Testisivu
Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.
Sininen ja Punainen
Keltainen
Vihreä
Toimenpiteiden hallinnan uudistus
Valmiina olevat laboratoriotutkimuskoodit
Sisällysluettelo
- 1 Sote-ammattikortin käyttö Ajas-järjestelmään kirjautumisessa
- 2 Selainkohtaiset asetukset Acrobat Reader
- 3 NV6 asetusten kuvat
- 4 Massapostituksesta
- 5 Maksupalveluista
- 6 Viestiasetusten yhteenveto
- 7 Recall-varaus
- 8 Ennakkomaksut
- 9 Lisäyksiä
- 10 Asetukset: Sähköpostiasetukset
- 11 Vapaiden aikojen pikahaku
Sote-ammattikortin käyttö Ajas-järjestelmään kirjautumisessa
Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.
Ajas-järjestelmän kirjautumiseen on nyt saatavana uusi vaihtoehto niille käyttäjille, joiden tilaukseen kuuluu myös Kanta.
Tämä näkyy käyttäjille niin, että kun kirjautumista aloitetaan, käyttäjä voi valita joko perinteisen "Kirjaudu käyttäjätunnuksilla" kirjautumistavan tai uuden "Kirjaudu Sote-ammattikortilla" -kirjautumistavan.
Toiminnot on julkaistu Ajas Touchin esijulkaisuversiossa. Ne tulevat näkyviin, jos edellisen kirjautumisen yhteydessä samalla selaimella Ajas Touch -versio on ollut valittuna Esijulkaisuksi. Jos valinnat eivät näy, kirjaudu ensin käyttäjätunnuksilla, vaihda käyttöön Esijulkaisuversio, kirjaudu ulos ja kirjaudu uudelleen.
- Uudelleen kirjautumiseen kannattaa käyttää alkuperäistä kirjautumisosoitetta. Muussa tapauksessa sinun on ensin syötettävä yrityksen tunniste.
Sote-ammattikortilla kirjautumisen edellytykset
Sote-ammattikortilla on mahdollista kirjautua:
- Jos yritykselläsi on Kanta-tilaus, ja Kanta-käyttöönotto on suoritettu, Sote-ammattikortilla kirjautuminen Ajas Touchiin on mahdollista kaikille niille työntekijöille joilla on Sote-ammattikortti.
- Jos tietokoneelle on asennettu ERA SmartCard -sovellus: https://www.ehoito.fi/Driver
- Jos käyttäjän Sote-ammattikortti on kiinni tietokoneesssa kortinlukulaitteen avulla.
- Jos olet omassa käyttäjäprofiilissa liittänyt kortin Ajas-tiliin tai pääkäyttäjä on tehnyt sen sinun puolestasi.
- Jos työntekijälle on lisäksi lisätty käyttöoikeudet Kantaan, Kanta-kirjautuminen avautuu automaattisesti Ajas Touch-kirjautumisen jälkeen.
- Työntekijälle voidaan lisätä käyttöoikeudet Kantaan, kun tilinhaltija tekee lisäkäyttäjätilauksen ja toimittaa meille käyttäjän voimassaolevan Sote-ammattikortin rekisteröintinumeron.
- Lisäkäyttäjätilaus tarvitaan paitsi Kannan tuotantoympäristöön myös testiympäristöön.
Lisätietoja Sote-ammattikortista: https://dvv.fi/sote-ammattikortti
Sote-ammattikortin liittäminen Ajas-tiliin
Sote-ammattikortin voi liittää Ajas-tiliin 2 tavalla. Voit itse tehdä sen omassa käyttäjäprofiilissasi tai tilin pääkäyttäjä voi tehdä sen sinun puolestasi uudella Kela/Kanta -asetusten sivulla.
Työntekijän oma käyttäjäprofiili
Jos yrityksen Ajas-tilillä Kanta on käytössä, työntekijän käyttäjäprofiilissa näkyy uusi osio: Kirjautuminen Sote-ammattikortilla.
Aseta kortti kortinlukijaan ja klikkaa "Muokkaa". Kortin liittämis- ja irrotustoiminnot tulevat näkyviin.
1) Sote-ammattikortilta tunnistettu käyttäjän nimi.
2) Sote-ammattikortilta tunnistettu käyttäjän reskisteröintinumero.
3) Paina "Yhdistä kortti tiliin".
4)Jos lukijassa ei ollut vielä korttia kun sivu avattiin / oli väärän henkilön kortti, voi kortin etsinnän tehdä uudestaan päivitä-painikkeella.
Kun kortti yhdistetään tiliin, näkymä päivittyy. Tämän jälkeen tämä käyttäjä voi kirjautua yhdellä kertaa sekä Ajas Touchiin että Kantaan.
Pääkäyttäjän Kela/Kanta asetukset
Kirjautuminen
Kun Sote-ammattikortin käytön edellytykset täyttyvät (LINKKI edelliseen otsikkoon) kirjautuminen on mahdollista.
Yritystunnisteen syöttämisen jälkeen näkyy kirjautumistapavalitsin. Tämä näkyy käyttäjälle vain kerran.
Kun edellä mainitusta valitsimesta on kertaalleen valittu kirjautumistapa, jatkossa vaihtoehdot näytetään välilehti-tyylisesti. Tapaa voi vaihtaa yläreunan välilehdillä. Viimeksi käytössä ollut tapa muistetaan selain kohtaisesti.
1) Aloita kirjautuminen vanhalla tavalla, käyttäjätunnuksilla.
2) Aloita kirjautuminen Sote-ammattikortilla.
3) Yrityksen tunniste näkyy tässä, jos olet käyttänyt alkuperäistä Ajas Touch kirjautumisosoitetta tai syöttänyt yritystunnisteen manuaalisesti.
Kun käyttäjä on valinnut "Kirjaudu Sote-ammattkortilla" ja kun Sote-ammattikortti on ollut kortinlukijassa kirjautumisikkunassa näkyy:
1) Sote-ammattikortilta tunnistettu käyttäjän nimi.
2) Sote-ammattikortilta tunnistettu käyttäjän reskisteröintinumero.
3) Ajas Touchin yritystunniste.
4) "Kirjaudu käyttäen ERA testiympäristöä" -vaihtoehto.
- Jos olet vasta aloittanut Kannan käytön ja haluat harjoitella merkintöjen tekemistä testiympäristössä, voit kirjautua sinne tästä linkistä.
5) Muussa tapauksessa järjestelmä yrittää automaattisesti yhdistää Kannan tuotantoympäristöön kun painetaan "ERA kirjautuminen".
"Kirjaudu käyttäen ERA testiympäristöä" -linkki avaa seuraavat valinnat:
Voit tässä vielä valita haluatko kirjautua testiympäristöön vai tuotantoympäristöön. Paina lopuksi "ERA kirjautuminen".
PIN1-koodin syöttöikkuna tulee näkyviin. Syötä PIN.
Kun PIN koodi on oikein ja kortti on liitetty Ajas tiliin, kirjaudutaan kyseiselle tilille. Tämän jälkeen jatketaan automaattisesti Kantaan kirjautumista ja näytetään organisaation valitsin Kantaan kirjautumisen viimeistelyä varten.
Huom: Vaikka käyttäjä tässä vaiheessa peruuttaisi Kanta-kirjautumisen, pysyy Ajas-kirjautuminen voimassa. Jos Kanta ominaisuuksia haluaa käyttää, sinne voi edelleen kirjautua vanhaan tapaan ylävalikon kirjautuneen käyttäjän nimen alta.
Jos organisaatiovalitsimessa on valittavissa vain yksi vaihtoehto, Kanta-kirjautuminen viimeistellään automaattisesti.
Virheviestit ja niiden toimintaohjeet
Toimikortti ei ole lukijassa, lukija ei kiinni koneessa.
1)
2)
3)
Admin ei ole lisännyt rekisteröintinumeroa Touchiin.
"Yhtään toimikorttia ei löydy" - Kortti ei ole lukijassa tai lukija ei ole kiinni koneessa. Tee näin....
"Korttiin liitettyä käyttäjää ei löytynyt" - Admin ei ole lisännyt rekisteröintinumeroa Touchiin. Tee näin....
"xxx" - Rekisteröintinumerolla ei ole käyttöoikeutta Kannassa. Pääkäyttäjä voi tilata uuden Kanta-käyttäjäresurssin xxxxx.
ERA-kirjautuminen Touchin kirjutumisikkunan kautta:
ERA-sovellus ei ole asennettu tai se ei ole auki.
Touchin avaaminen, kun esijulkaisu ja kortti on ollut käytössä:
Kortti koneeseen - tunnistaa - "Ajas istunto avattu"
Jos avaa uudelleen, tulee normaali kirjautumissivu, Lukittu sivu, jatketaan "Kirjautumissivu" - tarkista nämä
XXXXXX
XXXXXXXXX
Selainkohtaiset asetukset Acrobat Reader
Selaimet avaavat mielellään ladatut PDF:t itse. Tässä esimerkki Edge -selaimesta.
Selaimen asetuksia pitää muuttaa niin, että se ei avaa PDF:iä vaan ne avataan ulkoisessa ohjelmassa, eli Acrobatissa.
Selaimen asetukset -> Hakukenttään "pdf" -> Etsi hakutuloksista "PDF-asiakirjat" -> Laita päälle "Lataa PDF-tiedosto aina". (Kuva 1)
Nyt sen pitäisi avata PDF Windowsin asetuksissa määrätyssä oletussovelluksessa, eli Acrobatissa.
Toinen vaihtoehto on PDF:n lataamisen jälkeen ottaa edgestä Lataukset, klikata siitä "Näytä kansiossa" ja sitten tuplaklikata siitä tiedosto auki. (Kuva 2)
Vastaavat asetukset löytyy myös Chromesta, mutta ne on siellä jollain eri nimellä. Sama tilanne voi siis tulla sielläkin vastaan.
How to Make Chrome Open PDF in Adobe Reader: https://www.techbout.com/make-chrome-open-pdf-adobe-47773/
NV6 asetusten kuvat
Massapostituksesta
Maksupalveluista
Netvisor- rajapinta-avaimet luodaan itse Netvisorin hallinnan kautta.
Ropo - kysytään heidän asiakaspalvelusta.
Maventa - näkyy heidän hallinnassa:
Talenom - pyydettävä/toimitetaan heidän toimesta.
Viestiasetusten yhteenveto
Nettivaraus - Asiakkaan saamat viestit
- Kun asiakas tekee varauksen nettivarauksen kautta järjestelmä lähettää automaattisesti:
- Varauksen vahvistusviestin asiakkaalle
- Varauksen muistutusviestin asiakkaalle (ajanvarauksen asetukset ja asiakkaan valinta huomioon ottaen)
- Varauksen peruutusvahvistuksen
xx
Sähköpostiasetukset
Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.
Ajas Touchista voi lähettää massaviestejä kuten markkinointiviestejä sähköpostilla, jos käytössäsi on jokin seuraavista sähköpostipalveluista: Mailjet, Mailgun tai SendGrid.
Massaviestien lähettämistä tukee nyt myös uusi Eneroc Supermailer -palvelu.
- Eneroc Supermailer -palvelun käyttö massapostitukseen on luvallista, jos sitoutuu noudattamaan sääntöjä, joiden mukaan massapostitusta saa tehdä vain niille asiakkaille, jotka ovat antaneet siihen markkinointiluvan.
- Suurin sallittu viestikoko on 10 MB, mukaanlukien liitteet.
- Jos viesti lähetetään useammalle kuin yhdelle käyttäjälle, ja yhden vastaanottajan sähköpostiosoite ei ole validissa muodossa, eli: käyttäjänimi@domain. (esimerkiksi example@example.com) koko viesti hylätään vaikka kaikki muut sähköpostiosoitteet olisivat valideja.
- Viestissä voi olla korkeintaan 50 vastaanottajaa, mukaanlukien Vastaanottaja, Kopio ja Piilokopio -rivit. Jos viesti on lähetettävä useammalle kuin 50 vastaanottajalle, vastaanottajat on pilkottava pienempiin ryhmiin, Max 50, ja viesti on lähetettävä erikseen jokaiselle ryhmälle.
- Jos markkinointiviestejä lähetetään ilman asiakkaan lupaa tai muuten sääntöjen vastaisesti, palvelun käyttö voidaan katkaista.
Katso myös ohje: Markkinointiluvan käyttö viestinnässä
Huom: Toiminnot ovat Beta-asteella ja niihin voi tulla vielä muutoksia ja parannuksia.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Recall-varaus
- Asiakkaalle voi tehdä varauksen, jolla hänet kutsutaan uusintakäynnille vaikkapa 12 kk kuluttua.
- Varauksen vahvistuviestin lähettäminen tapahtuu joko automatisoidusti, heti varauksen teon jälkeen tai manuaalisesti, tarkastellen vaikkapa viikottain tai kuukausittain seuraavan kuun kalenterissa olevia recall-varauksia.
- Varausmuistutukset lähtevät samalla tavalla kuin normaalivarauksissa, eli varausasetusten määrittelemällä tavalla.
- Recall-varaus poikkeaa normaalivarauksista jonkin verran. Sen käytön päävaiheet ovat:
- Asiakaspalvelija tekee varauksen Ajas Touchissa ja merkitsee varauksen olevan Vahvistamaton recall-varaus.
- Varauksesta lähtee asiakkaalle varausvahvistus asiakaspalvelijan valitsemalla tavalla.
- Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi itse vahvistaa asiakaspalvelijan tekemän recall-varauksen.
- Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen.
Recall-varauksen tekeminen varausnäkymässä
1) Oikea-klikkaus varauksen päällä avaa toimintoja. Rastita kohta: "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Tähtimerkki ilmestyy varauksen päälle. Tähtimerkkiä käytetään myös näkymän kahdessa muussa lisätoiminnossa. Hiiren vieminen merkin päälle näyttää mitkä vaihtoehdot on rastitettu päälle.
Recall-varauksen tekeminen varauslomakkeella
1) Klikkaa kynän kuvaa varauslomakkeen yläosassa ja rastita kohta "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Kun rasti on asetettu paikalleen, sama teksti näkyy nyt varauslomakkeen yläosassa.
3) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksen tekemisestä/muutoksesta vahvistusviesti asiakkaalle. Huom: Jos haluat, että asiakas vahvistaa varauksen itse asiakasnäkymässä, hän tarvitsee vahvistusviestin ja siinä olevan varausnumeron.
4) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksesta muistutusviesti asiakkaalle toimipisteen ajanvarauksen asetusten mukaisesti.
Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi vahvistaa recall-varauksen asiakasnäkymässä, kohdassa Omat varaukset. Varaus haetaan varauskoodilla, jonka hän on saanut varausvahvistuksessa. Jos kirjautuminen on käytössä, varausta voi hakea myös nimellä.
Huom: NV5 Asiakasnäkymä on päivitettävä uusimpaan versioon. Ottakaa tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun.
1) Varaus vahvistetaan klikkaamalla "Vahvista recall-varaus".
2) Asiakas voi myös peruuttaa varauksen.
3) Varauksen peruutusta varten asiakkaan on syötettävä oma sukunumi tähän kenttään.
Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen ottamalla rastin pois.
Recall-varauksen viestit
- Vahvistus varauksen teon yhteydessä.
- Vahvistus myöhemmin valittuna ajankohtana.
- Muistutusviestit
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Asiakasnäkymän asetukset | |
---|---|
Asiakkaan kirjautuminen | Vaadi asiakkaan kirjautuminen nettivarauksen asiakasnäkymään |
Yrityksen nimi | Nettivarauksen asiakasnäkymässä näkyvä nimi |
Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut | Näyttää tai piilottaa tektiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnin lupavalinnan nettivarauksessa |
Vahvistukset ja muistutukset | |
---|---|
Liitä iCalendar tiedosto asiakkaan sähköpostiviestiin | iCalendar tiedosto mahdollistaa helpon tavan, jolla asiakkaat voivat lisätä tulevan varauksen tiedot suoraan ilmoituksesta omaan kalenterisovellukseensa |
Varauksen oletusmuistutukset ja -vahvistukset | Muistutuksen ja vahvistuksen oletus lähetystapa, kun uusi varaus luodaan varauslomakkeella |
Varausten maksaminen ennakkoon | |
---|---|
Salli varausten maksaminen ennakkoon | xx |
Checkout Finland kauppiastunnus | xx |
Checkout Finland kauppiasvarmenne | xx |
Checkout Finland tarkistusosoite | xx |
Checkout Finland kuva | xx |
Checkout Finland onnistuneen maksun paluuosoite | xx |
Ajas Touch | |
---|---|
Estä sellaisten varausten poisto, joille on luotu käynti | Jos tämä asetus on päällä, varauksia, joille on luotu käynti, ei voi poistaa ennen kuin käynti on poistettu |
Varaukseen on pakko valita asiakas ja palvelu | Jos tämä asetus on päällä, varausta luotaessa on valittava palvelu ja asiakas |
Aseta aina varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi | Jos tämä asetus on päällä, varausten pituus määräytyy aina valitun palvelun pituuden mukaan. Varauksen pituutta ei voi muuttaa käsin. |
Asiakaskortin pakolliset kentät | Voit valita mitkä kentät on pakollisia täyttää, kun uusi asiakas lisätään hallinnan kautta. |
Oletusnäkymä | Näkymä, mikä avautuu ensimmäisenä kirjautumisen jälkeen. |
Aseta myytyjen lahjakorttien asiakas automaattisesti | Jos tämä asetus on päällä, kassalta tai käyntien yhteydessä myytyihin lahjakortteihin asetetaan automaattisesti käyntiin tai kassalomakkeelta valittu asiakas |
Verkkokaupan tunnukset | |
---|---|
Luo verkkokaupan käyttäjätunnukset | Tämä toiminto luo ja näyttää verkkokaupan perustamiseen tarvittavat käyttäjätunnukset |
Ennakkomaksut
Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 6
- Jos asiakas suorittaa maksun onnistuneesti ilman keskeytyksiä, avautuu hänelle seuraava näkymä hänen palatessaan Nettivaraus.-sivulle:
- Jos maksussa on ilmennyt ongelmia tai asiakas on keskeyttänyt maksun näyttää sivu seuraavaa: (vaadittu vai ei?)
Esimerkki 4 - Maksutapa Lahjakortti.
- Jos asiakas syöttää väärän lahjakortin koodin, ilmestyy sivulle täyttökohdan viereen teksti "Lahjakorttia ei löytynyt".
- Asiakkaalle näytetään seuraava näkymä, jos maksu lahjakortilla onnistuu:
Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 5
Esimerkki 1 - Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen.
- Huom. Jos asiakas valitsee "Maksa paikan päällä", ei hänen ole enää mahdollista painikkeen painalluksen jälkeen palata suorittamaan ennakkomaksua.
- Jos asiakas painaa Maksa paikan päällä -painiketta, eikä ainoastaa sulje ikkunaa, näkyvät varatun ajan tiedot seuraavan näkymän yläreunassa.
Esimerkki 2 - Ennakkomaksu vaaditaan.
- Jos maksu onnistuu, tulee näytölle teksti "Varaus maksettu onnistuneesti, kiitos maksusta. Varauksen tiedot:"
- Asiakkaan on mahdollista nähdä kuitti tapahtumasta painamalla "Avaa tulostettava kuitti". Kuitti avautuu uuteen ikkunaan PDF muodossa.
- Jos maksu epäonnistuu esimerkiksi siksi, että asiakas keskeyttää maksun, tulee näytölle tieto siitä.
- Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.
- Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.
Lisäyksiä
XXXXXXXXXX
Esijulkaisun käyttöönotto
- Esijulkaisun saa käyttöönsä tällä hetkellä Beta-versiossa
- Saat Beta-version käyttöösi painamalla oikeasta yläkulmasta löytyvää nimeäsi. Valitse ilmestyvästä pudostusvalikosta "Käyttäjäprofiili".
- Mene sivun loppuun saakka kohtaan "Edistyneen käytön asetukset" ja paina Muokkaa-painiketta.
- Valitse tämän jälkeen järjestelmäversioksi alasvetovalikosta Beta ja paina valinnan jälkeen Tallenna-painiketta. Käyttäjäprofiiliisi tehdyt muutokset tallentuvat.
- Tämän jälkeen sivun vasempaan yläreunaan on ilmestynyt linkki "Esijulkaisu saatavilla". Paina "Kokeile tästä".
- Paina Kokeile esijulkaisuversiota -painiketta.
- Sinulla on nyt käytössäsi esijulkaisuversio. Jotkin toiminnot saattavat olla puutteellisia. Jos haluat antaa palautetta, ota yhteyttä asiakaspalvelu@eneroc.com.
- Jos haluat palata takaisin aikaisempaan versioosi, paina yläreunasta kohtaa "Klikkaa tästä palataksesi vakaaseen versioon" ja paina Vaihda takaisin vakaaseen versioon -painiketta.
- Esijulkaisuversion käyttämiseen palaaminen on edelleen mahdollista.
Päällekkäisten varausten salliminen
- Aloittaessasi esijulkaisuversion käytön oletuksena on, että et pysty tekemään Varausnäkymässä päällekkäisiä varauksia samalle työntekijälle. Jos haluat muuttaa tätä valintaa, mene päävalikostaa kohtaan "Asetukset" -> "Ajanvarauksen asetukset".
- Mene kohtaan "Hallintanäkymä".
- Muuta "Salli päällekkäiset varaukset"-liukukytkin asentoon "Kyllä", jos haluat tehdä päällekkäisiä varauksia ja asentoon "Ei", jos et halua, että varausnäkymässä on mahdollista tehdä päällekkäisiä varauksia.
- Tämä valinta vaikuttaa ainoastaan Ajas Touch Varausnäkymään. Asiakkaiden ei ole mahdollista tehdä päällekkäisiä varauksia asiakasnäkymässä.
Asetukset: Sähköpostiasetukset
Mozilla Thunderbirdin käyttö
Olet tarkistanut että sähköpostiasetukset pitäisi olla oikein ja olet suorittanut muut mahdolliset palvelun vaatimat toimenpiteet sähköpostin käyttämiseen kolmannen osapuolen sovelluksiin, mutta asetusten testaus ei näytä onnistuvan. Testaa seuraavaksi tukeeko oma palvelu ja/tai tunnukset sähköpostin lähettämistä jonkin yleisen kolmannen osapuolen järjestelmästä.
Esimerkiksi Mozillan Thunderbird on ilmainen sähköpostiohjelma, jonka avulla voit vastaanottaa ja lähettää sähköposteja. Se on sopiva järjestelmä sähköpostin toimivuuden tarkistamiseen.
Ohjelman voi ladata täältä: Lataa Thunderbird.
Sen käyttöönotto on helppoa. Voit tarkistaa ohjeet sähköpostitilin asetusten määrittämiseen täältä: Käyttöönotto.
Kun olet ottanut Mozilla Thunderbirdin käyttöösi, voit testata sen toimivuutta lähettämällä sähköpostin ohjelman kautta (Write-painike yläreunassa). Jos lähetetty viesti saapuu perille, ei ongelman pitäisi olla sähköpostissasi.
Vapaiden aikojen pikahaku
OHJE EI OLE VALMIS
- Pikahaku-toiminnon avulla pystyt hakemaan seuraavia vapaita aikoja.
- Toiminto löytyy kalenteri-ikonin takaa järjestelmän yläpalkista. Yläpalkki näkyy samanlaisena jokaisessa näkymässä, joten toiminto ei ole rajoittunut pelkkään varausnäkymään.
1. Ensin sinun tulee valita toimipiste.
2. Tämän jälkeen voit valita haluamasi työntekijän. Myös kaikkien työntekijöiden vapaiden aikojen tarkastelu on mahdollista.
3. Voit myös valita tarkasteluajankohdan alkupäivän. Järjestelmä asettaa alkupäiväksi sen hetkisen päivämäärän automaattisesti. Järjestelmä näyttää automaattisesti valitusta päivämäärästä viikon eteenpäin.
- Rullaamalla tarjottujen aikojen loppuun voit pidentää aikarajaa viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
- Pikahaku näyttää päivän aukioloajat tai vuoron, jos työntekijällä ovat työvuorot käytössä.
- Jos valitsemallesi työntekijälle ei löydy vapaita aikoja valitulle viikolle, etsii järjestelmä kahden kuukauden ajalta vapaita aikoja.
- Pystyt tämän jälkeen itse etenemään aina viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
Kaikki työntekijät
- Painamalla Näytä kalenterissa -sarakkeen kalenteri-ikonia siirryt Varausnäkymän päivänäkymään tarkastelemaan valitsemasi päivän vapaita aikoja.
- Voit tehdä varauksen samalla tapaa kuin normaalistikin Varausnäkymässä
- Ohjeet varauksen tekemiseen: Asiakasvaraus -näkymä
Valittu työntekijä
- Jos olet valinnut tietyn työntekijän voit 1. siirtyä suoraan tekemään varausta varauslomakkeella valitulle päivälle painamalla +-painiketta tai 2. siirtyä tarkastelemaan valittua päivää Varausnäkymään.
1. Jos siirryt suoraan varauslomakkeelle, valitse vähintään haluttu palvelu ja asiakas.
- Järjestelmä asettaa palvelun alkamisajankohdaksi valitun päivän ensimmäisen vapaan ajan.
- Jos siis vapaita aikoja on ollut esimerkiksi aikavälillä 8-16, asettaa järjestelmä valitun palvelun alkamaan klo 8.
- Jos haluat asettaa varauksen alkamisajankohdaksi jonkun muun kellonajan, valitse se alasvetovalikosta, jonka saat näkyviin painamalla Alkaen -kohdan 8:00 (tässä tapauksessa).
- Järjestelmä muuttaa varauksen päättymisajan automaattisesti palvelun mukaan.
2. Jos siirryt Varausnäkymään, valitse haluamasi ajankohta klikkaamalla sitä kalenterin päivänäkymässä. Voit suorittaa varauksen loppuun pikatoiminnolla tai varauslomakkeella.