Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Testisivu” versioiden välillä

(Palvelulomakkeen käyttö)
Rivi 499: Rivi 499:
  
 
'''15)''' Palvelulomakkeen alapalkista löytyy perustoiminnot, kuten '''Poista, Tallenna ja Sulje'''. Poista-painike löytyy palvelulomakkeelta, kun palvelu on tallennettu.<br><br>
 
'''15)''' Palvelulomakkeen alapalkista löytyy perustoiminnot, kuten '''Poista, Tallenna ja Sulje'''. Poista-painike löytyy palvelulomakkeelta, kun palvelu on tallennettu.<br><br>
 +
 +
 +
==Palvelun liittäminen resursseille==
 +
*Jos et ole vielä tallentanut palvelua, paina "Määritä resurssit" ja tämän jälkeen "Liitä palvelu resursseille".
 +
[[Tiedosto:Palvelu_-_liitä_resursseille.jpg|800px]]<br><br>
 +
 +
*Jos olet jo tallentanut palvelun ja haluat muuttaa sitä, kenelle se on liitetty, paina "Liitä palvelu resursseille" -painiketta.
 +
[[Tiedosto:Palvelu_-_liitä_resursseille2.jpg|800px]]<br><br>
 +
 +
*Pystyt liittämään palvelun joko kaikille toimipisteille tai toimipiste- tai työntekijä tasolla.
 +
*Alla olevassa kuvassa kyseinen palvelu on liitetty ainoastaan Harri Hierojalle.
 +
**Jos asiakas siis haluaa 45min hieronnan, on Harri Hieroja ainoa, joka pystyy tarjoamaan palvelun.
 +
[[Tiedosto:Palvelu_-_resurssit.jpg]]<br><br>
 +
 +
*Pystyt myös tekemään työntekijäkohtaisia asetukset. Ohjeet: [[Palvelut#Palvelun_ty.C3.B6ntekij.C3.A4kohtaiset_asetukset|Palvelun työntekijäkohtaiset asetukset]].
 +
 +
===Liitoksen poistaminen===
 +
*Jos olet palvelua luodessasi jättänyt valinnan "Liitetään kaikille resursseille" tai olet muuten liittänyt palvelun kaikille toimipisteille, pystyt asettamaan liitoksen vain halutuille toimipisteille tai työntekijöille poistamalla valinnan "Kaikki toimipisteet".
 +
*Valitse tämän jälkeen
 +
**Toimipiste, jos haluat, että palvelu liitetään kaikille toimipisteen työntekijöille.
 +
**Valitse toimipisteen työntekijät yksi kerrallaan, jos haluat jättää esimerkiksi yhden toimipisteen työntekijän liitoksen ulkopuolelle.
 +
[[Tiedosto:Palvelu_-_resurssit_kaikilla.jpg]]<br><br>

Versio 25. kesäkuuta 2020 kello 15.25

Lääkärinpalkkiotaksaan muutoksia etäpalvelujen korvaamisesta

Poistettiin lääkärilomakkeelta

Vanhat potilaskertomukset ja vanhat SV 120 -lomakkeet

  • Potilaskertomukset, jotka on tehty ennen 15.11.2019 ja jotka oli liitetty käyntiin toimivat kuten ennenkin ellei niitä muokata. Tekstiin aikanaan lisätty ICD-koodi tulostuu edelleen vanhan käynnin SV 120-lomakkeelle.
  • Jos vanhaa potilaskertomusta on tarve muokata, myös ICD-koodit on haettava uudelleen. Tämän jälkeen ne tulostuu muokatusta potilaskertomuksesta uuden ohjeen mukaan.
  • Alla olevassa kuvassa on esimerkki siitä, miltä vanha potilaskertomus näyttää.

Icd-koodin-lisaaminen3.jpg


1) Potilaskertomuksen päivämäärä (vanha).
2) Vaikka tekstikenttiin on lisätty ICD-koodeja, yksikään niistä ei näy valittuna. Tätä ei tarvitse muuttaa.
3) Vanhasta käynnistä tulostettaessa, SV 120 -lomakkeelle tulostuu tälle lomakkeelle ylimmäksi lisätty koodi, vanhan toimintatavan mukaisesti.

Integrointi nettisivuille

Vanha sisältö:
Nettiajanvarauksen asiakasnäkymän voi sijoittaa omalle webbisivulle upotuskoodia käyttämällä. Alla olevat koodit ovat esimerkkejä, joissa "OMA_TUNNUS" tarkoittaa oman Ajas-tilin "lid-tunnusta". Oman tilin upotuskoodi löytyy valmiina kopioitavaksi seuraavista paikoista:

  • Tilausvahvistuksesta, jonka olet saanut sähköpostiin heti Ajas-tilauksen tekemisen jälkeen
  • Ajas Touchin Asetukset -sivulta, Ulkoasun asetukset -välilehdeltä kohdasta Liitä asiakasnäkymä kotisivuillesi. Katso myös Ulkoasun asetukset.


Asiakasnäkymän integrointi kotisivuillenne. Esimerkki sivu: | Demo ajanvaraus

<div id="ajas-ajanvaraus"></div>
<script type="text/javascript" src="https://nettivaraus5.ajas.fi/iframe.php?lid=OMA_TUNNUS"></script>

Asiakasnäkymän linkin lisääminen kotisivuillenne:

 
<a href="https://nettivaraus5.ajas.fi/ajanvaraus.php?lid=OMA_TUNNUS" target="_blank">Ajanvaraus</a>





Tapahtumaloki - UKK - kuvat

Tähän tulee parempi otsikko.

Ajanvarauksen asetus: Automaattiset muistutukset pitää olla kytketty asentoon Kyllä.


Tapahtumaloki1.jpg

Tapahtumaloki2.jpg

Tapahtumaloki3.jpg

Laskuista

Mieti sopiva otsikko.

Case:

  • Allu Asiakas, 2 käyntiä 30.9. ja 1.10., Yritysmaksaja maksaa 70%, Maksaa itse 30 %, Maksaa itse jälkilaskutuksen kautta koontilaskulla.
  • Essi Asiakas, 2 käyntiä 30.9. ja 1.10., Yritysmaksaja maksaa 70%, Maksaa itse 30 %, Maksaa itse kassalla.


Kysymykset:

Miksi Statusmerkinnät erilaiset? Merkintä viittaa asiakkaan oman maksettavan osuuden tilaan
Tiedosto:Vapautetut-kaynnit-lista.jpg

Miksi Statusmerkinnät erilaiset? Mietitään vielä
Tiedosto:Laskutetun-vapautettu-kaynti.jpg
Tiedosto:Kateisasiakkaan-vapautettu-kaynti.jpg


Kaynti-laskutusasiakas.jpg

Kaynti-kateisasiakas.jpg

Koontilasku-335-yritys.jpg

Koontilasku-336-asiakas.jpg

Maksut-asiakas.jpg


Koontilasku-335-yritys-vapautettu3009.jpg

Koontilasku-336-asiakas-vapautettu3009.jpg

Vapautetut-kaynnit-lista.jpg

Laskutetun-vapautettu-kaynti.jpg

Kateisasiakkaan-vapautettu-kaynti.jpg





Asiakkaat -toimintojen ohje-sivut: Asiakkaat

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Recall-varaus

  • Asiakkaalle voi tehdä varauksen, jolla hänet kutsutaan uusintakäynnille vaikkapa 12 kk kuluttua.
  • Varauksen vahvistuviestin lähettäminen tapahtuu joko automatisoidusti, heti varauksen teon jälkeen tai manuaalisesti, tarkastellen vaikkapa viikottain tai kuukausittain seuraavan kuun kalenterissa olevia recall-varauksia.
  • Varausmuistutukset lähtevät samalla tavalla kuin normaalivarauksissa, eli varausasetusten määrittelemällä tavalla.
  • Recall-varaus poikkeaa normaalivarauksista jonkin verran. Sen käytön päävaiheet ovat:
  1. Asiakaspalvelija tekee varauksen Ajas Touchissa ja merkitsee varauksen olevan Vahvistamaton recall-varaus.
  2. Varauksesta lähtee asiakkaalle varausvahvistus asiakaspalvelijan valitsemalla tavalla.
  3. Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi itse vahvistaa asiakaspalvelijan tekemän recall-varauksen.
  4. Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen.
recall



Recall-varaus1.jpg

Recall-varauksen tekeminen varausnäkymässä
1) Oikea-klikkaus varauksen päällä avaa toimintoja. Rastita kohta: "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Tähtimerkki ilmestyy varauksen päälle. Tähtimerkkiä käytetään myös näkymän kahdessa muussa lisätoiminnossa. Hiiren vieminen merkin päälle näyttää mitkä vaihtoehdot on rastitettu päälle.


Recall-varaus2.jpg


Recall-varauksen tekeminen varauslomakkeella
1) Klikkaa kynän kuvaa varauslomakkeen yläosassa ja rastita kohta "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Kun rasti on asetettu paikalleen, sama teksti näkyy nyt varauslomakkeen yläosassa.
3) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksen tekemisestä/muutoksesta vahvistusviesti asiakkaalle. Huom: Jos haluat, että asiakas vahvistaa varauksen itse asiakasnäkymässä, hän tarvitsee vahvistusviestin ja siinä olevan varausnumeron.
4) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksesta muistutusviesti asiakkaalle toimipisteen ajanvarauksen asetusten mukaisesti.


Recall-varaus3.jpg


Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi vahvistaa recall-varauksen asiakasnäkymässä, kohdassa Omat varaukset. Varaus haetaan varauskoodilla, jonka hän on saanut varausvahvistuksessa. Jos kirjautuminen on käytössä, varausta voi hakea myös nimellä.
Huom: NV5 Asiakasnäkymä on päivitettävä uusimpaan versioon. Ottakaa tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun.

1) Varaus vahvistetaan klikkaamalla "Vahvista recall-varaus".
2) Asiakas voi myös peruuttaa varauksen.
3) Varauksen peruutusta varten asiakkaan on syötettävä oma sukunumi tähän kenttään.

Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen ottamalla rastin pois.

Recall-varauksen viestit

  1. Vahvistus varauksen teon yhteydessä.
  2. Vahvistus myöhemmin valittuna ajankohtana.
  3. Muistutusviestit




XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Asiakasnäkymän asetukset
Asiakkaan kirjautuminen Vaadi asiakkaan kirjautuminen nettivarauksen asiakasnäkymään
Yrityksen nimi Nettivarauksen asiakasnäkymässä näkyvä nimi
Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut Näyttää tai piilottaa tektiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnin lupavalinnan nettivarauksessa


Vahvistukset ja muistutukset
Liitä iCalendar tiedosto asiakkaan sähköpostiviestiin iCalendar tiedosto mahdollistaa helpon tavan, jolla asiakkaat voivat lisätä tulevan varauksen tiedot suoraan ilmoituksesta omaan kalenterisovellukseensa
Varauksen oletusmuistutukset ja -vahvistukset Muistutuksen ja vahvistuksen oletus lähetystapa, kun uusi varaus luodaan varauslomakkeella


Varausten maksaminen ennakkoon
Salli varausten maksaminen ennakkoon xx
Checkout Finland kauppiastunnus xx
Checkout Finland kauppiasvarmenne xx
Checkout Finland tarkistusosoite xx
Checkout Finland kuva xx
Checkout Finland onnistuneen maksun paluuosoite xx


Ajas Touch
Estä sellaisten varausten poisto, joille on luotu käynti Jos tämä asetus on päällä, varauksia, joille on luotu käynti, ei voi poistaa ennen kuin käynti on poistettu
Varaukseen on pakko valita asiakas ja palvelu Jos tämä asetus on päällä, varausta luotaessa on valittava palvelu ja asiakas
Aseta aina varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi Jos tämä asetus on päällä, varausten pituus määräytyy aina valitun palvelun pituuden mukaan. Varauksen pituutta ei voi muuttaa käsin.
Asiakaskortin pakolliset kentät Voit valita mitkä kentät on pakollisia täyttää, kun uusi asiakas lisätään hallinnan kautta.
Oletusnäkymä Näkymä, mikä avautuu ensimmäisenä kirjautumisen jälkeen.
Aseta myytyjen lahjakorttien asiakas automaattisesti Jos tämä asetus on päällä, kassalta tai käyntien yhteydessä myytyihin lahjakortteihin asetetaan automaattisesti käyntiin tai kassalomakkeelta valittu asiakas


Verkkokaupan tunnukset
Luo verkkokaupan käyttäjätunnukset Tämä toiminto luo ja näyttää verkkokaupan perustamiseen tarvittavat käyttäjätunnukset



Lisäyksiä

XXXXXXXXXX

Esijulkaisun käyttöönotto

  • Esijulkaisun saa käyttöönsä tällä hetkellä Beta-versiossa

  1. Saat Beta-version käyttöösi painamalla oikeasta yläkulmasta löytyvää nimeäsi. Valitse ilmestyvästä pudostusvalikosta "Käyttäjäprofiili".

  2. Mene sivun loppuun saakka kohtaan "Edistyneen käytön asetukset" ja paina Muokkaa-painiketta.

  3. Valitse tämän jälkeen järjestelmäversioksi alasvetovalikosta Beta ja paina valinnan jälkeen Tallenna-painiketta. Käyttäjäprofiiliisi tehdyt muutokset tallentuvat.

  4. Tämän jälkeen sivun vasempaan yläreunaan on ilmestynyt linkki "Esijulkaisu saatavilla". Paina "Kokeile tästä".

  5. Paina Kokeile esijulkaisuversiota -painiketta.

  6. Sinulla on nyt käytössäsi esijulkaisuversio. Jotkin toiminnot saattavat olla puutteellisia. Jos haluat antaa palautetta, ota yhteyttä asiakaspalvelu@eneroc.com.

  7. Jos haluat palata takaisin aikaisempaan versioosi, paina yläreunasta kohtaa "Klikkaa tästä palataksesi vakaaseen versioon" ja paina Vaihda takaisin vakaaseen versioon -painiketta.

  8. Esijulkaisuversion käyttämiseen palaaminen on edelleen mahdollista.


Päällekkäisten varausten salliminen

  • Aloittaessasi esijulkaisuversion käytön oletuksena on, että et pysty tekemään Varausnäkymässä päällekkäisiä varauksia samalle työntekijälle. Jos haluat muuttaa tätä valintaa, mene päävalikostaa kohtaan "Asetukset" -> "Ajanvarauksen asetukset".
  • Mene kohtaan "Hallintanäkymä".
  • Muuta "Salli päällekkäiset varaukset"-liukukytkin asentoon "Kyllä", jos haluat tehdä päällekkäisiä varauksia ja asentoon "Ei", jos et halua, että varausnäkymässä on mahdollista tehdä päällekkäisiä varauksia.
  • Tämä valinta vaikuttaa ainoastaan Ajas Touch Varausnäkymään. Asiakkaiden ei ole mahdollista tehdä päällekkäisiä varauksia asiakasnäkymässä.



Asetukset: Sähköpostiasetukset

Mozilla Thunderbirdin käyttö


Olet tarkistanut että sähköpostiasetukset pitäisi olla oikein ja olet suorittanut muut mahdolliset palvelun vaatimat toimenpiteet sähköpostin käyttämiseen kolmannen osapuolen sovelluksiin, mutta asetusten testaus ei näytä onnistuvan. Testaa seuraavaksi tukeeko oma palvelu ja/tai tunnukset sähköpostin lähettämistä jonkin yleisen kolmannen osapuolen järjestelmästä.

Esimerkiksi Mozillan Thunderbird on ilmainen sähköpostiohjelma, jonka avulla voit vastaanottaa ja lähettää sähköposteja. Se on sopiva järjestelmä sähköpostin toimivuuden tarkistamiseen.

Ohjelman voi ladata täältä: Lataa Thunderbird.

Sen käyttöönotto on helppoa. Voit tarkistaa ohjeet sähköpostitilin asetusten määrittämiseen täältä: Käyttöönotto.

Kun olet ottanut Mozilla Thunderbirdin käyttöösi, voit testata sen toimivuutta lähettämällä sähköpostin ohjelman kautta (Write-painike yläreunassa). Jos lähetetty viesti saapuu perille, ei ongelman pitäisi olla sähköpostissasi.

Ennakkomaksut

Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 6

  • Jos asiakas suorittaa maksun onnistuneesti ilman keskeytyksiä, avautuu hänelle seuraava näkymä hänen palatessaan Nettivaraus.-sivulle:

Maksu onnistui.jpg

  • Jos maksussa on ilmennyt ongelmia tai asiakas on keskeyttänyt maksun näyttää sivu seuraavaa: (vaadittu vai ei?)

Maksun keskeytys.jpg

Esimerkki 4 - Maksutapa Lahjakortti.

  • Jos asiakas syöttää väärän lahjakortin koodin, ilmestyy sivulle täyttökohdan viereen teksti "Lahjakorttia ei löytynyt".
  • Asiakkaalle näytetään seuraava näkymä, jos maksu lahjakortilla onnistuu:

Maksu lahjakortilla.jpg

Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 5

Esimerkki 1 - Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen.

    • Huom. Jos asiakas valitsee "Maksa paikan päällä", ei hänen ole enää mahdollista painikkeen painalluksen jälkeen palata suorittamaan ennakkomaksua.
  • Jos asiakas painaa Maksa paikan päällä -painiketta, eikä ainoastaa sulje ikkunaa, näkyvät varatun ajan tiedot seuraavan näkymän yläreunassa.

NV5 maksa paikan paalla.jpg

Esimerkki 2 - Ennakkomaksu vaaditaan.

  • Jos maksu onnistuu, tulee näytölle teksti "Varaus maksettu onnistuneesti, kiitos maksusta. Varauksen tiedot:"
    • Asiakkaan on mahdollista nähdä kuitti tapahtumasta painamalla "Avaa tulostettava kuitti". Kuitti avautuu uuteen ikkunaan PDF muodossa.

NV5 varaus maksettu.jpg

  • Jos maksu epäonnistuu esimerkiksi siksi, että asiakas keskeyttää maksun, tulee näytölle tieto siitä.
    • Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.

NV5 maksaminen peruutettu.jpg

Vapaiden aikojen pikahaku

  • Pikahaku-toiminnon avulla pystyt hakemaan seuraavia vapaita aikoja.
  • Toiminto löytyy kalenteri-ikonin takaa järjestelmän yläpalkista. Yläpalkki näkyy samanlaisena jokaisessa näkymässä, joten toiminto ei ole rajoittunut pelkkään varausnäkymään.

Pikahaku-painike.jpg


1. Ensin sinun tulee valita toimipiste.
2. Tämän jälkeen voit valita haluamasi työntekijän. Myös kaikkien työntekijöiden vapaiden aikojen tarkastelu on mahdollista.
3. Voit myös valita tarkasteluajankohdan alkupäivän. Järjestelmä asettaa alkupäiväksi sen hetkisen päivämäärän automaattisesti. Järjestelmä näyttää automaattisesti valitusta päivämäärästä viikon eteenpäin.

  • Rullaamalla tarjottujen aikojen loppuun voit pidentää aikarajaa viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
  • Pikahaku näyttää päivän aukioloajat tai vuoron, jos työntekijällä ovat työvuorot käytössä.

Pikahaku - Valitse toimipiste2.jpg


  • Jos valitsemallesi työntekijälle ei löydy vapaita aikoja valitulle viikolle, etsii järjestelmä kahden kuukauden ajalta vapaita aikoja.
  • Pystyt tämän jälkeen itse etenemään aina viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.

Pikahaku - Ei aikoja.jpg

Kaikki työntekijät

  • Painamalla Näytä kalenterissa -sarakkeen kalenteri-ikonia siirryt Varausnäkymän päivänäkymään tarkastelemaan valitsemasi päivän vapaita aikoja.
  • Voit tehdä varauksen samalla tapaa kuin normaalistikin Varausnäkymässä

Pikahaku - Vuoronäkymä kaikki.jpg

Valittu työntekijä

  • Jos olet valinnut tietyn työntekijän voit 1. siirtyä suoraan tekemään varausta varauslomakkeella valitulle päivälle painamalla +-painiketta tai 2. siirtyä tarkastelemaan valittua päivää Varausnäkymään.

Pikahaku - Harri.jpg

1. Jos siirryt suoraan varauslomakkeelle, valitse vähintään haluttu palvelu ja asiakas.

  • Järjestelmä asettaa palvelun alkamisajankohdaksi valitun päivän ensimmäisen vapaan ajan.
    • Jos siis vapaita aikoja on ollut esimerkiksi aikavälillä 8-16, asettaa järjestelmä valitun palvelun alkamaan klo 8.
    • Jos haluat asettaa varauksen alkamisajankohdaksi jonkun muun kellonajan, valitse se alasvetovalikosta, jonka saat näkyviin painamalla Alkaen -kohdan 8:00 (tässä tapauksessa).
    • Järjestelmä muuttaa varauksen päättymisajan automaattisesti palvelun mukaan.

2. Jos siirryt Varausnäkymään, valitse haluamasi ajankohta klikkaamalla sitä kalenterin päivänäkymässä. Voit suorittaa varauksen loppuun pikatoiminnolla tai varauslomakkeella.

Varauslista

  • Varauslista-näkymässä voit tarkastella varauksia.
  • Järjestelmä asettaa automaattisesti tarkastelun ajankohdan alkamaan sen hetkisestä päivästä ja aikavälin päättymisajankohdan järjestelmä asettaa 180 päivän (eli noin 6 kuukauden) päähän.
    • Voit muuttaa aikarajaa valintasi mukaan joko valitsemalla aikavälin alasvetovalikosta tai asettamalla aikavälin täysin itse.

Varauslista - Valitse aikaväli.jpg

  • Lisätiedot-sarakkeessa näkyvä talo-ikoni kertoo, että varauksesta ollaan tehty jo käynti.
    • Jos Lisätiedot-sarakkeessa on kirjekuoren kuva, se kertoo, siitä, että varaus on tehty asiakasnäkymän kautta.
    • Punainen kalenteri -ikoni kertoo siitä, että varausta ei olla vahvistettu.
    • i-ikoni kertoo, että asiakkaalle ollaan syötetty lisätietoja. Katsoo lisää tietoja näistä lisätiedoista (LINKKI TÄMÄN SIVUN EDISTYNEISIIN TOIMINTOIHIN).
  • Painamalla kansio-painiketta Avaa-sarakkeessa, voit tarkastella ja muokata valittua varausta varauslomakkeella.
  • Painamalla Lisää varaus -painiketta pystyt tekemään uuden varauksen Varauslomakkeella.

Varauslista.jpg



Haku-toiminto

Varauslista - Lisätiedot.jpg

  • Pystyt hakemaan varauksia asiakkaan, työntekijän, toimipisteen tai annettujen lisätietojen mukaan.
  • Lisätietojen mukaan voit hakea
    • Kaikki paitsi poistetut = Järjestelmän oletusvalinta. Näytetään kaikki aikavälin varaukset, joita ei olla poistettu.
    • Kaikki sisältäen poistetut = Näytetään kaikki varaukset joita ollaan tehty, mukaanlukien poistetut.
    • Vahvistetut = Jos sinulla on käytössä Varausten vahvistaminen, tällä valinnalla näet ainoastaan varaukset, jotka on vahvistettu. Jos sinulla ei ole kyseistä valintaa tehtynä, näkyvät kaikki tehdyt varaukset tässä.
    • Vahvistamattomat = Jos sinulla on käytössä Varausten vahvistaminen, tällä valinnalla näet ainoastaan varaukset, joita ei olla vielä vahvistettu. Jos sinulla ei ole kyseistä valintaa tehtynä, ei sinulla näy tällä valinnalla yhtäkään varausta.
    • Vain poistetut = Näet ainoastaan poistetut tai perutut varaukset.
    • Ei saapunut = Näet ainoastaan varaukset, joihin on Varauslomakkeella merkitty, että asiakas ei ole saapunut paikalle.

Varauslistan toiminnot

Vie CSV-tiedostoon

  • Pystyt viemään valitsemiesi varausten tiedot CSV-tiedostoon.


Luo käynnit valituille varauksille
1000px

  • Pystyt luomaan käyntejä valituille varauksille.
  • Valitse haluamasi käynnit asettamalla Valittu-sarakkeessa liukukytkin Kyllä-asentoon eli vihreäksi.
    • Painamalla vihreänä näkyvää Valitse kaikki -painiketta, kaikki listassa valitulla sivulla näkyvät vuorot tulevat varatuiksi.
  • Kun olet valinnut kaikki varaukset, joista haluat tehdä käynnin, paina Toiminnot - "Luo käynnit valituille varauksille".
  • Tämä jälkeen järjestelmä pyytää sinua vielä vahvistamaan käyntien luonnin.
    • Pystyt tässä kohtaa halutessasi myös luomaan kaikille valituille käynneille odottavat laskutapahtumat.
    • Huomaa kuitenkin, että mahdollista maksun jakamista Kelalle tai asiakasryhmän maksajalle ei suoriteta.
      • Sinun kannattaa siis luoda odottavat laskutapahtumat vain jos asiakas maksaa itse laskunsa.

Varauslista - luo käynnit.jpg

Edistyneet toiminnot

  • Kyseinen valinta liittyy Varauksen lisätietopohja -lisäominaisuuteen.
    • Kyseessä lisäominaisuus, jonka saamiseksi käyttöön on otettava yhteys asiakaspalveluun: asiakaspalvelu (at) eneroc.com.
  • Sinulla tulee siis olla tämä lisäominaisuus käytössäsi, jotta pystyt käyttämään kyseistä toimintoa.
  • Edistyneen toiminnon avulla pystyt viemään CSV-tiedostoon myös asiakasta koskevia lisätietoja.

Varauslista - Edistyneet toiminnot.jpg

1. Valitse haluamasi lisätieto.
2. Vie valittujen varausten tiedot CSV-tiedostoon.

  • Pystyt valitsemaan ainoastaan yhden lisätiedon, joka lisätään CSV-tiedostoon.
  • Valittu lisätieto tulostuu tiedostoon viimeiselle sarakkeelle.
    • Sarakkeen nimenä on Lisätieto-kentän otsikko.
  • Järjestelmän oletuksena on, että CSV-tiedostoon ei vielä lisätietoja.



Asiakkaan tekemän varauksen vahvistaminen

  • Ajas -ohjelmassa voit valita miten nettivarauksesta tehdyt asiakasvaraukset vahvistetaan.
    • Automaattinen vahvistus - Asiakkaan tekemä varaus on automaattisesti vahvistettu.
    • Varausten vahvistaminen erikseen - Varaus on vahvistettu vasta sen jälkeen, kun asiakaspalvelija on sen erikseen vahvistanut.
  • Varausten vahvistaminen käy helposti Varauslista -näkymässä käyttämällä Lisätiedot -suodatinta ja Valittu -valintapainiketta. Vahvistamattomat varaukset voi vahvistaa joko yksitellen, valikoidusti tai kaikki kerralla.



Tähän liittyvät ajanvarauksen asetukset
Hyväksynnät - Varausten vahvistaminen
Hyväksynnät - Automaattinen vahvistus
Tähän liittyvät viestipohjat
Varauksenne on vastaanotettu ja odottaa vahvistamista -viesti
Varauksenne on vahvistettu -viesti
Varauksenne on vastaanotettu ja vahvistettu -viesti

Asiakkaan verkkolaskutustietojen tuonti

  • Laskutustietojen tuontitoiminnon avulla pystyt tuomaan asiakkaan asiakaskortille tämän verkkolaskutustiedot eli verkkolaskuosoitteen ja operaattoritunnuksen. Vältyt näppäilyvirheiltä.
  • Laskutustiedot tuodaan Ajas-järjestelmään XML-muodossa.
    • Asiakkaasi voi saada laskutustiedot XML-muodossa verkkopankistaan. Asiakkaasi sitten lähettää tiedot sinulle.
  • Tuo laskutustietoja -ominaisuus on maksuton lisäominaisuus, mutta se on vielä beta-vaiheessa. Ota yhteyttä asiakaspalveluun, jos haluat sen jo nyt käyttöösi: asiakaspalvelu (at) eneroc.com.


  • Huom. Tarkista ensin, että olet lisännyt lisätietokentät Verkkolaskutusosoite ja Verkkolaskun välittäjä.
    • Jos et ole lisännyt kyseisiä lisätietokenttiä järjestelmääsi, tiedot kyllä tallentuvat asiakaskortille, mutta niillä ei ole otsikoita.
    • Ohjeet lisätietokenttien lisäämiseen löydät täältä: Lisätietokentät


XML - tuo.jpg

  • Mene Asiakkaat-näkymään ja paina Toiminnot -> Tuo laskutustietoja



XML - lähetä.jpg

  • Paina “Lähetä tiedostoja” -painiketta. Huomioi, että tiedoston suurin sallittu koko on 10Mt.
  • Valitse haluamasi tiedosto.
    • Huom. Muista, että tiedoston pitää olla XML-muodossa.



XML - yrityksen tiedot.jpg

1) Valitse asiakas, jolle laskutustiedot liitetään.
2) Kopioi tuodut laskutustiedot asiakkaalle.
3) Muista lopuksi tallentaa.

  • Jos et tallenna laskutustietoja, joudut lähettämään tiedoston uudelleen.
  • Tallennetut tiedot löytyvät nyt asiakkaan asiakaskortilta.

Palvelulomakkeen käyttö

Palvelulomake.jpg

1) Syötä ensin palvelun perustiedot eli Nimi, Kesto, Hinta ja Alv %. Palvelun kesto valitaan joko alasvetovalikosta tai sen voi kirjoittaa kenttään minuutteina.

  • Painamalla Nimi-kentän plus-painiketta pystyt lisäämään palvelun nimen erikseen suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.


2) Käytä vanhaa palvelua pohjana. Tällöin kaikki ne kentät, jotka on täytettynä valitulla palvelulla tulevat uudelle palvelulomakkeelle. Tämän jälkeen sinun tulee vaihtaa vähintään palvelun nimi.

3) Palvelun liittäminen resursseille. Voit valita ketkä työntekijät pystyvät tarjoamaan kyseistä palvelua. Oletuksena on, että palvelu liitetään kaikille resursseille (eli työntekijöille). Ohjeet palvelun liittämiselle tietyille työntekijöille löydät täältä: LINKKI.

4) Pystyt tallentamaan lisätietoja kyseisestä palvelusta. Se, näkyykö annettu lisätieto asiakasnäkymässä nettiajanvarauksessa, riippuu Nettivaraus 5:ssa valitusta tyypistä ja Nettivaraus 6:ssa valitusta teemasta.

5) Voit päättää missä järjestyksessä palvelut näkyvät hallintanäkymän Palvelut-listalla.

6) SELITYS TULOSSA MYÖHEMMIN.

7) Jos olet luokitellut palvelut eri luokkiin, pystyt tässä valitsemaan halutun luokan, johon palvelu kuuluu. Lisää luokitusten lisäämisestä, kts. kohta 8.

8) Painamalla Muokkaa-painiketta pystyt lisäämään uusia luokkia ja muokkaamaan olemassa olevia. Ohjeet luokituksen muokkaamiseen löydät täältä: Palvelujen järjestys ja luokitus.

9) Jos sinulla on käytössä Terveydenhuolto-ominaisuus ja olet lisännyt sinne toimenpiteitä, voit tässä linkittää palvelun haluttuun toimenpiteeseen. Toimenpiteet ovat toimialakohtaisia.


10) Voit halutessasi valita palvelulle oman värikoodin. Värikoodi ilmenee varausnäkymässä. Tämä toiminnon avulla pystyt nopeasti huomaamaan mitä palvelua varaus koskee.

11) Kirjoittamalla tähän jonkin muun numeron kuin 0, teet palvelusta ryhmävarauksen. Lisätietoja ryhmävarauksista löydät täältä: ryhmävarauksen tekeminen.

12) Jos käytössäsi on nettiajanvaraus ja ennakkomaksu-ominaisuus, pystyt tässä valitsemaan miten ennakkomaksu on käytössä. Lisätietoja ennakkomaksu-omainaisuudesta löydät täältä: Varausten maksaminen ennakkoon.

13) Jos käytössäsi on työterveydenhuolto-ominaisuus, voit tässä valita mihin soluun palvelu liitetään. Lisätietoja työterveyshuollosta löydät täältä: Työterveyshuolto.

14) Jos olet lisännyt asiakasryhmiä, voit tässä asettaa asiakasryhmäkohtaisen hinnan. Lisää tietoja asiakasryhmistä löydät täältä: Asiakasryhmät.

15) Palvelulomakkeen alapalkista löytyy perustoiminnot, kuten Poista, Tallenna ja Sulje. Poista-painike löytyy palvelulomakkeelta, kun palvelu on tallennettu.


Palvelun liittäminen resursseille

  • Jos et ole vielä tallentanut palvelua, paina "Määritä resurssit" ja tämän jälkeen "Liitä palvelu resursseille".

Palvelu - liitä resursseille.jpg

  • Jos olet jo tallentanut palvelun ja haluat muuttaa sitä, kenelle se on liitetty, paina "Liitä palvelu resursseille" -painiketta.

Palvelu - liitä resursseille2.jpg

  • Pystyt liittämään palvelun joko kaikille toimipisteille tai toimipiste- tai työntekijä tasolla.
  • Alla olevassa kuvassa kyseinen palvelu on liitetty ainoastaan Harri Hierojalle.
    • Jos asiakas siis haluaa 45min hieronnan, on Harri Hieroja ainoa, joka pystyy tarjoamaan palvelun.

Palvelu - resurssit.jpg

Liitoksen poistaminen

  • Jos olet palvelua luodessasi jättänyt valinnan "Liitetään kaikille resursseille" tai olet muuten liittänyt palvelun kaikille toimipisteille, pystyt asettamaan liitoksen vain halutuille toimipisteille tai työntekijöille poistamalla valinnan "Kaikki toimipisteet".
  • Valitse tämän jälkeen
    • Toimipiste, jos haluat, että palvelu liitetään kaikille toimipisteen työntekijöille.
    • Valitse toimipisteen työntekijät yksi kerrallaan, jos haluat jättää esimerkiksi yhden toimipisteen työntekijän liitoksen ulkopuolelle.

Palvelu - resurssit kaikilla.jpg