas Touch kirjautumisosoitetta tai syöttänyt yritystunnisteen manuaalisesti.


Sote-touch61.jpg

Kun käyttäjä on valinnut "Kirjaudu Sote-ammattkortilla" ja kun Sote-ammattikortti on ollut kortinlukijassa kirjautumisikkunassa näkyy:

1) Sote-ammattikortilta tunnistettu käyttäjän nimi.
2) Sote-ammattikortilta tunnistettu käyttäjän reskisteröintinumero.
3) Ajas Touchin yritystunniste.
4) "Kirjaudu käyttäen ERA testiympäristöä" -vaihtoehto.

  • Jos olet vasta aloittanut Kannan käytön ja haluat harjoitella merkintöjen tekemistä testiympäristössä, voit kirjautua sinne tästä linkistä.

5) Muussa tapauksessa järjestelmä yrittää automaattisesti yhdistää Kannan tuotantoympäristöön kun painetaan "ERA kirjautuminen".


"Kirjaudu käyttäen ERA testiympäristöä" -linkki avaa seuraavat valinnat:
Sote-touch8.jpg

Voit tässä vielä valita haluatko kirjautua testiympäristöön vai tuotantoympäristöön. Paina lopuksi "ERA kirjautuminen".

Sote-touch9.jpg

PIN1-koodin syöttöikkuna tulee näkyviin. Syötä PIN.

Sote-touch11.jpg

Kun PIN koodi on oikein ja kortti on liitetty Ajas tiliin, kirjaudutaan kyseiselle tilille. Tämän jälkeen jatketaan automaattisesti Kantaan kirjautumista ja näytetään organisaation valitsin Kantaan kirjautumisen viimeistelyä varten.
Huom: Vaikka käyttäjä tässä vaiheessa peruuttaisi Kanta-kirjautumisen, pysyy Ajas-kirjautuminen voimassa. Jos Kanta ominaisuuksia haluaa käyttää, sinne voi edelleen kirjautua vanhaan tapaan ylävalikon kirjautuneen käyttäjän nimen alta.

Sote-touch12.jpg

Jos organisaatiovalitsimessa on valittavissa vain yksi vaihtoehto, Kanta-kirjautuminen viimeistellään automaattisesti.




Ongelmia kirjautumisessa -toimintaohjeet

Käyttöoikeudet ja yhteyden muodostaminen

Sote-touch31.jpg

Yhtään toimikorttia ei löydy
Syy: Toimikortti ei ole lukijassa, lukija ei ole kiinni koneessa.
Ohje: Liitä toimikortti lukijaan ja lukija tietokoneeseen. Jos se ei auta, yritä liikutella ja liittää molempia uudelleen. Yritä toisella kortinlukijalla. Jos yksikään kortinlukija ei toimi, kortti voi olla vioittunut.

Sote-touch5.jpg

Korttiin liitettyä käyttäjää ei löytynyt
Syy: Sote-ammattikortin rekisteröintinumeroa ei ole lisätty ja liitetty Ajas-tiliin.
Ohje: Liitä Sote-korttisi Ajas-tiliin omassa käyttäjäprofiilissa (LINKKI tähän) tai pyydä, että yrityksesi pääkäyttäjä lisää ja liittää Sote-korttisi Ajas-tiliin (LINKKI tähän).

Sote-touch22.jpg

Käyttäjä perui sisäänkirjautumisen
Syy: Käyttäjä on painanut PIN-koodi-kyselyssä Peruuta.
Ohje: Kirjaudu uudelleen.

Sote-touch23.jpg

PIN-koodikyselyyn ei vastattu riittävän nopeasti
Syy: PIN-koodia ei syötetty muutaman kymmenen sekunnin sisään.
Ohje: Kirjaudu uudelleen ja ole valmiina syöttämään PIN 1 -tunnus.


Sote-touch7.jpg

ERA SmartCard -sovellusta ei löydy
Syy: ERA kortinlukusovellusta ei ole asennettu tai se ei ole auki.
Ohje:
Tarkista onko ERA SmartCard asennettu tietokoneelle ja asenna tarvittaessa
Tarkista onko ERA SmartCard -sovellus auki ja avaa tarvittaessa


Kirjautumisen jälkeen.jpg

Organisaatiota ei ole lisensoitu käyttämään ERA-järjestelmää
Syy: Käyttäjällä ei ole käyttöoikeuksia Kannassa.
Ohje: Pääkäyttäjä voi tilata uuden Kanta-käyttäjän ottamalla yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi ja ilmoittamalla seuraavat tiedot:

  • Käyttäjän nimi
  • Käyttäjän Sote-ammattikortin rekisteröintinumero (kortin etupuolelta)
  • Toivottu aloituspäivä

Ajas-kirjautumisen ja Kanta-istuntojen tilanteita

Sote-touch101.jpg

Ajas Touch lukittu
Kun Ajas Touchiin on kirjauduttu Sote-kortilla, ohjelma alkaa seurata kortin pysymistä kortinlukijassa. Jos kortti poistetaan, näytetään valkoinen lukitusruutu. Kun sama kortti palautetaan kortinlukijaan, lukitusruutu poistuu ja Ajas Touchin käyttöä voi jatkaa siitä missä oltiin ennen lukitusta.

Sote-touch24.jpg

Kortin poistaminen kortinlukijasta saa aikaan pienellä viiveellä myös sen, että ERA lukitsee sillä avatun Kanta-istunnon. Kun Ajas avautuu, Kanta-istunnon tila tarkastetaan. Tässä se on tullut lukituksi → lukkosymboli ylärivillä. Silloin automaattisesti pyydetään PIN-koodia Kanta-istunnon avaamiseen.


Sote-touch25.jpg

PIN-koodin oikea syöttö avaa Kanta-istunnon taas käytettäväksi.

Aiempien Kanta-istuntojen tarkistus

Sote-touch26.jpg

Kun Ajas-kirjautuminen tapahtuu uudelleen, tarkastetaan onko käyttäjällä olemassa olevaa Kanta-istuntoa. Jos sellainen löytyy avoinna, otetaan se käyttöön ja näytetään ilmoitus "Yhdistetty uudelleen aikaisempaan Kanta-istuntoon". Tämä tarkoittaa sitä, että jos käyttäjä kirjautuu ulos Ajas-ohjelmasta jossa Kanta-istunto on ollut auki, ja kirjautuu takaisin sisään muutaman minuutin sisällä, pystyy aikaisempaa Kanta-kirjautumista yhä käyttämään.


Lukittu Kanta-istunto

Sote-touch27.jpg

Jos aikaisempi Kanta-istunto löytyy, mutta se on jo lukittuna, näytetään ilmoitus "Havaittiin lukittu Kanta-istunto" ja lukkosymboli.
Lukitun Kanta-istunnon voi avata joko klikkaamalla lukon kuvaa tai valitsemalla Ajas Touchin oikeassa yläkulmassa oman nimen alta valikosta "Kirjaudu Kantaan".



Touchin avaaminen, kun esijulkaisu ja kortti on ollut käytössä:
Kortti koneeseen - tunnistaa - "Ajas istunto avattu"
Jos avaa uudelleen, tulee normaali kirjautumissivu, Lukittu sivu, jatketaan "Kirjautumissivu" - tarkista nämä

ERA SmartCard -kortinlukuohjelma



XXXXXX



XXXXXXXXX

Selainkohtaiset asetukset Acrobat Reader

Selaimet avaavat mielellään ladatut PDF:t itse. Tässä esimerkki Edge -selaimesta.
Selaimen asetuksia pitää muuttaa niin, että se ei avaa PDF:iä vaan ne avataan ulkoisessa ohjelmassa, eli Acrobatissa.
Selaimen asetukset -> Hakukenttään "pdf" -> Etsi hakutuloksista "PDF-asiakirjat" -> Laita päälle "Lataa PDF-tiedosto aina". (Kuva 1)
Nyt sen pitäisi avata PDF Windowsin asetuksissa määrätyssä oletussovelluksessa, eli Acrobatissa.

1-edge pdf asetukset.png

Toinen vaihtoehto on PDF:n lataamisen jälkeen ottaa edgestä Lataukset, klikata siitä "Näytä kansiossa" ja sitten tuplaklikata siitä tiedosto auki. (Kuva 2)

2-edge näytä kansiossa.png


Vastaavat asetukset löytyy myös Chromesta, mutta ne on siellä jollain eri nimellä. Sama tilanne voi siis tulla sielläkin vastaan.
How to Make Chrome Open PDF in Adobe Reader: https://www.techbout.com/make-chrome-open-pdf-adobe-47773/

NV6 asetusten kuvat

Nv6-piilota-toimipistevalitsin.jpg

Nv6-toimipiste-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-tp.jpg

Nv6-piilota-palvelu.jpg

Nv6-palvelu-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-palvelu.jpg

Nv6-piilota-tyontekija.jpg

Nv6-tt-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-tt.jpg


Nv6-error-101-ratkaisu.jpg

Nv6-error-102-ratkaisu.jpg

Nv6-error-103.jpg

Massapostituksesta

Massa-ohje1.jpg

Massa-ohje2.jpg

Massa-ohje3.jpg


Maksupalveluista

Netvisor- rajapinta-avaimet luodaan itse Netvisorin hallinnan kautta.
Ropo - kysytään heidän asiakaspalvelusta.
Maventa - näkyy heidän hallinnassa:
Maventa asetukset-2.png

Talenom - pyydettävä/toimitetaan heidän toimesta.

Viestiasetusten yhteenveto

Nettivaraus - Asiakkaan saamat viestit

  • Kun asiakas tekee varauksen nettivarauksen kautta järjestelmä lähettää automaattisesti:
    • Varauksen vahvistusviestin asiakkaalle
    • Varauksen muistutusviestin asiakkaalle (ajanvarauksen asetukset ja asiakkaan valinta huomioon ottaen)
    • Varauksen peruutusvahvistuksen


xx


Sähköpostiasetukset

Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


Ajas Touchista voi lähettää massaviestejä kuten markkinointiviestejä sähköpostilla, jos käytössäsi on jokin seuraavista sähköpostipalveluista: Mailjet, Mailgun tai SendGrid.

Massaviestien lähettämistä tukee nyt myös uusi Eneroc Supermailer -palvelu.

  • Eneroc Supermailer -palvelun käyttö massapostitukseen on luvallista, jos sitoutuu noudattamaan sääntöjä, joiden mukaan massapostitusta saa tehdä vain niille asiakkaille, jotka ovat antaneet siihen markkinointiluvan.
  • Suurin sallittu viestikoko on 10 MB, mukaanlukien liitteet.
  • Jos viesti lähetetään useammalle kuin yhdelle käyttäjälle, ja yhden vastaanottajan sähköpostiosoite ei ole validissa muodossa, eli: käyttäjänimi@domain. (esimerkiksi example@example.com) koko viesti hylätään vaikka kaikki muut sähköpostiosoitteet olisivat valideja.
  • Viestissä voi olla korkeintaan 50 vastaanottajaa, mukaanlukien Vastaanottaja, Kopio ja Piilokopio -rivit. Jos viesti on lähetettävä useammalle kuin 50 vastaanottajalle, vastaanottajat on pilkottava pienempiin ryhmiin, Max 50, ja viesti on lähetettävä erikseen jokaiselle ryhmälle.
  • Jos markkinointiviestejä lähetetään ilman asiakkaan lupaa tai muuten sääntöjen vastaisesti, palvelun käyttö voidaan katkaista.

Katso myös ohje: Markkinointiluvan käyttö viestinnässä

Huom: Toiminnot ovat Beta-asteella ja niihin voi tulla vielä muutoksia ja parannuksia.



XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Recall-varaus

  • Asiakkaalle voi tehdä varauksen, jolla hänet kutsutaan uusintakäynnille vaikkapa 12 kk kuluttua.
  • Varauksen vahvistuviestin lähettäminen tapahtuu joko automatisoidusti, heti varauksen teon jälkeen tai manuaalisesti, tarkastellen vaikkapa viikottain tai kuukausittain seuraavan kuun kalenterissa olevia recall-varauksia.
  • Varausmuistutukset lähtevät samalla tavalla kuin normaalivarauksissa, eli varausasetusten määrittelemällä tavalla.
  • Recall-varaus poikkeaa normaalivarauksista jonkin verran. Sen käytön päävaiheet ovat:
  1. Asiakaspalvelija tekee varauksen Ajas Touchissa ja merkitsee varauksen olevan Vahvistamaton recall-varaus.
  2. Varauksesta lähtee asiakkaalle varausvahvistus asiakaspalvelijan valitsemalla tavalla.
  3. Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi itse vahvistaa asiakaspalvelijan tekemän recall-varauksen.
  4. Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen.
recall



Recall-varaus1.jpg

Recall-varauksen tekeminen varausnäkymässä
1) Oikea-klikkaus varauksen päällä avaa toimintoja. Rastita kohta: "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Tähtimerkki ilmestyy varauksen päälle. Tähtimerkkiä käytetään myös näkymän kahdessa muussa lisätoiminnossa. Hiiren vieminen merkin päälle näyttää mitkä vaihtoehdot on rastitettu päälle.


Recall-varaus2.jpg


Recall-varauksen tekeminen varauslomakkeella
1) Klikkaa kynän kuvaa varauslomakkeen yläosassa ja rastita kohta "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Kun rasti on asetettu paikalleen, sama teksti näkyy nyt varauslomakkeen yläosassa.
3) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksen tekemisestä/muutoksesta vahvistusviesti asiakkaalle. Huom: Jos haluat, että asiakas vahvistaa varauksen itse asiakasnäkymässä, hän tarvitsee vahvistusviestin ja siinä olevan varausnumeron.
4) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksesta muistutusviesti asiakkaalle toimipisteen ajanvarauksen asetusten mukaisesti.


Recall-varaus3.jpg


Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi vahvistaa recall-varauksen asiakasnäkymässä, kohdassa Omat varaukset. Varaus haetaan varauskoodilla, jonka hän on saanut varausvahvistuksessa. Jos kirjautuminen on käytössä, varausta voi hakea myös nimellä.
Huom: NV5 Asiakasnäkymä on päivitettävä uusimpaan versioon. Ottakaa tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun.

1) Varaus vahvistetaan klikkaamalla "Vahvista recall-varaus".
2) Asiakas voi myös peruuttaa varauksen.
3) Varauksen peruutusta varten asiakkaan on syötettävä oma sukunumi tähän kenttään.

Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen ottamalla rastin pois.

Recall-varauksen viestit

  1. Vahvistus varauksen teon yhteydessä.
  2. Vahvistus myöhemmin valittuna ajankohtana.
  3. Muistutusviestit




XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Asiakasnäkymän asetukset
Asiakkaan kirjautuminen Vaadi asiakkaan kirjautuminen nettivarauksen asiakasnäkymään
Yrityksen nimi Nettivarauksen asiakasnäkymässä näkyvä nimi
Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut Näyttää tai piilottaa tektiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnin lupavalinnan nettivarauksessa


Vahvistukset ja muistutukset
Liitä iCalendar tiedosto asiakkaan sähköpostiviestiin iCalendar tiedosto mahdollistaa helpon tavan, jolla asiakkaat voivat lisätä tulevan varauksen tiedot suoraan ilmoituksesta omaan kalenterisovellukseensa
Varauksen oletusmuistutukset ja -vahvistukset Muistutuksen ja vahvistuksen oletus lähetystapa, kun uusi varaus luodaan varauslomakkeella


Varausten maksaminen ennakkoon
Salli varausten maksaminen ennakkoon xx
Checkout Finland kauppiastunnus xx
Checkout Finland kauppiasvarmenne xx
Checkout Finland tarkistusosoite xx
Checkout Finland kuva xx
Checkout Finland onnistuneen maksun paluuosoite xx


Ajas Touch
Estä sellaisten varausten poisto, joille on luotu käynti Jos tämä asetus on päällä, varauksia, joille on luotu käynti, ei voi poistaa ennen kuin käynti on poistettu
Varaukseen on pakko valita asiakas ja palvelu Jos tämä asetus on päällä, varausta luotaessa on valittava palvelu ja asiakas
Aseta aina varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi Jos tämä asetus on päällä, varausten pituus määräytyy aina valitun palvelun pituuden mukaan. Varauksen pituutta ei voi muuttaa käsin.
Asiakaskortin pakolliset kentät Voit valita mitkä kentät on pakollisia täyttää, kun uusi asiakas lisätään hallinnan kautta.
Oletusnäkymä Näkymä, mikä avautuu ensimmäisenä kirjautumisen jälkeen.
Aseta myytyjen lahjakorttien asiakas automaattisesti Jos tämä asetus on päällä, kassalta tai käyntien yhteydessä myytyihin lahjakortteihin asetetaan automaattisesti käyntiin tai kassalomakkeelta valittu asiakas


Verkkokaupan tunnukset
Luo verkkokaupan käyttäjätunnukset Tämä toiminto luo ja näyttää verkkokaupan perustamiseen tarvittavat käyttäjätunnukset




Ennakkomaksut

Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 6

  • Jos asiakas suorittaa maksun onnistuneesti ilman keskeytyksiä, avautuu hänelle seuraava näkymä hänen palatessaan Nettivaraus.-sivulle:

Maksu onnistui.jpg

  • Jos maksussa on ilmennyt ongelmia tai asiakas on keskeyttänyt maksun näyttää sivu seuraavaa: (vaadittu vai ei?)

Maksun keskeytys.jpg

Esimerkki 4 - Maksutapa Lahjakortti.

  • Jos asiakas syöttää väärän lahjakortin koodin, ilmestyy sivulle täyttökohdan viereen teksti "Lahjakorttia ei löytynyt".
  • Asiakkaalle näytetään seuraava näkymä, jos maksu lahjakortilla onnistuu:

Maksu lahjakortilla.jpg

Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 5

Esimerkki 1 - Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen.

    • Huom. Jos asiakas valitsee "Maksa paikan päällä", ei hänen ole enää mahdollista painikkeen painalluksen jälkeen palata suorittamaan ennakkomaksua.
  • Jos asiakas painaa Maksa paikan päällä -painiketta, eikä ainoastaa sulje ikkunaa, näkyvät varatun ajan tiedot seuraavan näkymän yläreunassa.

NV5 maksa paikan paalla.jpg

Esimerkki 2 - Ennakkomaksu vaaditaan.

  • Jos maksu onnistuu, tulee näytölle teksti "Varaus maksettu onnistuneesti, kiitos maksusta. Varauksen tiedot:"
    • Asiakkaan on mahdollista nähdä kuitti tapahtumasta painamalla "Avaa tulostettava kuitti". Kuitti avautuu uuteen ikkunaan PDF muodossa.

NV5 varaus maksettu.jpg

  • Jos maksu epäonnistuu esimerkiksi siksi, että asiakas keskeyttää maksun, tulee näytölle tieto siitä.
    • Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.

NV5 maksaminen peruutettu.jpg

Lisäyksiä

XXXXXXXXXX

Esijulkaisun käyttöönotto

  • Esijulkaisun saa käyttöönsä tällä hetkellä Beta-versiossa

  1. Saat Beta-version käyttöösi painamalla oikeasta yläkulmasta löytyvää nimeäsi. Valitse ilmestyvästä pudostusvalikosta "Käyttäjäprofiili".

  2. Mene sivun loppuun saakka kohtaan "Edistyneen käytön asetukset" ja paina Muokkaa-painiketta.

  3. Valitse tämän jälkeen järjestelmäversioksi alasvetovalikosta Beta ja paina valinnan jälkeen Tallenna-painiketta. Käyttäjäprofiiliisi tehdyt muutokset tallentuvat.

  4. Tämän jälkeen sivun vasempaan yläreunaan on ilmestynyt linkki "Esijulkaisu saatavilla". Paina "Kokeile tästä".

  5. Paina Kokeile esijulkaisuversiota -painiketta.

  6. Sinulla on nyt käytössäsi esijulkaisuversio. Jotkin toiminnot saattavat olla puutteellisia. Jos haluat antaa palautetta, ota yhteyttä asiakaspalvelu@eneroc.com.

  7. Jos haluat palata takaisin aikaisempaan versioosi, paina yläreunasta kohtaa "Klikkaa tästä palataksesi vakaaseen versioon" ja paina Vaihda takaisin vakaaseen versioon -painiketta.

  8. Esijulkaisuversion käyttämiseen palaaminen on edelleen mahdollista.


Päällekkäisten varausten salliminen

  • Aloittaessasi esijulkaisuversion käytön oletuksena on, että et pysty tekemään Varausnäkymässä päällekkäisiä varauksia samalle työntekijälle. Jos haluat muuttaa tätä valintaa, mene päävalikostaa kohtaan "Asetukset" -> "Ajanvarauksen asetukset".
  • Mene kohtaan "Hallintanäkymä".
  • Muuta "Salli päällekkäiset varaukset"-liukukytkin asentoon "Kyllä", jos haluat tehdä päällekkäisiä varauksia ja asentoon "Ei", jos et halua, että varausnäkymässä on mahdollista tehdä päällekkäisiä varauksia.
  • Tämä valinta vaikuttaa ainoastaan Ajas Touch Varausnäkymään. Asiakkaiden ei ole mahdollista tehdä päällekkäisiä varauksia asiakasnäkymässä.



Asetukset: Sähköpostiasetukset

Mozilla Thunderbirdin käyttö


Olet tarkistanut että sähköpostiasetukset pitäisi olla oikein ja olet suorittanut muut mahdolliset palvelun vaatimat toimenpiteet sähköpostin käyttämiseen kolmannen osapuolen sovelluksiin, mutta asetusten testaus ei näytä onnistuvan. Testaa seuraavaksi tukeeko oma palvelu ja/tai tunnukset sähköpostin lähettämistä jonkin yleisen kolmannen osapuolen järjestelmästä.

Esimerkiksi Mozillan Thunderbird on ilmainen sähköpostiohjelma, jonka avulla voit vastaanottaa ja lähettää sähköposteja. Se on sopiva järjestelmä sähköpostin toimivuuden tarkistamiseen.

Ohjelman voi ladata täältä: Lataa Thunderbird.

Sen käyttöönotto on helppoa. Voit tarkistaa ohjeet sähköpostitilin asetusten määrittämiseen täältä: Käyttöönotto.

Kun olet ottanut Mozilla Thunderbirdin käyttöösi, voit testata sen toimivuutta lähettämällä sähköpostin ohjelman kautta (Write-painike yläreunassa). Jos lähetetty viesti saapuu perille, ei ongelman pitäisi olla sähköpostissasi.


Vapaiden aikojen pikahaku

OHJE EI OLE VALMIS

  • Pikahaku-toiminnon avulla pystyt hakemaan seuraavia vapaita aikoja.
  • Toiminto löytyy kalenteri-ikonin takaa järjestelmän yläpalkista. Yläpalkki näkyy samanlaisena jokaisessa näkymässä, joten toiminto ei ole rajoittunut pelkkään varausnäkymään.

Pikahaku-painike.jpg


1. Ensin sinun tulee valita toimipiste.
2. Tämän jälkeen voit valita haluamasi työntekijän. Myös kaikkien työntekijöiden vapaiden aikojen tarkastelu on mahdollista.
3. Voit myös valita tarkasteluajankohdan alkupäivän. Järjestelmä asettaa alkupäiväksi sen hetkisen päivämäärän automaattisesti. Järjestelmä näyttää automaattisesti valitusta päivämäärästä viikon eteenpäin.

  • Rullaamalla tarjottujen aikojen loppuun voit pidentää aikarajaa viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
  • Pikahaku näyttää päivän aukioloajat tai vuoron, jos työntekijällä ovat työvuorot käytössä.

Pikahaku - Valitse toimipiste2.jpg


  • Jos valitsemallesi työntekijälle ei löydy vapaita aikoja valitulle viikolle, etsii järjestelmä kahden kuukauden ajalta vapaita aikoja.
  • Pystyt tämän jälkeen itse etenemään aina viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.

Pikahaku - Ei aikoja.jpg

Kaikki työntekijät

  • Painamalla Näytä kalenterissa -sarakkeen kalenteri-ikonia siirryt Varausnäkymän päivänäkymään tarkastelemaan valitsemasi päivän vapaita aikoja.
  • Voit tehdä varauksen samalla tapaa kuin normaalistikin Varausnäkymässä

Pikahaku - Vuoronäkymä kaikki.jpg

Valittu työntekijä

  • Jos olet valinnut tietyn työntekijän voit 1. siirtyä suoraan tekemään varausta varauslomakkeella valitulle päivälle painamalla +-painiketta tai 2. siirtyä tarkastelemaan valittua päivää Varausnäkymään.

Pikahaku - Harri.jpg

1. Jos siirryt suoraan varauslomakkeelle, valitse vähintään haluttu palvelu ja asiakas.

  • Järjestelmä asettaa palvelun alkamisajankohdaksi valitun päivän ensimmäisen vapaan ajan.
    • Jos siis vapaita aikoja on ollut esimerkiksi aikavälillä 8-16, asettaa järjestelmä valitun palvelun alkamaan klo 8.
    • Jos haluat asettaa varauksen alkamisajankohdaksi jonkun muun kellonajan, valitse se alasvetovalikosta, jonka saat näkyviin painamalla Alkaen -kohdan 8:00 (tässä tapauksessa).
    • Järjestelmä muuttaa varauksen päättymisajan automaattisesti palvelun mukaan.

2. Jos siirryt Varausnäkymään, valitse haluamasi ajankohta klikkaamalla sitä kalenterin päivänäkymässä. Voit suorittaa varauksen loppuun pikatoiminnolla tai varauslomakkeella.