Lääkärin toimialaversio
Lääkärin toimialaversioon on lisätty uusia ominaisuuksia. Näitä voidaan käyttää esimerkiksi:
- Potilaskertomuksen tekemiseen
- Tulostettavissa Kela-lomakkeissa
- Kanta-merkintöjen tekemiseen
Tärkeää huomata:
- Kela-lomakkeet ovat muokattavia PDF-lomakkeita. Niiden käyttö edellyttää virallisen Adobe Acrobat Reader DC -ohjelman asennusta tietokoneelle. https://get.adobe.com/fi/reader/
- Kanta-merkintöjen tekeminen edellyttää, että käyttäjällä on voimassaoleva Kanta-toimitussopimus kanssamme ja että käyttöönottokoe on suoritettu.
- Lääkärin toimialaversiossa on useita toimintoja, jotka vaativat selaimen ponnahdusikkunoiden sallimisen. Tämä asetus on hyvä muuttaa selaimessa heti käytön alussa.
Sisällysluettelo
Toimenpiteet
Kelan suorakorvausmenettelyssä hyväksyttäviä toimenpidekoodeja voidaan käyttää esimerkiksi SV 120 -lomakkeen tulostuksessa.
Lisää toimenpiteitä
Avaa Toimenpiteet-sivu päävalikosta kohdasta "Muut" -> "Toimenpiteet"
1) Valitse toimialaksi "Lääkäri" ja klikkaa "Tuo toimenpiteitä".
2) Toimenpiteitä voi lisätä myös manuaalisesti. Aloita lisääminen klikkaamalla "Lisää toimenpide" -painiketta.
3) Listaan tulostuu sekä yleiset että erikoislääkärin korvaukset. Järjestelmä lukee oletuksena summan sarakkeesta "Korvaus". Erikoislääkärin sarake luetaan silloin, jos:
- Käyttäjäprofiilin kohdassa Läyttäytyminen oleva Erikoisala (kohta 2) on täytetty.
- Korvaus (erikoislääkäri) sarakkeessa oleva summa on suurempi kuin 0.
4) Avaa toimenpide muokkausta varten.
- Lisää toimenpiteen Koodi, Nimi ja Korvaus Kelan korvausperusteiden mukaisesti ja tallenna lomake.
Liitä toimenpide palveluun
Jotta toimenpidettä voidaan käyttää Palvelujen yhteydessä, toimenpide ja palvelu on liitettävä toisiinsa.
- Avaa Palvelut-sivu kohdasta "Ylläpito" -> "Palvelut".
- Lisää palvelut järjestelmään tavalliseen tapaan. Katso lisää ohjeesta: Palvelun lisääminen
- Normaalitoimintojen lisäksi:
1) Palvelu ja toimenpide liitetään toisiinsa. Tässä esimerkissä palvelu: "Vastaanottokäynti 30 min" liitetään...
2) ...äsken luotuun toimenpiteeseen 0101c "Vastaanottokäynti, enintään 30 min".
Kun liitos on tehty, aina kun asiakas varaa palvelun "Vastaanottokäynti 30 min" vaikkapa netin kautta, ja varauksesta luodaan käynti, myös Kelan toimenpidekoodit korvauksineen voi tulostaa tarvittaessa (SV120).
- Käynnin lisääminen ja tallentaminen tarvitaan, jotta toimenpiteitä voidaan käyttää Kela-lomakkeissa.
Suorakorvaus käyntilomakkeella
Huom: Seuraava ohje koskee käyntejä, jotka on luotu 28.8.2018 päivityksen jälkeen.
1) Kun käyntilomake tallennetaan, toimenpidettä vastaava Kelan suorakorvaus tulee näkyviin käynnissä. Jos suorakorvausta ei haluta käyttää, tapahtumarivin voi poistaa "Poista" -napista. Jos tapahtumarivi on poistettu, se ei tulostu lomakkeelle uudelleen, vaikka lomake tallennettaisiin uudelleen.
2) Asiakkaalle jäävä maksettava osuus.
Kelan suorakorvaushakemus SV 132
Lomakkeen tulostus ei toistaiseksi ole käytössä Ajas Touchissa. Lomakkeen voi nyt kuitenkin tulostaa Ajas Desktop -versiosta, kohdasta: Kela -> Uusi suorakorvaushakemus -> Lisää odottavat tapahtumat -> Tulosta.
Yksilöintitunnus
- Kela-lomakkeille voidaan tulostaa Lääkärin yksilöintitunnus (vanha SV numero) ja Erikoisala.
- Tiedot syötetään järjestelmässä omaan Käyttäjäprofiiliin, kohtaan Käyttäytyminen (kentät 1 ja 2).
- Lisätietoja käyttäjäprofiilista ohjeessa: Käyttäjäprofiilit
Lomakkeiden tulostus
- Lääkärien käyttämiä Kela-lomakkeita voi järjestelmässä tulostaa joko Käynti- tai Asiakas -lomakkeilta.
- SV 120 -lomake on poikkeuksellinen siten, että sen voi tulostaa ainoastaan Käynti-lomakkeelta, koska sen sisältö liittyy suoraan tiettyyn käyntiin.
SV 120 -lomakkeen tulostus
Tulostusohje:
1) Kun käynti on tallennettu, klikkaa lomakkeen alareunassa "Tulosta lomakkeita" -painiketta.
2) Klikkaa avautuneesta ikkunasta SV 120 -painiketta.
Huom:
- Selaimen ponnahdusikkunat täytyy olla sallittu, jotta lomakkeen voi tulostaa.
- Lomake tulostuu PDF:nä ja se on avattava Adoben Acrobat Reader DC -ohjelmalla, jos sitä halutaan muokata.
- "Tulosta lomakkeita" -näkymän lomakkeet perustuvat käytössä olevaan toimialaversioon. Esimerkkikuvassa näkyy enemmän lomakkeita kuin mitä Lääkärin toimialaversiossa on.
SV 120 -lomakkeen yläosan tiedot
1) Hoito annettu yleislääkärinä -rasti tulostuu automaattisesti, jos käyttäjäprofiilissa kohta "Erikoisala" on jätetty täysin tyhjäksi. Katso ylempänä ohje Yksilöintitunnus
2) Hoito annettu erikoislääkärinä -rasti tulostuu automaattisesti, jos käyttäjäprofiilissa kohta "Erikoisala" on täytetty.
3) Potilaan nimi tulostuu asiakaskortilla ja käynnissä olevasta asiakkaan nimestä.
4) Potilaan henkilötunnus tulostuu asiakaskortin Asiakkaan lisätiedot -osiosta. Katso myös ohje Asiakaskortin lisätoiminnot
5) Kyseessä on sairaus, raskaus tai synnytys - rasti tulostuu aina automaattisesti.
SV 120 -lomakkeen alaosan tiedot
1) Lääkärin nimi on Ajas Touchiin kirjautuneen työntekijän nimi.
2) Yksilöintitunnus tulostuu, jos käyttäjäprofiilissa kohta "Yksilöintitunnus" on täytetty. Katso ylempänä ohje Yksilöintitunnus. Huom. jos Erikoisala on täytetty käyttäjäprofiilissa, se tulostuu yksilöintitunnuksen jälkeen.
3) Lääkäriaseman nimi kohtaan tulostuu Ajas-tilauksessa oleva yrityksen nimi.
4) Puhelinnumeroksi tulostuu kirjautuneen työntekijän työntekijäkortille merkitty puhelinnumero.
5) Paikka tulostuu Toimipisteen osoitteesta.
6) Aika on tulostushetken päivämäärä.
7) Nimen selvennys on kirjautuneen työntekijän nimi.
SV 120 -lomakkeeseen tulostuva käynti, toimenpide ja hinta
- Esimerkkitulostus Käyntilomakkeelta.
- Jos lomakkeelle halutaan tulostaa myös käynnin pääasiallinen syy, ICD-koodi, katso myös koodien lisäysohje alla.
SV 120 -lomakkeeseen tulostuva ICD-10 koodi
- ICD-10 koodien lisäys tapahtuu "Potilaskertomus" -lomakkeella, jonka merkinnät voi tallentaa suoraan Kantaan (vaatii Kanta-kirjautumisen).
- Lisätietoja Kanta-kirjausten tekemisestä ohjeessa: Kanta potilastiedon arkisto
- ICD-koodin voi lisätä mihin tahansa, oman potilaskertomuspohjan kenttään. Lisäys tapahtuu siten, että koodi haetaan ensin lomakkeen alareunassa olevan hakukentän avulla. Sen jälkeen klikataan "+ ICD-10" -painiketta halutun kentän kohdalla.
1) Valittu koodi tallentuu tekstimuodossa valittuun kenttään.
2) Kun potilaskertomus liitetään aikaisemmin tallennettuun käyntiin, ICD-koodi on käytössä myös käyntiin liittyvien lomakkeiden tulostuksessa. Muista tallentaa lomake.
- Esimerkkitulostus Käyntilomakkeelta silloin, jos ICD-koodi on lisätty asiakkaan potilaskertomukseen ja potilaskertomus on liitetty käyntiin.
Muut lomakkeet
Muut lääkärin lomakkeet tulostetaan Asiakaskortilta.
- Avaa sivun alareunassa oleva "Toiminnot" -painike ja klikkaa "Tulosta lomakkeita".
- Tällä hetkellä lääkärivesiossa on seuraavat lomakkeet: SV3, SV3FS, SV6, SV120, SV3FM, SV7B1, SV7B2, SV132, F122, F203, SV127, F201s.
Ajas Sync
Ajas Sync on asiakasohjelma, jonka avulla "Tulosta lomakkeita" -sivulla olevia PDF-lomakkeita voi:
- Muokata ilman, että lomake täytyy ensin tallentaa tietoneelle
- Tallentaa suoraan asiakaskortille
Ajas Syncin käyttö edellyttää, että:
- Ajas Touchin Tiedostopalvelu -ominaisuus on otettu käyttöön. Katso myös ohje Tiedostot
- Adobe Acrobat Reader DC -ohjelma on asennettu tietokoneelle. https://get.adobe.com/fi/reader/
- Tietokoneen tai tabletin käyttöjärjestelmä on Windows, ja Windows 10 in S Mode -tila ei ole päällä. Lue lisää S Modesta: https://support.microsoft.com/fi-fi/help/4020089/windows-10-in-s-mode-faq
Käytön aloittaminen
1) Lataa Ajas Sync -asiakasohjelma. Voit ladata joko:
- Itsenäisen ohjelman, joka toimii kevyesti Quick support -tyyppisenä ohjelmana.
- Asennettavan ohjelman. Tämän asennus vaatii järjestelmänvalvojan käyttöoikeudet.
2) Portin numeron voi jättää olemaan 8001 eli tälle ei tarvitse tehdä mitään.
3) Klikkaa "Ajas Sync käytössä" liukukytkin olemaan "Kyllä". Samasta painikkeesta sen voi tarvittaessa ottaa pois päältä.
Käyttö
- Tulosta lomake normaalilla tavalla. Lomake avautuu Adobe Acrobat Readerissä.
- Jos haluat muokata lomaketta ennen tallentamista, tee se tässä vaiheessa.
- Tallenna PDF käyttäen Acrobat Readerin tallennustoimintoja.
- PDF tallentuu nyt Ajas Touchin Tiedostopalveluun, ja se löytyy myös asiakkaan asiakaskortilta.
- Asiakaskortille liitettyä lomaketta ei toistaiseksi enää pysty muokkaamaan Ajas Syncin avulla.
Ajas Sync asennettuna Itsenäisen ohjelman avulla.
- Oikea-klikkaamalla ikonia löytyy lisäasetuksia. Jos esimerkiksi "Start with Windows" on rastitettuna, Ajas Sync käynnistyy samalla, kun tietokone avataan.
- Huom: Ajas Syncin käyttö muutta Acrobat Readerin käyttäytymistä myös muussa käytössä. Acrobat Readerissä oleva pikatoiminto "Tallenna tiedosto" ei enää kysy mihin kansioon tiedosto halutaan tallentaa vaan toiminto tallentaa muokatun dokumentin automaattisesti entiseen sijaintiin ja edellisen version päälle.
- Jos haluat edelleen valita kansion, voit joko käyttää pidempää tallennustapaa: "Tiedosto" -> "Tallenna nimellä" tai palauttaa Acrobat Readerin oletusasetukset kyseisen istunnon ajaksi. Nämä löytyvät Ajas Sync ikonin alta: "Set default settings for Acrobat Reader".