Loikkaa: valikkoon, hakuun

Testisivu

Versio hetkellä 30. toukokuuta 2023 kello 12.27 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset) (Lisää odottavat tapahtumat hakemukseen)

Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


Sininen ja Punainen Keltainen Vihreä





Potilaskertomuksen keskeiset tietorakenteet

Sama-kuin-asiakaskortilla1.jpg

Sama-kuin-asiakaskortilla2.jpg


Varauksen-lisatiedot-tarkista.jpg

Lisapuhelin-ja-sahkoposti.jpg

Puhelinnumero voi olla eri, jos varauslomakkeella on kysytty myös henkilötunnusta.

Varauslomakkeen kentät, jotka tarkistetaan: puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite, postinumero ja postitoimipaikka. Kirjoitusasussa olevat välilyönnit alussa ja lopussa eivät vaikuta. Keskeltä poistettu välilyönti aiheuttaa ilmoituksen. Isojen ja pienten kirjainten muutokset aiheuttavat myös ilmoituksen.


FTP virheilmoituksiin lisää

Virheilmoitus-maksupaiva-ftp.png

Maksupäivä ei saa olla ennen käyntipäivää.
Käyntiä ei voi maksaa ennakkoon, koska ei ole tiedossa mitä käynnillä tapahtuu ja onko se sairausvakuutuslain mukaan korvattavaa.


SV 132 -suorakorvaushakemus

Huom: Lomakkeen yläosan tietokentissä on tehty pieniä muutoksia 5/2023 siitä syystä, että olemme piakkoin tarjoamassa vaihtoehtona myös Kelan sähköistä suorakorvausmenettelyä. Palvelua varten lomakkeelle tarvitaan sekä Y-tunnus että Suorakorvaussopimuksen tekijän tunniste.


Fysioterapian suorakorvaukset ovat poistuneet 1.1.2023 alkaen:
Kela-korvausten muutokset vuoden 2023 alusta

Monet käyttäjää helpottavat uudet toiminnallisuudet ovat valitettavasti käyneet tarpeettomaksi fysioterapeuteille lakimuutosten jälkeen. Lääkäreille ohje on edelleen validi.


Sv132-uusi.jpg

Järjestelmän kautta tehdyt ja tallennetut suorakorvaushakemukset näkyvät Suorakorvaukset -listassa. Valitse päävalikosta Terveydenhuolto -> Suorakorvaukset.

1) Uusi suorakorvaushakemus aloitetaan klikkaamalla "Lisää uusi SV 132".
2) Avaa: Vanhoja suorakorvaushakemuksia voi tarkastella ja muokata avaamalla lomakkeen.
3) Tulosta: Vanhan suorakorvaushakemuksen voi tulostaa PDF-lomakkeena tästä. Pikapainike tulostaa PDF:n ei-muokattavissa olevassa muodossa. Muokattavan PDF-lomakkeen voi tulostaa avatussa hakemuksessa
4) Lasku: Tämä painike avaa tehdyn laskun. Katso lisätietoa laskusta kohdassa: Luo lasku suorakorvaushakemuksesta


Uusi suorakorvaushakemus

Lisää odottavat tapahtumat hakemukseen

Sv132-uusi1-23.jpg

Ajas Touchissa olevan suorakorvauslomakkeen yläosan tietoja on tarkennettu vastaamaan sähköisen suorakorvausmenettelyn edellyttämiä pakollisia tietoja.

1) Tulostuvan lomakkeen nimi.

Lomakkeen yläosan tiedot esitäyttyy seuraavasti:

2a - 2f) Nämä tiedot tulostuvat toimipisteen laskutusasetuksista. Katso myös ohje: Laskutusasetukset
Jos työntekijä on liitetty useampaan kuin yhteen toimipisteeseen, tiedot tulostuvat sen toimipisteen laskutusasetuksista, jonka työntekijä on omassa Käyttäjäprofiilissa valinnut Oletustoimipisteeksi. Käyttäjäprofiili -> Käyttäytyminen -laatikko.

  • Uutta: Kenttä 2b: Palveluntuottajan Y-tunnus. Tämä on pakollinen tieto sähköisessä suorakorvausmenettelyssä.

3a - 3b) Tilityksen laatijan nimi ja puhelinnumero tulostuvat kirjautuneen työntekijän työntekijäkortilta.

  • Uutta: Tiedot tulostuvat nyt eri kenttiin.

4) Suorakorvaussopimuksen tekijän tunniste.

  • Uutta: Aikaisemmin kentän nimi on ollut "Yksilöintitunnus, rekisteröintinumero tai palveluntuottajanumero". Sähköisen suorakorvausmenettelyn johdosta, tähän kenttään on tehty lisävarmenus ja se täyttyy vasta varmennuksen jälkeen. Tunnus on oltava täsmälleen sama, millä suorakorvaussopimus Kelan kanssa on tehty. Katso myös: OHJE

5) Viitenumerona voit käyttää joko omaa viitenumeroa Kelan maksujen seurantaan. Tai voit käyttää myös hakemuksen "Luo lasku" toimintoa, jonka avulla järjestelmä lisää viitenumeron lomakkeelle. Katso myös ohje: Luo lasku suorakorvaushakemuksesta. Viitenumero on oltava muodollisesti oikeanlainen.
6) "Lisää odottavat tapahtumat" -painike tuo järjestelmässä olevat odottavat maksetut tai laskutetut tapahtumat lomakkeelle. Tapahtumassa on siis joko maksupäivä tai laskun eräpäivä.
7) "Lisää vain FTP-siirtotiedostoon yhteensopivat rivit" -toimintoa voi äyttää sähköisen suorakorvausmenettelyn yhteydessä.

  • Uusi toiminto. OHJE.

8) "Lisää odottavat tapahtumat" -painikkeen nuolen alta voi valita vaihtoehdon "Lisää myös laskuttamattomat rivit". Se tuo järjestelmässä olevat kaikki odottavat tapahtumat lomakkeelle, myös laskuttamattomat. Käyttö vain manuaalisten suorakorvaushakemusten yhteydessä.


Suorakorvaussopimuksen tekijän tunniste

Sv132-uusi1-23-1.jpg

Paina "Valitse". Uusi lomake avautuu. Järjestelmä ehdottaa käytettävää tunnistetta sen perusteella, mitä muissa asetuksissa (Käyttäjäprofiili ja/tai Kela/Kanta -sivun Kela-asetukset) on määritelty.

Koska erityisesti sähköinen tilitystiedosto on lähetettävä täsmälleen samalla tunnisteella kuin millä suorakorvaussopimus Kelan kanssa on tehty, tunnisteen voi tässä kohtaa vielä vaihtaa, jos se ei ole oikea tunniste. Järjestelmä muistaa saman käyttäjän viimeksi käyttämän tunnisteen, joten seuraavilla kerroilla sen pitäisi olla heti oikein, käytetystä selaimesta riippumatta.

Lisähuomiona se, että vaikka tunnus täytetään tässä, jos olet luomassa FTP dokumenttia sähköistä siirtoa varten, sama varmistus kysytään vielä uudelleen, koska se on hyvin tärkeä olla oikein.


Yleisiä huomioita SV 132-lomakkeesta
  • Yhteen Kelan SV 132 PDF-lomakkeeseen mahtuu 34 riviä. Ajas Touch näyttää kaikki odottamassa olleet tapahtumat. Uudessa Ajas Touch -versiossa PDF-lomakkeeseen ketjutetaan uusia sivuja peräkkäin niin monta kertaa kuin tarve vaatii, eli kaikki tapahtumat pystyy tulostamaan yhdellä kertaa.
  • Kelan SV 132 PDF-lomakkeella yhdistetään joitakin tapahtumarivejä yhdeksi riviksi. Lisätietoja alla ja myös täältä: PDF-lomake. Yhdistyminen tapahtuu vasta PDF-lomakkeella.

Kalenterivuosi ja päivämäärien määräytyminen: Kelan ohjeistuksen mukaan SV 132 -lomakkeelle voi lisätä tapahtumia kalenterivuosittain. Jos odottamassa on tapahtumia eri kalenterivuosilta, näet Ajas Touchissa ilmoituksen : "X odottavaa riviä kuuluu toiseen kalenterivuoteen eikä niitä ole lisätty, luo niille oma hakemus". Katso myös ohje: Päivämäärän ja kalenterivuoden määräytyminen SV 132 -lomakkeella
Koontilaskulla maksetut käynnit: Asiakas saattaa maksaa useamman käynnin omavastuuosuudet yhdessä koontilaskussa jälkilaskutustoimintojen avulla. Kun koontilasku muodostetaan, kaikissa siinä olevissa käynneissä on sama tilisiirron eräpäivä. Ajas-ohjelman SV 132 -lomakkeella nämä rivit näkyvät erikseen, jotta niitä voi erikseen käsitellä tarvittaessa, mutta kun lomake tulostetaan PDF:ksi, rivit ja niiden summat yhdistyvät yhdelle riville selkeämpää Kela-raportointia varten.
Samassa käynnissä maksetut palvelut: Jos asiakas maksaa samassa käynnissä useamman Kela-korvattavan palvelun, vaikkapa käteisellä, myös nämä niputtuvat PDF-lomakkeella yhdeksi tapahtumariviksi, mutta Ajas-ohjelman SV 132 -lomakkeella näkyvät erillisinä riveinä. Vanhassa Ajas Touch -versiossa käteismaksut eivät yhdistyneet PDF:ssä.


Toimipisteen tai työntekijän valinta
SV132-tp-tt.jpg

  • Kun olet painanut "Lisää odottavat tapahtumat", hakemukseen tulostuvia tapahtumia voi suodattaa toimipisteen ja/tai työntekijän mukaan. Jos ei valita mitään, hakemukseen tulostuu kaikki odottavat tapahtumat.



Tapahtumien tarkastelu

Sv132-hakemus1-23.jpg

  • Odottavat tapahtumat on listattu hakemukseen. Tässä voit tarkistaa ovatko kaikki rivit oikein, ja haluatko säilyttää ne tässä suorakorvaushakemuksessa.

1) Tämä käynti on maksettu käteisellä.
2a-b) Nämä käynnit on laskutettu.

Sv132-hakemus2.jpg

3) Jos haluat poistaa rivejä, tee ensin valinnat. Vihreä painike "Valitsee kaikki" ja valkoinen painike "Poistaa kaikki valinnat"
4) Yksittäisen rivin valinta tehdään muuttamalla liukukytkin vihreään Kyllä-asentoon.
5) Paina "Toiminnot valituille riveille". Avautuu 2 vaihtoehtoa.
"Vapauta rivit" - poistaa rivin tästä hakemuksesta mutta vapauttaa rivin käytettäväksi uutta hakemusta varten.
6) "Poista rivit" - poistaa rivin tästä hakemuksesta ja poistaa tapahtuman kokonaan järjestelmästä ja ei näin ollen ole enää käytettävissä uudelleen. Tätä toimintoa käytetään tavallisesti vain silloin, kun halutaan poistaa virheellisiä tapahtumia tai harjoituksena tehtyjä käyntejä.
7) "Poista" - painikkeella poistetaan koko suorakorvaushakemus järjestelmästä. Katso myös ohje: Suorakorvaushakemuksen poistaminen
8) "Lukitse" -painikkeella hakemuksessa olevat rivit lukkiutuvat ja eivät enää ole muokattavissa. Katso myös ohje: Suorakorvaushakemuksen lukitseminen
9) "Luo lasku" -painikkeella hakemuksesta voi luoda omaa sisäistä kirjanpintoa varten laskun. Katso myös ohje: Luo lasku suorakorvaushakemuksesta
10) "Tulosta" painike tulostaa SV 132 PDF-lomakkeen. Oletuksena lomake on ei-muokattavassa muodossa.
Tulosta -painikkeen vieressä olevan nuolen alta voi valita toisen vaihtoehdon: "Luo muokattava PDF".

Sv-132-tahdet.jpg

Suorakorvausriveissä saattaa näkyä huomiomerkkinä punainen tähti. Jos viet hiiren tähden päälle, näet mihin raportin puutteeseen se viittaa. Olemme valmistautumassa järjestelmävaatimusten osalta suorakorvausten sähköiseen lähettämiseen Kelaan. Jos SV 132 -lomakkeelta puuttuu pakollista tietoa, kuten asiakkaan henkilötunnus tai maksupäivä, hakemuksesta ei voi luoda suorakorvausten FTP-siirtotiedostoa.

PDF-tulostus on mahdollinen puutteellisella tiedolla, toki siihenkin puuttuvat tiedot olisi korjattava.

Poista, lukitse ja luo lasku -toiminnot

Suorakorvaushakemuksen poistaminen

Sv132-poista.jpg

1) Avaa suorakorvaushakemus ja paina "Poista".

Valitse avautuvalla vahvistuslomakkeella haluatko:
2) Peruuttaa poistotapahtuman.
3) Poistaa suorakorvaushakemuksen ja vapauttaa rivit. Vapautettuja rivejä voi käyttää uudessa suorakorvaushakemuksessa.
4) Poistaa suorakorvaushakemuksen ja poistaa myös rivit. Poistetut rivit eivät enää ole käytettävissä. Ne eivät tulostu uusiin suorakorvaushakemuksiin. Tätä toimintoa käytetään tavallisesti vain silloin, kun halutaan poistaa virheellisiä tapahtumia tai harjoituksena tehtyjä käyntejä.
Uudessa Ajas-ohjelman päivityksessä järjestelmästä poistetut rivit poistuvat myös Käynnistä ja palauttavat lähetteellä käytetyn käyntikerran (terapia- toimialaversiot).


Suorakorvaushakemuksen lukitseminen

Sv132-lukitse.jpg

1) Avaa suorakorvaushakemus ja paina "Lukitse". Hakemuksen rivit lukkiutuvat ja sen merkkinä on lukon kuva. Hakemusta ei pysty nyt muokkaamaan.
2) Painamalla "Avaa" voit poistaa lukituksen.

Luo lasku suorakorvaushakemuksesta

Sv132-nayta-lasku.jpg

Avaa suorakorvaushakemus ja paina "Luo lasku".

  • Suorakorvaushakemus lukkiutuu.
  • "Näytä lasku" -painike tulee näkyviin.

Lasku-ominaisuus on lisätty Ajas Touchiin pelkästään sisäistä käyttöä eli maksujen seurannan helpottamista varten. Luotua laskua ei lähetetä minnekään, mutta lasku luo SV 132 -lomakkeelle viitenumeron, mitä voit seurata. Kelan maksun saavuttua tilille, voit merkitä laskun maksetuksi. Jos et tarvitse tämän kaltaista seurantaa Ajas Touchissa tai haluat käyttää omia viitenumeroita, älä käytä "Luo lasku" toimintoa.

Kelan-yhteyshenkilo.jpg

Kun lasku luodaan, järjestelmä luo automaattisesti asiakkaan "Kela". Tätä asiakaskorttia ei ole tarkoitus eikä pysty käyttämään muuhun tarkoitukseen.


Kela-yhteyshenkilo-lasku.jpg

Luotu lasku näkyy normaalilla tavalla mm. Laskutus-listassa, mutta ei näy raporteissa. Kyse ei ole myynnistä. Tarkoitus on se, että käyttäjä pystyy (niin halutessaan) seuraamaan ja merkitsemääm laskun maksetuksi, kun Kela on maksanut haetut suorakorvaukset. Jos et tarvitse sisäiseen käyttöön tehtyjä laskuja tai haluat käyttää omia viitenumeroita Kelan maksuihin, älä käytä "Luo lasku" toimintoa.

PDF-lomake

Uusi-suorakorvaushakemus-pdf-23.jpg

Suorakorvaushakemus tulostuu Kelan SV 132 -lomakkeelle. Kela-lomakkeiden käyttö edellyttää virallisen Adobe Acrobat Reader DC -ohjelman asennusta tietokoneelle. https://get.adobe.com/fi/reader/

1) Jos yksilöintinunnusta on käytettu ja löytyy, se tulostuu ensisijaisesti tähän kohtaan. Muussa tapauksessa siihen tulostetaan Y-tunnus.
2) Luo lasku -toinnolla luotu oikean muotoinen viitenumero.

Lomakkeet voi tulostaa 2 tavalla. Ei-muokattavana ja muokattavana PDF-dokumenttina. Valinta tehdään Suorakorvaushakemus -lomakkeella.

  • Huom: Muokattavan PDF-dokumentin laskukaavat:
    • Jos tulostettavien rivien määrä mahtuu SV 132-lomakkeen 2 ensimmäiselle sivulle , järjestelmä tulostaa PDF:n, jonka laskukaavat toimii edelleen.
    • Jos tulostettavien rivien määrä on suurempi, kuin mitä 2 sivulle mahtuu, järjestelmä ketjuttaa niin monta sivua kuin tarve vaatii. Manuaalisesti PDF-lomakkeella poistettu, lisätty tai muokattu rivi ei muuta hakemuksen loppusummaa vaan myös loppusumma on muokattava manuaalisesti.

Uudessa Ajas Touch -versiossa SV 132 lomakkeella on 2 uudistusta:

  • Lomakkeen sivuja ketjuttuu automaattisesti niin monta kuin tarvitaan. Samaan lomakkeeseen voi siis tulostaa niin monta riviä kuin tarve vaatii.
  • Lomakeella yhdistetään asiakkaan useampi tapahtuma yhdeksi riviksi seuraavasti:
    • Jos asiakkaan useampi käynti on siirretty jälkilaskutukseen, ja hän maksaa ne yhdellä ja samalla koontilaskulla. Tämä toiminto oli jo vanhassa versiossa mukana.
    • Jos asiakas maksaa samassa käynnissä useamman Kela-korvattavan palvelun, ja maksu tehdään vaikkapa kassalla. Tämä on uusi toiminto.
    • Jos käyttäjä päättää tulostaa SV 132 -lomakkeelle myös ne käynnit, missä ei ole maksua. Tämä on uusi toiminto.



Rooleihin liittyvät säännöt ja selitteet

  • Mahdolliset vaihtoehdot eri valinnoissa
    • Salli kaikki = Käyttäjällä on laajimmat mahdolliset oikeudet.
    • Omat sallittu = Käyttäjä pystyy vaikuttamaan ainoastaan omiinsa, esim. pystyy tekemään varauksia vain itselleen.
    • Kaikki estetty = Käyttäjä ei pysty vaikuttamaan kyseiseen kohtaan.
    • Toimipistekohtaisesti = Käyttäjä pystyy tarkastelemaan tai tekemään muutoksia ainoastaan toimipisteeseen, johon hänelle annetaan lupa. Valittuasi kohtaan Toimipistekohtaisesti sinun tulee lisäksi valita mikä toimipiste ja millä valtuuksilla (Salli kaikki, Omat sallittu, Kaikki estetty).
  • Vaihtoehdot vaihtelevat kohdittain.
Ajanvaraus
Ajanvarauksen tarkastelu o o o o Käyttäjä pystyy tarkastelemaan Varausnäkymää ja Varauslistaa. Käyttäjä ei pysty avaamaan varauksia. Valittava myös Näytä toimipisteet, Näytä työntekijät.
Näytä aukiolot o o o Valinta ei ole tuettu Ajas Touchissa.
Ajanvarauksen muutokset o o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia varauksiin ja poistamaan niitä. Valittava myös Ajanvarauksen tarkastelu, Näytä palvelut, Näytä toimipisteet, Näytä työntekijät.
Työvuorot o o o Käyttäjä pystyy tekemään itselleen työvuoroja. Valittava myös Ajanvarauksen tarkastelu, Näytä toimipisteet ja Näytä työntekijät.
Ylläpito
Käyttäjäroolien muokkaus o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia rooleihin.
Näytä asetukset o o Käyttäjä pystyy katsomaan Asetuksista Ulkoasun asetuksia, Yhteisiä asetuksia sekä Sähköpostiasetuksia. Jotta käyttäjä pystyy katsomaan kaikkia asetuksia, valitse Näytä toimipisteet (sekä Näytä työntekijät).
Asetusten muokkaus o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia asetuksiin, jotka eivät ole toimipistesidonnaisia: Ulkoasun asetukset, Yhteiset asetukset ja Sähköpostiasetukset. Valittava myös Näytä asetukset. Jotta käyttäjä pystyy muokkaamaan kaikkia asetuksia, valitse Näytä toimipisteet (sekä Näytä työntekijät).
Toimipisteiden muokkaus o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia toimipisteisiin ja poistamaan niitä. Valittava myös Näytä toimipisteet (sekä Näytä työntekijät).
Työntekijöiden muokkaus o o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia työntekijöiden tietoihin, lisäämään työntekijöitä ja poistamaan heitä. Valittava myös Näytä työntekijät.
Palvelujen muokkaus o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia palveluihin. Valittava myös Näytä palvelut. Jotta pystyy liittämään palvelun resursseille ja hakemaan toimipisteellä ja asiakaspalvelijalla, valittava myös Näytä työntekijät ja Näytä toimipisteet.
Terveydenhuollon ylläpitotoimintojen luku o o Valinta vaikuttaa Terveydenhuolto-otsikon alla olevien Potilaskertomuspohjat, Toimenpiteet ja Lääkärit kohtien näkyvyyteen. Jos ei muita kohtia valittuna, käyttäjä pystyy näkemään listan potilaskertomuspohjista (ei sisältöä), toimenpiteistä sekä lääkäreistä. Tämä valinta ei vaikuta Suorakorvaukset kohdan näkyvyyteen tai toimivuuteen.
Terveydenhuollon ylläpitotoimintojen muokkaus o o Valinta vaikuttaa Terveydenhuolto-otsikon alla olevien Potilaskertomuspohjat, Toimenpiteet ja Lääkärit kohtien muokattavuuteen. Valittava Terveydenhuollon ylläpitotoimintojen luku. Tämä valinta ei vaikuta Suorakorvaukset kohdan näkyvyyteen tai toimivuuteen.
Yleiset
Työterveyshuolto o o Käyttäjä pystyy merkitsemään asiakkaita Työterveyshuoltoon ja jos kyseessä on Työterveyshuoltokäynti, käyttäjä pystyy lisäämään käynnin syyn. Valittava myös Asiakaskortiston tarkastelu ja muokkaus, Näytä toimipisteet, Asiakkaan käyntien luku ja muokkaus. Jos valinta ei ole käytössä, käyttäjä ei pysty näkemään asiakkaita, jotka on merkitty työterveyshuollon piiriin.
Näytä toimipisteet o o o o Käyttäjä pystyy tarkastelemaan toimipisteitä. (Valittava myös Toimipisteiden muokkaus ja sen vaatimat valinnat.)
Näytä työntekijät o o o o Käyttäjä pystyy tarkastelemaan työntekijöitä ja heidän tietojaan. (Valittava Työntekijöiden muokkaus.)
Näytä palvelut o o o Käyttäjä pystyy tarkastelemaan palveluita. (Valittava Palvelujen muokkaus.)
Muut toiminnot, jotka eivät ole rajattavissa o o o Valinta ei ole tuettu Ajas Touchissa.
Asiakastiedot
Näytä asiakkaan lisätietokenttien muokkain o o Asiakkaan lisätietokenttien tarkastelu on mahdollista. Valittava myös Asiakaskortiston tarkastelu.
Salli muutokset asiakkaiden lisätietokenttämuokkaimessa o o Asiakkaan lisätietokenttien muokkaaminen on mahdollista. Valittava myös Asiakaskortiston tarkastelu.
Salli asiakasryhmien muokkaaminen o o Text .
Asiakaskortiston tarkastelu o o Määrittää, voiko käyttäjä nähdä Asiakaslistan ja tarkastella asiakaskortteja. Asiakaskortilta näkyvät asiakkaan lisätiedot. Pystyäkseen tarkastelemaan myös asiakkaan historiaa valitse Asiakkaan käyntien luku.
Asiakaskortiston muutokset o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia asiakaslistaan ja asiakaskorteilla asiakkaan lisätietoihin. Valittava myös Asiakaskortiston tarkastelu.
Asiakkaan henkilökohtaisten tietojen luku o o Valinta ei ole tuettu Ajas Touchissa. Jaettu osiksi uusiin oikeuksiin: Näytä lahjakortit, Asiakkaan potilastietojen luku, Asiakkaan käyntien luku.
Asiakkaan henkilökohtaisten tietojen muokkaus o o Valinta ei ole tuettu Ajas Touchissa. Jaettu osiksi uusiin oikeuksiin: Lahjakorttien muutokset, Asiakkaan potilastietojen muokkaus, Asiakkaan käyntien muokkaus.
Asiakkaan potilastietojen luku o o o Käyttäjä pystyy tarkastelemaan asiakkaiden potilaskertomuksia. Valittava myös Asiakaskortiston tarkastelu.
Asiakkaan potilastietojen muokkaus o o Käyttäjä pystyy muokkaamaan, lisäämään ja poistamaan asiakkaan potilaskertomuksen. Valittava myös Asiakkaan potilastietojen luku, Asiakaskortiston tarkastelu.
Asiakkaan käyntien luku o o o o Käyttäjä pystyy tarkastelemaan asiakaskortilta asiakkaan historiaa. Valittava myös Asiakaskortiston tarkastelu.
Asiakkaan käyntien muokkaus o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia asiakkaan käynteihin asiakaskortilta. Myös käyntien poistaminen mahdollista. Valittava myös Asiakkaan käyntien luku, Asiakaskortiston tarkastelu.
Laskutus
Laskutuksen muutokset o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia laskuihin ja poistamaan laskuja. Valittava myös Näytä laskut.
Näytä laskut o o o o Käyttäjä pystyy tarkastelemaan laskuja.
Ostolaskut
Näytä ostolaskut o o Käyttäjä pystyy tarkastelemaan ostolaskuja.
Muokkaa ostolaskuja o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia ostolaskuihin ja poistamaan ostolaskuja.
Raportointi
Tilastojen tarkastelu o o o o Käyttäjä pystyy katsomaan graafeja. Jotta pystyy luomaan Asiakkaat-taulukon > Asiakaskortiston tarkastelu, Varaukset > Ajanvarauksen tarkastelu, Käynnit > Asiakkaan käyntien luku, Tuotto > Näytä maksut, Työtunnit > Ajanvarauksen tarkastelu, Provisio > Näytä maksut ja Näytä työntekijät, Myynti > Näytä myynti (myös Asiakaskortiston tarkastelu jos Asiakkaan nimi tiedettävä), Maksut > Näytä maksut, Lahjakortit > Näytä lahjakortit, Kassa > Näytä maksut (tulostaa Käteiskassan Kassan muutokset), Myyntirivit > Näytä myynti (myös Asiakaskortiston tarkastelu jos Asiakkaan nimi tiedettävä). Käyneet asiakkaat -listaus > Asiakaskortiston tarkastelu.
Taloushallinto
Näytä kirjanpito o o o Käyttäjä pystyy tarkastelemaan Kirjanpitoa.
Kirjanpidon muutokset o o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia kirjanpitoon. Valittava myös Näytä kirjanpito.
Tiliotteiden käsittely o o Käyttäjä pystyy hallinnoimaan tiliotteiden tuontia järjestelmään.
Tiedostopalvelu
Näytä tiedostot o o Käyttäjä pystyy tarkastelemaan tiedostoja.
Muokkaa tiedostoja o o Käyttäjä pystyy muokkaamaan tiedostoja. Valittava myös Näytä tiedostot.
Kassa ja maksaminen
Näytä lahjakortit o o Käyttäjä pystyy tarkastelemaan lahjakortteja.
Lahjakorttien muutokset o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia olemassa oleviin lahjakortteihin sekä poistamaan ja lisäämään niitä. Valittava myös Näytä lahjakortit.
Näytä maksut o o o o Käyttäjä pystyy katsomaan rahaliikennettä ja kassaa.
Maksujen muokkaus o o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia rahaliikenteeseen ja kassaan. Valittava myös Näytä maksut.
Näytä varastot o o Käyttäjä voi tarkistaa tuotteen varastotilanteen. (Valittava myös Työntekijöiden muokkaus.)
Varastojen muokkaus o o Käyttäjä pystyy tekemään muutoksia tyypiltään normaalien tuotteiden varastoihin.
Maksujen poistaminen ja hyvittäminen o o Text







XXXXXXXXXXXX




Toimenpiteiden hallinnan uudistus

FTP-siirto111.jpg

Voisi vaihtaa tähän kohtaan

3 ja 4 , missä viitataan oikean muotoisen viitenumeron vaatimukseen sekä Y-tunnus-asia. Tämä kenttä tulostuu FTP:ssä nyt Y-tunnus-sarakkeeseen.

Valmiina olevat laboratoriotutkimuskoodit
Linkitetty Kanta-sivulle.

Sote-ammattikortin käyttö Ajas-järjestelmään kirjautumisessa
Linkitetty Kanta-sivulle.

Luonnoksena tallennettujen merkintöjen massavienti Kantaan
Linkitetty Kanta-sivulle.


Vanha 3/2022 muutoksen ohje. Poistin Fysiosivulta.
https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Käynnit-lomakkeen_uudistukset_maksun_jakamisessa_ja_siirrossa

Miksi Nettivaraus 6:n ehdottamissa seuraavissa ajoissa ei näy kaikki ajat? Miten se toimii?

Selainkohtaiset asetukset - Acrobat Reader

Tulevia uusia ominaisuuksia

Työntekijäkohtaiset tauot

Ohita-toimipisteen-taukoasetukset.png

Vain nämä vaihtoehdot ja vain yksi tili.

Nettivaraus-profiilit1.jpg

Näkyvät alphassa.

Varauskohtainen tauko.jpg

1. Toimintojen käyttöönotto

Tarkista mikä NV6-versio ja minkä Touch-versio tarvitaan

a) Toimipisteen ajanvarauksen asetus:
- "Automaattinen tauko" asetetaan olemaan esim. 15 min.
- "Järjestelmät, joissa automaattinen tauko varauksen jälkeen": Asiakasnäkymä

b) Käyttäjä on liitetty tähän toimipisteeseen

c) Käyttäjän profiilissa otetaan käyttöön Ajas Touchin Beta-versio:
-Käyttäjäprofiili-sivun viimeinen laatikko: "Järjestelmäversio" -muutetaan olemaan Beta.

d) Käyttäjän profiilissa näkyy tämän jälkeen uusi "Nettivaraus" -laatikko (kts. kuva)

Valitse tässä:
- "Ohita toimipisteen taukoasetukset" - Kyllä
- "Palvelun perään lisättävän tauon pituus (min)" - Esim. 10 min.

Toimipisteen asetuksen ohittava asetus koskee Nettivaraus 6:n kautta tehtyjä varauksia.
- Hallinnan kautta tehtyihin varauksiin tauko joko asetetaan tai muokataan manuaalisesti. (TARKISTA, tämä tuki lisättiin)
- Varauslomakkeella on myös uusi kohta "Lisää tauko varauksen jälkeen"
Se tarjoaa oletuksena sellaisen tauon, mikä toimipisteen ajanvarauksen asetuksissa on asetettu, mutta sen voi varauskohtaisesti myös muuttaa. VAI tarjoaako nyt sen omassa profiilissa olevan. Tarkista varausyksikön mukaisuus.

Palveluniput

Työntekijä- ja toimipistekohtaiset palveluiden ALV-prosentit

RKT

RIS

LAB

Toimenpide

Suun toimenpide

Hammas1.jpg
Potilaskertomuspohjan tekeminen:
Rakenne: Toimenpide
Toimenpiteen tyyppi: Suun toimenpide
Käytettävä sellaista näkymää, mikä on omassa roolissa sallittu. SUU ja HAM eivät ole Kanta-sopimuksessa.

Hammas2.jpg
Potilaskertomuksen kirjaaminen:
Hammasvalitsin löytyy painikkeen "Hammaskartta" alta"

Hammas3.jpg
Valitaan hammas ja pinta hammaskartasta. Paina "Vahvista valinta"

Hammas4.jpg
Täytä hampaan/pinnan valintaa koskevat tiedot. Jos olet tallentamassa merkintää Kantaan, järjestelmä ilmoittaa jos pakollisien kenttie tietoja puuttuu. Esim. Toimenpiteen ja Komplikaation koodi ovat pakollisia tietoja.

Hammas5.jpg
Merkintä näkyy Kanta-arkistossa.

Asiakkaiden yhdistämiskuvia

Sama-asiakas1.jpg

Sama-asiakas2.jpg

Sama-asiakas3.jpg

Sama-asiakas4.jpg

Sama-asiakas5.jpg

Sama-asiakas6.jpg

Sama-asiakas7.jpg

NV6 Palvelun värikoodit

Ajas Touchin Palvelu-lomakkeella voi palvelulle asettaa värikoodin. Varaukset, jotka on tehty kyseistä palvelua käyttäen näkyy Ajas Touchin varausnäkymässä valitun värin mukaisella taustavärillä. Katso myös ohje: Palvelulomakkeen edistynyt käyttö

Käytetyille värikoodeille on rajallinen tuki myös asiakasnäkymässä. Toiminnon voi saada päälle ottamalla yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.

Nv6-palvelu-vari.png

Värikoodit tulevat näkyviin seuraavissa Nettivaraus 6-näkymissä:

  • "Perinteinen"-näkymä tukee värejä täysin. Eli väri näytetään palveluvalitsimessa ja vapaissa ajoissa sekä varauslomakkeella (Kuva yläpuolella). *Lisäksi kaikki näkymät, joissa on sama palveluvalitsin, tukee väriä palveluvalitsimessa. Näitä ovat ainakin "Kompakti 2", "Ruudukko", "Taulukko" ja "Logo".
  • Varauslomakkeella värejä tukevat kaikki muut näkymät paitsi "Etenevä", jossa on erilainen varauslomake.

Jos toiminto otetaan käyttöön, kaikkien palveluiden, joihin värikoodi Ajas Touchissa on asetettu, värit näkyvät myös asiakasnäkymässä. Eli niistä ei voi jättää jotain pois.


NV6 Upotuskoodin käyttö

NV6 upotukselle voisi tehdä oman sivun "Ajas upotus omille sivuille".
Sivulla voisi siis olla ohjeet:

  • Kuinka ajanvaraus upotetaan.
  • Kuinka upotteen kieltä voi vaihtaa.
  • Kuinka voi upottaa jonkun toisen sivun, esimerkiksi sen /mybookings.
  • Lisäksi voisi mainita, että sitä iframea ei tule itse lisätä, vaan käyttää ainoastaan sitä meidän tarjoamaa koodia.
  • Voisi myös sanoa, että upotteen korkeutta ei kannata yrittää rajoittaa mitenkään, vaan se toimii parhaiten, kun saa vapaasti kasvaa korkeussuunnassa sivustolla.
  • Jos korkeutta rajataan, niin se tulee tehdä erillisellä elementillä nettivaraus6-container-elementin ympärillä. Tällöin upotteen toiminta tulee testata itse hyvin.
  • Tälle sivulle voisi lisätä myös tuon offset-ohjeen.
  • Ehkä voisi myös kehottaa tarjoamaan upotteen lisäksi suoraa linkkiä ajanvaraukseen, mikäli upote ei jostain syystä toimi.


Pankkitilin tapahtumat

Esimerkkejä pankkitilin tapahtumista.

Esikatselu

Xml-myyntilaskut7.jpg

Kun olet painanut "Lähetä tiedostoja", pankkitilin tapahtumat näkyvät sivulla. Tässä esimerkissä on kolme tapahtumaa.

Voit joko tallentaa kaikki valitut tai peruuttaa tuonnin. Näin ollen tiliotteita voi turvallisesti tuoda esikatseluun ilman, että mitään tietoja tallentuu järjestelmään automaattisesti.

1a) Tässä sarakkeessa voit tehdä valinnat. Kun liukukytkin on vihreä, rivi on valittu. Valkoisesta ruutu-ikonin painikkeesta voit poistaa kaikki valinnat, ja valita rivejä yksitellen. Valkoisesta v-ikonin painikkeesta voit valita kaikki ne, joiden käsittelyä ei ole suoritettu.
1b) Valinnat tallennetaan tästä painikkeesta. Painamalla "Tallenna valitut", toiminto mikä suoritetaan on se, mikä rivikohtaisissa painikkeissa (Keltaiset painikkeet) on mainittu. Tässä tapauksessa kaikista 3 tapahtumasta luodaan uusi maksu ja lisätään uusi kirjanpitotapahtuma.
2) Jos et halua edetä ollenkaan, paina "Peruuta" ennen kun teet tallennusta (ennen kuin painat "Tallenna valitut") .

Esimerkkejä

Xml-myyntilaskut8.jpg

Järjestelmään on tuotu tiliote, jossa on 3 tapahtumaa.

1) Valitaan 2 tapahtumaa.
2) Painetaan "Tallenna valitut"

Kuvassa näkyy myös:
3) Nuoli-merkki, jota painamalla saa näkyviin lisää laskuun liittyviä tietoja.
4) Viitenumeron linkki, mistä voi avata ja tarkastella Ajas Touchissa olevaa laskua.

Xml-myyntilaskut.jpg

Sivulla voi hakea ja tarkastella aikaisemmin tallennettuja tapahtumia.

1) Valitaan aikaväli, mitä halutaan tarkastella.
2) Painetaan "Hae".

Xml-myyntilaskut9.jpg

Saman tiliotteen voi tuoda järjestelmään uudelleen, vaikka osa siitä on jo käsitelty.

1) Sininen - Vanha liitos: Nämä laskut on jo merkitty maksetuksi ja vastine tiliotteen kanssa on vahvistettu.
2) Tämä ikoni kertoo, että tapahtuman tiedot ovat jo järjestelmässä.
3) Tilotteen 3. tapahtuma, jota äsken ei vielä käsitelty, on edelleen mahdollista valita ja tallentaa.
4) Paina "Tallenna valitut" tai voit myös painaa "Peruuta", jos et halua sitä tallentaa.

Oma teema Nettivaraus 6

Palvelun keston piilottaminen

Kesto-piilotettu.jpg

Jos haluat, että asiakasnäkymässä ei näy ollenkaan palvelun kestoa, sen voi piilottaa. Voit myös piilottaa varauksen päättymisajankohdan, koska se myös kertoo kestosta.
Seuraavassa on esimerkki- CSS-koodia, mitä voi käyttää "Luo oma teema" -editorissa. Näitä esimerkkejä voi käyttää muissa paitsi Progress-näkymässä.


Palvelun kesto piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:

.information-group.duration-information-group {display: none;}
app-successful-booking-information .booking-information-duration.booking-information-row {display: none;}


Palvelun päättymisaika piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:

.information-group.date-and-time-information-group .time-dash {display: none;}
.information-group.date-and-time-information-group .end-time {display: none;}
app-successful-booking-information .booking-information-start-time.booking-information-row .time-dash {display: none;}
app-successful-booking-information .booking-information-start-time.booking-information-row .end-time {display: none;}


Infokuplissa oleva palvelun kesto piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:
Nv6-kesto-infot.jpg

app-service-popper-content .popper-information-container .popper-text-duration {display: none;}


Muista tarkistaa myös kaikki käytössäsi olevan viestipohjat:

Seuraavat lyhennykset vietipohjissa tulostavat varausvahvistukseen tai -muistutukseen varauksen tai palvelun keston ja varauksen päättymisajankohdan.

  • Jos et halua viesteihin näitä tietoja, poista ne viestipohjasta ja valitse Käytä viestipohjaa: Kyllä.
  • Ohje: Viestipohjien muokkaus

Varauksen tiedot:
{kesto} Kesto minuutteina
{kesto_h} Kesto tunteina
{paattyy} Varauksen päättymisaika

Palvelun tiedot:
{pl_kesto} Palvelun kesto

Testaa asiakasnäkymä ja viestipohjat:

  • Testaa kaikki tekemäsi muutokset testivarauksilla itsellesi.
  • Oman teeman muokkauksen voi tilata myös räätälöitynä ottamalla yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi



Vaiheittainen -näkymä
Nv6-kesto-vaiheittainen.jpg

.step .services .service-content .duration {display: none;}


Etenevä -näkymä
Varauslomake:
Nv6-kesto-progress1.jpg

.progress .booking-information .end-time, .progress .booking-information .service-duration {display: none;}

Onnistunut varaus:
Nv6-piilotus-progress2.jpg

app-successful-booking-information-progress .end-time, app-successful-booking-information-progress .duration {display: none;}

Tekemättä vielä:
-Laaja-näkymän palveluvalitsin
-Suppea-näkymän palveluvalitsin


XXXXXXXXX

NV6 asetusten kuvat

Nv6-piilota-toimipistevalitsin.jpg

Nv6-toimipiste-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-tp.jpg

Nv6-piilota-palvelu.jpg

Nv6-palvelu-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-palvelu.jpg

Nv6-piilota-tyontekija.jpg

Nv6-tt-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-tt.jpg


Nv6-error-101-ratkaisu.jpg

Nv6-error-102-ratkaisu.jpg

Nv6-error-103.jpg


Ennakkomaksun yhteiset asetukset

Ennakkomaksu -toimintojen käyttö edellyttää, että olet tehnyt sopimuksen Paytrailin kanssa. Maksutapojen osalta, voit olla yhteydessä Paytrailin myyntiin ja asiakaspalveluun.

Ajas Touchissa toimintojen käyttöönottoa varten tarvitaan myös seuraavat asetukset:
Huom: Asetukset näkyvät pääkäyttäjälle vasta, kun lisäpalvelun tilaus on tehty ja toiminnot on aktivoitu.

  • Avaa "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Yhteiset asetukset" -> "Varausten maksaminen ennakkoon".


Ennakkomaksu-paytrail-visma.jpg


1) "Salli varausten maksaminen ennakkoon" asetetaan olemaan "Kyllä".
2) Maksunvälittäjäksi valitaan Paytrail.
3 - 4) Kohtaan Paytrail kauppiastunnus ja Paytrail kauppiasvarmenne lisätään omaa sopimustasi koskevat tunnukset, jotka olet saanut Paytraililtä. Kuvassa näkyvät tunnukset ovat vanhat Checkoutin testitunnukset (joiden pitäisi toimia myös Paytrailin kanssa).
5) Jos haluat sallia ennakkomaksun myös Ajas lahjakortilla, tämä asetetaan olemaan "Kyllä".

Ennakkomaksut-visma2.jpg

1) "Salli varausten maksaminen ennakkoon" asetetaan olemaan "Kyllä".
2) Maksunvälittäjäksi valitaan Paytrail.
3 - 4) Kohtaan Paytrail kauppiastunnus ja Paytrail kauppiasvarmenne lisätään omaa sopimustasi koskevat tunnukset, jotka olet saanut Paytraililtä. Kuvassa näkyvät tunnukset ovat vanhat Checkoutin testitunnukset (joiden pitäisi toimia myös Paytrailin kanssa).
5) Jos haluat sallia ennakkomaksun myös Ajas lahjakortilla, tämä asetetaan olemaan "Kyllä".

Maksupalveluista

Netvisor- rajapinta-avaimet luodaan itse Netvisorin hallinnan kautta.
Ropo - kysytään heidän asiakaspalvelusta.
Maventa - näkyy heidän hallinnassa:
Maventa asetukset-2.png

Talenom - pyydettävä/toimitetaan heidän toimesta.

Viestiasetusten yhteenveto

Nettivaraus - Asiakkaan saamat viestit

  • Kun asiakas tekee varauksen nettivarauksen kautta järjestelmä lähettää automaattisesti:
    • Varauksen vahvistusviestin asiakkaalle
    • Varauksen muistutusviestin asiakkaalle (ajanvarauksen asetukset ja asiakkaan valinta huomioon ottaen)
    • Varauksen peruutusvahvistuksen


xx


Sähköpostiasetukset

Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


Ajas Touchista voi lähettää massaviestejä kuten markkinointiviestejä sähköpostilla, jos käytössäsi on jokin seuraavista sähköpostipalveluista: Mailjet, Mailgun tai SendGrid.

Massaviestien lähettämistä tukee nyt myös uusi Eneroc Supermailer -palvelu.

  • Eneroc Supermailer -palvelun käyttö massapostitukseen on luvallista, jos sitoutuu noudattamaan sääntöjä, joiden mukaan massapostitusta saa tehdä vain niille asiakkaille, jotka ovat antaneet siihen markkinointiluvan.
  • Suurin sallittu viestikoko on 10 MB, mukaanlukien liitteet.
  • Jos viesti lähetetään useammalle kuin yhdelle käyttäjälle, ja yhden vastaanottajan sähköpostiosoite ei ole validissa muodossa, eli: käyttäjänimi@domain. (esimerkiksi example@example.com) koko viesti hylätään vaikka kaikki muut sähköpostiosoitteet olisivat valideja.
  • Viestissä voi olla korkeintaan 50 vastaanottajaa, mukaanlukien Vastaanottaja, Kopio ja Piilokopio -rivit. Jos viesti on lähetettävä useammalle kuin 50 vastaanottajalle, vastaanottajat on pilkottava pienempiin ryhmiin, Max 50, ja viesti on lähetettävä erikseen jokaiselle ryhmälle.
  • Jos markkinointiviestejä lähetetään ilman asiakkaan lupaa tai muuten sääntöjen vastaisesti, palvelun käyttö voidaan katkaista.

Katso myös ohje: Markkinointiluvan käyttö viestinnässä

Huom: Toiminnot ovat Beta-asteella ja niihin voi tulla vielä muutoksia ja parannuksia.



XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Recall-varaus

  • Asiakkaalle voi tehdä varauksen, jolla hänet kutsutaan uusintakäynnille vaikkapa 12 kk kuluttua.
  • Varauksen vahvistuviestin lähettäminen tapahtuu joko automatisoidusti, heti varauksen teon jälkeen tai manuaalisesti, tarkastellen vaikkapa viikottain tai kuukausittain seuraavan kuun kalenterissa olevia recall-varauksia.
  • Varausmuistutukset lähtevät samalla tavalla kuin normaalivarauksissa, eli varausasetusten määrittelemällä tavalla.
  • Recall-varaus poikkeaa normaalivarauksista jonkin verran. Sen käytön päävaiheet ovat:
  1. Asiakaspalvelija tekee varauksen Ajas Touchissa ja merkitsee varauksen olevan Vahvistamaton recall-varaus.
  2. Varauksesta lähtee asiakkaalle varausvahvistus asiakaspalvelijan valitsemalla tavalla.
  3. Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi itse vahvistaa asiakaspalvelijan tekemän recall-varauksen.
  4. Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen.
recall



Recall-varaus1.jpg

Recall-varauksen tekeminen varausnäkymässä
1) Oikea-klikkaus varauksen päällä avaa toimintoja. Rastita kohta: "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Tähtimerkki ilmestyy varauksen päälle. Tähtimerkkiä käytetään myös näkymän kahdessa muussa lisätoiminnossa. Hiiren vieminen merkin päälle näyttää mitkä vaihtoehdot on rastitettu päälle.


Recall-varaus2.jpg


Recall-varauksen tekeminen varauslomakkeella
1) Klikkaa kynän kuvaa varauslomakkeen yläosassa ja rastita kohta "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Kun rasti on asetettu paikalleen, sama teksti näkyy nyt varauslomakkeen yläosassa.
3) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksen tekemisestä/muutoksesta vahvistusviesti asiakkaalle. Huom: Jos haluat, että asiakas vahvistaa varauksen itse asiakasnäkymässä, hän tarvitsee vahvistusviestin ja siinä olevan varausnumeron.
4) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksesta muistutusviesti asiakkaalle toimipisteen ajanvarauksen asetusten mukaisesti.


Recall-varaus3.jpg


Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi vahvistaa recall-varauksen asiakasnäkymässä, kohdassa Omat varaukset. Varaus haetaan varauskoodilla, jonka hän on saanut varausvahvistuksessa. Jos kirjautuminen on käytössä, varausta voi hakea myös nimellä.
Huom: NV5 Asiakasnäkymä on päivitettävä uusimpaan versioon. Ottakaa tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun.

1) Varaus vahvistetaan klikkaamalla "Vahvista recall-varaus".
2) Asiakas voi myös peruuttaa varauksen.
3) Varauksen peruutusta varten asiakkaan on syötettävä oma sukunumi tähän kenttään.

Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen ottamalla rastin pois.

Recall-varauksen viestit

  1. Vahvistus varauksen teon yhteydessä.
  2. Vahvistus myöhemmin valittuna ajankohtana.
  3. Muistutusviestit




XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Asiakasnäkymän asetukset
Asiakkaan kirjautuminen Vaadi asiakkaan kirjautuminen nettivarauksen asiakasnäkymään
Yrityksen nimi Nettivarauksen asiakasnäkymässä näkyvä nimi
Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut Näyttää tai piilottaa tektiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnin lupavalinnan nettivarauksessa


Vahvistukset ja muistutukset
Liitä iCalendar tiedosto asiakkaan sähköpostiviestiin iCalendar tiedosto mahdollistaa helpon tavan, jolla asiakkaat voivat lisätä tulevan varauksen tiedot suoraan ilmoituksesta omaan kalenterisovellukseensa
Varauksen oletusmuistutukset ja -vahvistukset Muistutuksen ja vahvistuksen oletus lähetystapa, kun uusi varaus luodaan varauslomakkeella


Varausten maksaminen ennakkoon
Salli varausten maksaminen ennakkoon xx
Checkout Finland kauppiastunnus xx
Checkout Finland kauppiasvarmenne xx
Checkout Finland tarkistusosoite xx
Checkout Finland kuva xx
Checkout Finland onnistuneen maksun paluuosoite xx


Ajas Touch
Estä sellaisten varausten poisto, joille on luotu käynti Jos tämä asetus on päällä, varauksia, joille on luotu käynti, ei voi poistaa ennen kuin käynti on poistettu
Varaukseen on pakko valita asiakas ja palvelu Jos tämä asetus on päällä, varausta luotaessa on valittava palvelu ja asiakas
Aseta aina varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi Jos tämä asetus on päällä, varausten pituus määräytyy aina valitun palvelun pituuden mukaan. Varauksen pituutta ei voi muuttaa käsin.
Asiakaskortin pakolliset kentät Voit valita mitkä kentät on pakollisia täyttää, kun uusi asiakas lisätään hallinnan kautta.
Oletusnäkymä Näkymä, mikä avautuu ensimmäisenä kirjautumisen jälkeen.
Aseta myytyjen lahjakorttien asiakas automaattisesti Jos tämä asetus on päällä, kassalta tai käyntien yhteydessä myytyihin lahjakortteihin asetetaan automaattisesti käyntiin tai kassalomakkeelta valittu asiakas


Verkkokaupan tunnukset
Luo verkkokaupan käyttäjätunnukset Tämä toiminto luo ja näyttää verkkokaupan perustamiseen tarvittavat käyttäjätunnukset




Ennakkomaksut

Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 6

  • Jos asiakas suorittaa maksun onnistuneesti ilman keskeytyksiä, avautuu hänelle seuraava näkymä hänen palatessaan Nettivaraus.-sivulle:

Maksu onnistui.jpg

  • Jos maksussa on ilmennyt ongelmia tai asiakas on keskeyttänyt maksun näyttää sivu seuraavaa: (vaadittu vai ei?)

Maksun keskeytys.jpg

Esimerkki 4 - Maksutapa Lahjakortti.

  • Jos asiakas syöttää väärän lahjakortin koodin, ilmestyy sivulle täyttökohdan viereen teksti "Lahjakorttia ei löytynyt".
  • Asiakkaalle näytetään seuraava näkymä, jos maksu lahjakortilla onnistuu:

Maksu lahjakortilla.jpg

Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 5

Esimerkki 1 - Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen.

    • Huom. Jos asiakas valitsee "Maksa paikan päällä", ei hänen ole enää mahdollista painikkeen painalluksen jälkeen palata suorittamaan ennakkomaksua.
  • Jos asiakas painaa Maksa paikan päällä -painiketta, eikä ainoastaa sulje ikkunaa, näkyvät varatun ajan tiedot seuraavan näkymän yläreunassa.

NV5 maksa paikan paalla.jpg

Esimerkki 2 - Ennakkomaksu vaaditaan.

  • Jos maksu onnistuu, tulee näytölle teksti "Varaus maksettu onnistuneesti, kiitos maksusta. Varauksen tiedot:"
    • Asiakkaan on mahdollista nähdä kuitti tapahtumasta painamalla "Avaa tulostettava kuitti". Kuitti avautuu uuteen ikkunaan PDF muodossa.

NV5 varaus maksettu.jpg

  • Jos maksu epäonnistuu esimerkiksi siksi, että asiakas keskeyttää maksun, tulee näytölle tieto siitä.
    • Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.

NV5 maksaminen peruutettu.jpg

Lisäyksiä

XXXXXXXXXX

Esijulkaisun käyttöönotto

  • Esijulkaisun saa käyttöönsä tällä hetkellä Beta-versiossa

  1. Saat Beta-version käyttöösi painamalla oikeasta yläkulmasta löytyvää nimeäsi. Valitse ilmestyvästä pudostusvalikosta "Käyttäjäprofiili".

  2. Mene sivun loppuun saakka kohtaan "Edistyneen käytön asetukset" ja paina Muokkaa-painiketta.

  3. Valitse tämän jälkeen järjestelmäversioksi alasvetovalikosta Beta ja paina valinnan jälkeen Tallenna-painiketta. Käyttäjäprofiiliisi tehdyt muutokset tallentuvat.

  4. Tämän jälkeen sivun vasempaan yläreunaan on ilmestynyt linkki "Esijulkaisu saatavilla". Paina "Kokeile tästä".

  5. Paina Kokeile esijulkaisuversiota -painiketta.

  6. Sinulla on nyt käytössäsi esijulkaisuversio. Jotkin toiminnot saattavat olla puutteellisia. Jos haluat antaa palautetta, ota yhteyttä asiakaspalvelu@eneroc.com.

  7. Jos haluat palata takaisin aikaisempaan versioosi, paina yläreunasta kohtaa "Klikkaa tästä palataksesi vakaaseen versioon" ja paina Vaihda takaisin vakaaseen versioon -painiketta.

  8. Esijulkaisuversion käyttämiseen palaaminen on edelleen mahdollista.


Päällekkäisten varausten salliminen

  • Aloittaessasi esijulkaisuversion käytön oletuksena on, että et pysty tekemään Varausnäkymässä päällekkäisiä varauksia samalle työntekijälle. Jos haluat muuttaa tätä valintaa, mene päävalikostaa kohtaan "Asetukset" -> "Ajanvarauksen asetukset".
  • Mene kohtaan "Hallintanäkymä".
  • Muuta "Salli päällekkäiset varaukset"-liukukytkin asentoon "Kyllä", jos haluat tehdä päällekkäisiä varauksia ja asentoon "Ei", jos et halua, että varausnäkymässä on mahdollista tehdä päällekkäisiä varauksia.
  • Tämä valinta vaikuttaa ainoastaan Ajas Touch Varausnäkymään. Asiakkaiden ei ole mahdollista tehdä päällekkäisiä varauksia asiakasnäkymässä.



Asetukset: Sähköpostiasetukset

Mozilla Thunderbirdin käyttö


Olet tarkistanut että sähköpostiasetukset pitäisi olla oikein ja olet suorittanut muut mahdolliset palvelun vaatimat toimenpiteet sähköpostin käyttämiseen kolmannen osapuolen sovelluksiin, mutta asetusten testaus ei näytä onnistuvan. Testaa seuraavaksi tukeeko oma palvelu ja/tai tunnukset sähköpostin lähettämistä jonkin yleisen kolmannen osapuolen järjestelmästä.

Esimerkiksi Mozillan Thunderbird on ilmainen sähköpostiohjelma, jonka avulla voit vastaanottaa ja lähettää sähköposteja. Se on sopiva järjestelmä sähköpostin toimivuuden tarkistamiseen.

Ohjelman voi ladata täältä: Lataa Thunderbird.

Sen käyttöönotto on helppoa. Voit tarkistaa ohjeet sähköpostitilin asetusten määrittämiseen täältä: Käyttöönotto.

Kun olet ottanut Mozilla Thunderbirdin käyttöösi, voit testata sen toimivuutta lähettämällä sähköpostin ohjelman kautta (Write-painike yläreunassa). Jos lähetetty viesti saapuu perille, ei ongelman pitäisi olla sähköpostissasi.


Vapaiden aikojen pikahaku

OHJE EI OLE VALMIS

  • Pikahaku-toiminnon avulla pystyt hakemaan seuraavia vapaita aikoja.
  • Toiminto löytyy kalenteri-ikonin takaa järjestelmän yläpalkista. Yläpalkki näkyy samanlaisena jokaisessa näkymässä, joten toiminto ei ole rajoittunut pelkkään varausnäkymään.

Pikahaku-painike.jpg


1. Ensin sinun tulee valita toimipiste.
2. Tämän jälkeen voit valita haluamasi työntekijän. Myös kaikkien työntekijöiden vapaiden aikojen tarkastelu on mahdollista.
3. Voit myös valita tarkasteluajankohdan alkupäivän. Järjestelmä asettaa alkupäiväksi sen hetkisen päivämäärän automaattisesti. Järjestelmä näyttää automaattisesti valitusta päivämäärästä viikon eteenpäin.

  • Rullaamalla tarjottujen aikojen loppuun voit pidentää aikarajaa viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
  • Pikahaku näyttää päivän aukioloajat tai vuoron, jos työntekijällä ovat työvuorot käytössä.

Pikahaku - Valitse toimipiste2.jpg


  • Jos valitsemallesi työntekijälle ei löydy vapaita aikoja valitulle viikolle, etsii järjestelmä kahden kuukauden ajalta vapaita aikoja.
  • Pystyt tämän jälkeen itse etenemään aina viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.

Pikahaku - Ei aikoja.jpg

Kaikki työntekijät

  • Painamalla Näytä kalenterissa -sarakkeen kalenteri-ikonia siirryt Varausnäkymän päivänäkymään tarkastelemaan valitsemasi päivän vapaita aikoja.
  • Voit tehdä varauksen samalla tapaa kuin normaalistikin Varausnäkymässä

Pikahaku - Vuoronäkymä kaikki.jpg

Valittu työntekijä

  • Jos olet valinnut tietyn työntekijän voit 1. siirtyä suoraan tekemään varausta varauslomakkeella valitulle päivälle painamalla +-painiketta tai 2. siirtyä tarkastelemaan valittua päivää Varausnäkymään.

Pikahaku - Harri.jpg

1. Jos siirryt suoraan varauslomakkeelle, valitse vähintään haluttu palvelu ja asiakas.

  • Järjestelmä asettaa palvelun alkamisajankohdaksi valitun päivän ensimmäisen vapaan ajan.
    • Jos siis vapaita aikoja on ollut esimerkiksi aikavälillä 8-16, asettaa järjestelmä valitun palvelun alkamaan klo 8.
    • Jos haluat asettaa varauksen alkamisajankohdaksi jonkun muun kellonajan, valitse se alasvetovalikosta, jonka saat näkyviin painamalla Alkaen -kohdan 8:00 (tässä tapauksessa).
    • Järjestelmä muuttaa varauksen päättymisajan automaattisesti palvelun mukaan.

2. Jos siirryt Varausnäkymään, valitse haluamasi ajankohta klikkaamalla sitä kalenterin päivänäkymässä. Voit suorittaa varauksen loppuun pikatoiminnolla tai varauslomakkeella.